805 327 läst ·
22 107 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 305 inlägg
Förvisso. Men risken blir nog större än vad det smakar. Det är inga små investeringar vi talar om här.D daVinci skrev:Ditt påstående var att arbitrage aldrig är lönsamt.
Jag visade att det tvärtom är lönsamt.
Det är bara vid 100% marknadsekonomi som arbitragehandlare kommer handla bort arbitragevinster. Men så fort dom inte gör det så är det vinster. Dvs så fort Nisse får motorstopp i sitt batterilager tjänar dom andra.
Jag menar exakt vad jag skriver, även om jag uttryckte mig försiktigt. Sveriges framgångar har kommit av att man löst uppkomna problem nydanande och baserat på vetenskap, det har krävts en del av ledarna men gett bra resultat, senast var under pandemin.GK100 skrev:
Idag gör vi tvärtom, istället för att genomföra förändringar baserat på evidens, så går vi tillbaks i tiden till något som funkat förr och som de med sämst kunskap och förmåga i samhället därför ställer sig bakom. Detta ser vi i nyckeltal och i jämförelse med resten av Europa, för första gången backar Sverige brett över hela linjen.
Hm… kärnkraft tex. har ju funkat förr, och nuvarande styre vill satsa på det, eller hur?D djac skrev:Jag menar exakt vad jag skriver, även om jag uttryckte mig försiktigt. Sveriges framgångar har kommit av att man löst uppkomna problem nydanande och baserat på vetenskap, det har krävts en del av ledarna men gett bra resultat, senast var under pandemin.
Idag gör vi tvärtom, istället för att genomföra förändringar baserat på evidens, så går vi tillbaks i tiden till något som funkat förr och som de med sämst kunskap och förmåga i samhället därför ställer sig bakom. Detta ser vi i nyckeltal och i jämförelse med resten av Europa, för första gången backar Sverige brett över hela linjen.
Varför är det negativt tex?
I övrigt är väl politiken de för okej tycker jag, knappast som att de andra gökarna är bättre på något vis alls.
Ser inte direkt någon vits med att vi ska vara några försökskaniner i den gröna röran.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 305 inlägg
Vilka är ”vi” här, staten? Den är till sin grund politiserad. I den mån något baseras på vetenskap är det för att man väljer vilka vetenskapsmän man ska lyssna på.D djac skrev:
Politiska experimentverkstäder som skolan, asylsystemet, hyresregleringen, miljöbalken, kärnkraftsnedläggningen, värnskatten, försvarsbantningen, presstödet osv., osv. har inte byggt på samstämmig vetenskap utan just politisk vilja.
Sverige går grymt bra. Vi ligger oerhört högt i patentansökningar och antal forskare per capita bl.a. Vi har starka statsfinanser och låg inflation. Den svenska skolan är välfungerande.D djac skrev:
Vi släpar exempelvis vad gäller BNP-utveckling och skolresultat för migranter (och tyvärr även deras barn), men det är ju ett medvetet val. Trots Löfvens halvsanningar har vi inte haft asylmigration för att tjäna på den, utan av politiska skäl. Att dessa kostar är inget konstigt eller ett tecken på att Sverige i sig är ovetenskapligt.
Det är tur vi inte tänkt så tidigare, Sverige har i princip utklassat alla andra tidigare och då får man acceptera att vara ”försökskaniner ”, alternativet är att ligga längre bak i kön och göra allt lite för sentS Snikholt skrev:Hm… kärnkraft tex. har ju funkat förr, och nuvarande styre vill satsa på det, eller hur?
Varför är det negativt tex?
I övrigt är väl politiken de för okej tycker jag, knappast som att de andra gökarna är bättre på något vis alls.
Ser inte direkt någon vits med att vi ska vara några försökskaniner i den gröna röran.
Det gör jag också. Men inte med moms och energiskatt eftersom det inte har något med elnätet att göra. Det kan staten helt styra vad de vill ta ut. Ren politisk avgift. De sänker också med 10 öre i år för att illustrera min poäng. Det höjs och sänks beroende på vad de vill ha in, inte pga av elnätet.A ajn82 skrev:
Senaste fakturan så kostade allt elnät (abbonemang, effektavgift och rörlig överföringsavgift) ex moms och energiskatt 671 kr för 2414 kWh. Dvs 28 öre / kWh. inte i närheten av 1 kr och inte heller dyrare än elpriset som blev 80 öre / kWh samma månad ex moms (kvartspris).
