805 404 läst ·
22 107 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 311 inlägg
Tja, tråden handlar om Sverige och det är här de flesta av oss bor. Att vi inte är lika stora som Kina gör inte nödvändigtvis att jämförelsen haltar. Även Polen och Tyskland skulle må bra av att lära av Sverige när det kommer till energiproduktion.
Tja, tråden handlar nuförtiden om precis allt mellan himmel och jord ...Nötegårdsgubben skrev:
Ofta finns det dock åtminstone en svag koppling till energi.
Det är bara en halmgubbe. Jag uppehåller mig vid hur det är nu. Och informerar om att din verklighetsbeskrivning om nuläget är obsolet och felaktig.Nötegårdsgubben skrev:
Men vi kan halta detta. Du har gett din och jag min. Och så får läsarna avgöra själva.
Skogsägare
· 23 311 inlägg
Du levererade en död länk till en jämförlse med vad jag antar är Singapore, en stadsstat. Den grundade du en förutsägelse på. Att då påstå att jag gör en halmgubbe när jag beskriver det som att du drar ut något helt annat i tangentens riktning och samtidigt påstå att du uppehåller dig vid hur det är nu är skrattretande.D daVinci skrev:
Det är ganska mycket, framförallt beslutsfattande, finns rätt mycket likheter med dagens USA, om man vågar se det.S Snikholt skrev:
De flesta större beslut som tagits de senare åren är ju sågade av de som kan respektive område och vi kommer egentligen bara längre från att lösa det som avsetts för varje dag, som det är nu.
Sen är ju Sverige, och USA för den delen, bra länder från början, så man har marginaler,
Det finns många indikatorer på vår riktning, arbetslösheten, och då framförallt den väldigt skadliga ungdomsarbetslösheten, tillväxt, osv. Vi klara oss hyggligt fortfarande pga det vi gjort tidigare men det ser inte bra ut, helt klart. Sen sover nog inte den som bryr sig om rättssäkerhet och yttrandefrihet så gott i Sverige, där är det alarmerande och vi har därför ögonen på oss.
När jag provar länken är den inte alls död. Felet är på din sidan någonstans.Nötegårdsgubben skrev:
Du levererade en död länk till en jämförlse med vad jag antar är Singapore, en stadsstat. Den grundade du en förutsägelse på. Att då påstå att jag gör en halmgubbe när jag beskriver det som att du drar ut något helt annat i tangentens riktning och samtidigt påstå att du uppehåller dig vid hur det är nu är skrattretande.
Nja, jag bara visar på vad som händer ifall skillnader i ekonomisk politik består.
Jag säger inte att det är säkert att det blir så. Nu är du på nivån att du försöker falsifiera baserat på stavfel.
Acceptera verkligheten istället.
Och för att återknyta till ämnet. Ja, i Kina utvecklas och produceras massor av produkter som sänker elpriset vårat. (Givet att vi köper dom).
Skogsägare
· 23 311 inlägg
Eller så är den cachad på din dator, vilket jag skulle tro. Oavsett var det något helt annat än en jämförelse mellan Sverige och Kina och därmed en killgissning om att Kina ska fortsätta i tangentens riktning, vilket mycket talar emot.D daVinci skrev:
Nej, du cherry pickade ett exempel på något som hade helt andra förutsättningar. Det har mycket litet prediktionsvärde.D daVinci skrev:
Du har flera gånger sagt just det, att det är vad som sker om vi inte ändrar oss. Som här:D daVinci skrev:
QEDD daVinci skrev:
Jag kan tyvärr inte ta ansvar för om du anser att dina påståenden är att likna vid stavfel.D daVinci skrev:
Att du tror att din beskrivning av verkligheten och den faktiska verkligheten är samma sak innebär inte att de är det.D daVinci skrev:
Därom är vi eniga. Att flera av dem också på goda grunder kan tänkas vara spionprodukter och/eller saker som används för politisk påtryckning mot fria länder (som oss närliggande exempel som Norge och Litauen) för kommunistregimen gör dock att det finns goda grunder att inte göra sig beroende av dem.D daVinci skrev:
Skogsägare
· 23 311 inlägg
Se där, nu får till och med jag upp den. Då kanske datakällan låg nere bara, eller mitt nät är för slött till och från.
Här även med Kina för en relevantare jämförelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här även med Kina för en relevantare jämförelse.
Logga in
Skapa konto
Ja det är lite intressant att vi så ofta påstår och tänker så.Nötegårdsgubben skrev:
Men hur är det i verkligheten?
Kina
Logga in
Skapa konto
Sverige
Logga in
Skapa konto
Tyskland
Logga in
Skapa konto
Italien
Logga in
Skapa konto
Italien tog jag med för att de anses ha en för Europa synnerligen kassa födelsetal, sedan länge.
Men jämfört med indien:
Logga in
Skapa konto
(Indien har en svagt sjunkande folkmängd sedan drygt 20 år tillbaka)
och en massa länder i Afrika och övriga asien, så har de i alla fall inte lika jobbigt läge som Kina, ryssland och Europa och USA.
Redigerat:
Förvisso hade Singapore en BNP/Capita som var ynka 21% av Sveriges 1960. Och en kina-finansierad kommunist guerilla som mördade folket. Och fientliga grannar. Dom hade klart sämre förutsättningar på så vis.Nötegårdsgubben skrev:
Men det demonstrerar bara ytterligare vikten av ekonomisk politik.
Förutsatt att ekonomisk politik består. Det är du kapabel att inse.Nötegårdsgubben skrev:
Men värjer dig mot fakta genom att tramsa på stavfelsnivå.
Nu var det inte min beskrivning, utan mätdata.Nötegårdsgubben skrev:
Nog måste du väl märka själv att du är ohederlig när du kallar mätdata för "min beskrivning".
Så privata företag i kina kan göra bättre solpaneler och batterier för att de är spionprodukter.Nötegårdsgubben skrev:
Förhoppningsvis är det inte bara jag som ser vansinnet här.
Skogsägare
· 23 311 inlägg
Nej, och det är inte det jag gör. Jag kritiserar din hypotes, som inte bygger på mätdata från landet hypotesen handlar om, utan från Singapore. Så sluta ljug om vad jag gör för att sedan kalla det för ohederligt, tack.D daVinci skrev:
Återigen slåss du mot en halmgubbe.D daVinci skrev:
Skogsägare
· 23 311 inlägg
Den är synnerligen kass för att vara ett fattigt/medelinkomst land. Som dina grafer visar är 60-/70- och 90-talistpeakarna också mycket större jämfört med Sverige och Tyskland.Mikael_L skrev:
Så att de står inför en växande försörjningsbörda av en åldrande befolkning torde vara en odramatisk sanning. Medan vi redan ”tagit smällen” i att få en försörjningsbörda för en relativt stor befolkning som blir 75–80 år.
Att de inte är ensamma om att ha spolformad befolkningspyramid är förvisso sant, men deras har en tjockare buk relativt båda ändor.