805 069 läst ·
22 100 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Blir så när spänningen löper amok. Då kopplas elproduktion bort.S Snikholt skrev:
Jag är inte riktigt på det klara med vad spänning som löper amok har för koppling till många små distribuerade produktionsenheter.
Alla kan ju inse att många små distribuerade produktionsenheter är positivt ur störkänslighetsperspektiv. uppstår ett problem i ett hörn kan det isoleras. Och resten vara opåverkat.
Om jag tar det hela i ett kärnkraftsscenario så går det kanske lättare.
Det är bättre med 100 utspridda SMR, än 2 stora kärnreaktorer (som då levererar samma elektriskt uteffekt).
Vid en störning i 100-fallet blir då 1% av landet påverkat. I andra fallet blir 50% av landet påverkat.
Trivialt tycker jag. Men har ju noterat att det finns gott om "sovjet-anhängare" som bara kan tänka sig stora centralstyrda lösningar.
Det blir lätt så att korten blandas i den här diskussionen.D daVinci skrev:Blir så när spänningen löper amok. Då kopplas elproduktion bort.
Jag är inte riktigt på det klara med vad spänning som löper amok har för koppling till många små distribuerade produktionsenheter.
Alla kan ju inse att många små distribuerade produktionsenheter är positivt ur störkänslighetsperspektiv. uppstår ett problem i ett hörn kan det isoleras. Och resten vara opåverkat.
Om jag tar det hela i ett kärnkraftsscenario så går det kanske lättare.
Det är bättre med 100 utspridda SMR, än 2 stora kärnreaktorer (som då levererar samma elektriskt uteffekt).
Vid en störning i 100-fallet blir då 1% av landet påverkat. I andra fallet blir 50% av landet påverkat.
Trivialt tycker jag. Men har ju noterat att det finns gott om "sovjet-anhängare" som bara kan tänka sig stora centralstyrda lösningar.
Men du har rätt i att den största enskilda produktionsenheten, är också den som systemet som helhet måste vara kapabel att hantera bortfall av.
Jo de själva identifierade ju brister i spänningskontroll, planering och instruktioner och "löper spänningen amok" så har man nog inte tänk igenom olika tänkbara störningar utifrån N- scenarior.D daVinci skrev:
Nog om det spanska debaclet!
Det är definitivt inte nog för den verkliga orsaken till haveriet ska förhoppningsvis presenteras i januari.P paralun skrev:
Jo i Spanien blir man nu tvungen att bygga fossila gaskraftverk för att klara störningar.K karlmb skrev:
Citat:
Gasens roll växer igen för att undvika nya blackouter
Trots de politiska ambitionerna om ett nästan helt förnybart elsystem tvingas Spanien nu i praktiken förlita sig allt mer på gaskraft. Gasen används för att stabilisera nätet och täcka upp de perioder då sol och vind inte levererar tillräckligt.
Den ökande gasandelen i elmixen ses från systemhåll som nödvändig för att undvika nya omfattande strömavbrott. Men utvecklingen är politiskt känslig. Samtidigt som investeringarna i sol- och vindkraft fortsätter växer beroendet av fossil reglerkraft i bakgrunden.
Denna motsättning undergräver också kalkylerna för ny förnybar produktion. När elpriserna pressas ner under lönsam nivå samtidigt som systemkostnaderna stiger för nät, balansering och reservkraft blir den totala ekonomin allt svårare att försvara.
https://www.energinyheter.se/202512...-sol-och-vindel-skakar-spaniens-energimarknad
Red Electrica identifierade tvärtom brister hos andra organisatoriska enheter i att exekvera enligt instruktioner.P paralun skrev:
Det du påstår ser inte jag har funnits i någon redogörelse från Red Electrica. Har inte det du skrivit kommit från något bloggande psykfall eller liknande?
Haha, slutsatserna gick snabbt där på Handelsblatt...P paralun skrev:Jo i Spanien blir man nu tvungen att bygga fossila gaskraftverk för att klara störningar.
Citat:
Gasens roll växer igen för att undvika nya blackouter
Trots de politiska ambitionerna om ett nästan helt förnybart elsystem tvingas Spanien nu i praktiken förlita sig allt mer på gaskraft. Gasen används för att stabilisera nätet och täcka upp de perioder då sol och vind inte levererar tillräckligt.
Den ökande gasandelen i elmixen ses från systemhåll som nödvändig för att undvika nya omfattande strömavbrott. Men utvecklingen är politiskt känslig. Samtidigt som investeringarna i sol- och vindkraft fortsätter växer beroendet av fossil reglerkraft i bakgrunden.
Denna motsättning undergräver också kalkylerna för ny förnybar produktion. När elpriserna pressas ner under lönsam nivå samtidigt som systemkostnaderna stiger för nät, balansering och reservkraft blir den totala ekonomin allt svårare att försvara.
[länk]
Finns knappast ngn koppling mellan ökad gas-el och deras förnybara.
Men man ska tro det.