Men om du har elnätskostnad exlusive moms och elskatt på 1kr i ditt nät så är det riktigt illa skött nät eller glesbyggd med få abbonenter som kan dela på kostaden.
Var i herrans namn är nätavgiften så låg undrar jag.Q qvirre skrev:Det gör jag också. Men inte med moms och energiskatt eftersom det inte har något med elnätet att göra. Det kan staten helt styra vad de vill ta ut. Ren politisk avgift. De sänker också med 10 öre i år för att illustrera min poäng. Det höjs och sänks beroende på vad de vill ha in, inte pga av elnätet.
Senaste fakturan så kostade allt elnät (abbonemang, effektavgift och rörlig överföringsavgift) ex moms och energiskatt 671 kr för 2414 kWh. Dvs 28 öre / kWh. inte i närheten av 1 kr och inte heller dyrare än elpriset som blev 80 öre / kWh samma månad ex moms (kvartspris).
Men om du har elnätskostnad exlusive moms och elskatt på 1kr i ditt nät så är det riktigt illa skött nät eller glesbyggd med få abbonenter som kan dela på kostaden.
Kollar man eon i Malmö, 16A huvudsäkring och 10 000 kWh/år får man 12*622,50/10000 + 0,3230 = 1,07 kr / kWh för elnätet.
https://www.eon.se/el/elnat/elnaetsabonnemang-priser
Sen tillkommer 0,45 kr / kWh i energiskatt, så totalt betalar man 1,5 kr ovanpå spotpriset på elen
(Priser inkl moms såklart)
Bor man istället i lägenhet så är överföringsavgiften 109 öre / kWh, men månadsavgiften går ner till 110 kr.
https://www.eon.se/el/elnat/elnaetsabonnemang-priser
Sen tillkommer 0,45 kr / kWh i energiskatt, så totalt betalar man 1,5 kr ovanpå spotpriset på elen
(Priser inkl moms såklart)
Bor man istället i lägenhet så är överföringsavgiften 109 öre / kWh, men månadsavgiften går ner till 110 kr.
Redigerat:
Heh, du får många svar på det där.D djac skrev:
Nja, visserligen är Sverige sunkigt av skäl jag inte behöver repetera. Men de andra är sunkiga och kassa av samma skäl.
En sak där sverige vinner stort (som Christer Gardell påtalade häromdagen) är för kapitalförsörjningen. Stockholmsbörsen har haft fler introduktioner än flera andra EU-länder tillsammans. Det är riktigt deprimerande på den fronten. Istället tar staten i andra EU-länder och ska kompensera och skvätta ut skattepengar här och där till allmänt misslyckade. (Görs i Sverige också men klart mindre).
Varför har USA hela tiden högre tillväxt än Sverige och EU? Och varför skapas de framgångsrika bolagen där? Det beror på att dom har bra kapitalförsörjning och duktiga riskkapitalister.
Sådant finns inte i Nordkorea. Därför har dom ingen tillväxt utan är kvar på 1800-talsnivå.
Finns ganska gott om saker vi gjorde förr vi inte vill tillbaka till. Utedass t ex.S Snikholt skrev:
Det där är inget fungerande argument.
Det löser ju marknaden.S Snikholt skrev:
Vi ser t ex företag som försöker omvandla värme till el. Och provar ut olika tekniker. Kapitalägarna betalar. Du slipper. Går det illa åker dom på förluster. Du slipper.
Går det bra tjänar dom pengar och kommer med i media och en massa vänstermänniskor blir arga och kräver att deras vinst skall skattas bort.
Och hur du nu än vrider och vänder det så kommer inte du störas av att några experimenterar med att omvandla värmer till el.
Problemen uppstår om staten lägger sig i.
Kollade min faktura för Nov. 20A villa. Förbrukningen var 1794. (Ovanligt låg).S Snikholt skrev:
Nät Fast avg + effektavg = 570 kr. -> 32 öre/kWh (Sedan är det skatter på det).
Elhandel + rörliga och fasta avg = 1600. -> 89 öre/kWh (Sedan är det skatter på det).
Totalt inkl skatter blev det 210 öre/kWh. Så skatterna är nästan 50%