805 319 läst ·
22 107 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Eller så anpassar sig marknaden till hög volatilitet och lagring av egenproduktion blir det nya svarta.Nötegårdsgubben skrev:
Vilka är ”folk”? För egen del tycker jag att kraftslag som är parasitära på elsystemet är ett problem. Det tror jag inte att något kraftslag är i sig, men i vissa volymer.
Man kan förstås hantera det genom att böja sig bakåt för att hantera den intermittenta kraftens brister, eller så finner man sig i dem och försöker få till ett system som premierar stabilitet och/eller reglerbarhet. Jag tror inte att det senare skulle leda till nämnvärt mycket pumpkraft, men på en politisk marknad är det nog populärt i vissa läger.
Eller? Får vi stor del lagring blir det jämnare priser och lagring lönar sig ej.K karlmb skrev:
Tror mer på volatilitet, och några få som tjänar på lagring med stats-stöd. Tills ”folk” ruttnar och det sker en reset.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 305 inlägg
Det kan förstås hända. Givet hur dåligt relativt osubventionerad vindkraft verkar gå ser dock allt färre ut att vilja satsa pengar ens på den, så att bygga komplementär kraft till den är nog i bästa fall ett högriskprojekt.K karlmb skrev:
Fast om det innebär lagring av egenproduktion så blir ju kalkylen flera ggr bättre.Nötegårdsgubben skrev:
Lagring har fortfarande fördelen att man slipper nätavgifter o skatter. Mer än hälften i detta land.S Snikholt skrev:
Jag syftar alltså på hela elnätskostnaden, utslaget per kWh, landar väl runt 1 kr ca här nere i SE4.Q qvirre skrev:Det måste i så fall skilja stort över landet. I SE3 där jag betalar kostar överföringen typ 20 öre per kWh.
Tänk på att de har valt att ta ut energiskatten på nätfakturan. Den är inte en del av kostnaden utan är ju en godtycklig summa som staten vill ha in. Den kan inte räknas in. Den skulle lika gärna kunna tas ut på elpriset som det gjordes förr.
Den stora transmissionsutbyggnaden av stamnätet bekostas av elpriset via flaskhalsavgifter. Den betalar man inte till det lokala nätbolaget.
Här där kommunen driver ett kostnadseffektivt nät till invånarnas gemensamma nytta kan priset för ellverföring hållas ner rejält.
Dock är inte produktionen och förbrukningen konstant. Du har t ex vattenkraft som anpassar sig efter variationer i efterfrågan.S Snikholt skrev:
Men i exemplet har du bara ett kkv som ger ut konstant effekt. Då måste man med ändring i pris ordna fram en konstant förbrukning. Och då kommer priset variera extremt mycket.
Kärnkraft lär ju ingen vilja bygga utan aubventioner. Eller hur?D daVinci skrev:Dock är inte produktionen och förbrukningen konstant. Du har t ex vattenkraft som anpassar sig efter variationer i efterfrågan.
Men i exemplet har du bara ett kkv som ger ut konstant effekt. Då måste man med ändring i pris ordna fram en konstant förbrukning. Och då kommer priset variera extremt mycket.
Så då blir det subventioner som finansierar, inte bara kärnkraften utan också lagrings-arbitraget
Jag har snickrat ihop denna sida. Ostolt är jag inte. hoppas ni gillar den https://www.vielhandlare.se/
Ditt påstående var att arbitrage aldrig är lönsamt.S Snikholt skrev:
Jag visade att det tvärtom är lönsamt.
Det är bara vid 100% marknadsekonomi som arbitragehandlare kommer handla bort arbitragevinster. Men så fort dom inte gör det så är det vinster. Dvs så fort Nisse får motorstopp i sitt batterilager tjänar dom andra.
Det är självklart men oavsett når man inga bra driftförhållanden med för små fallhöjder vid den här användningen. Nu kanske normala stofila principer inte längre är så gångbara men ändå.pacman42 skrev:
Jag saknar lager med betongblock som flyttas runt också i tråden det går på något sätt också men vilken ekonomi. Sandlager för värme och återgenerering av el via termoelement är en prima sak som fattas i tankegodset här. Elen kanske kan användas för vätgas till någon viktig process i ytterligare ett steg osv. Bara fantasin sätter gränserna och man når långt utan att de gör våld på någon mer begränsande naturlag så bara utnyttja "potentialerna".
Lite så kan man i mörkare stunder uppfatta mycket av vad som förekommer i diverse mer eller mindre seriösa kanaler i frågan. Det är synd för klockan tickar ju och sent ska syndaren vakna vore bra med mindre skygglappar och mindre tubkikarperspektiv. Allt är enkelt när man själv slipper vara med i genomförandet på olika nivåer det behöver inte ens vara bra eller fungera.