804 275 läst ·
22 062 svar
804k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
LOL, jag bara väntade på den, svängmassan!S Snikholt skrev:Ett sådant N-1 scenario är såklart likvärdigt.
Men har du 15 kärnkraftverk med svängmassa och tillgänglig reglerkraft som kan täcka upp, så är det bättre än om du har 5 kärnkraftverk med svängmassa och resterande täcks upp av sol/vind.
I Sverige har vi ju inga fossilverk för vardagsdriften.
//vart lite rörigt ser jag, hoppas du fattar vad jag menar 😆
Jag har försökt hitta någon uppgift på vilken effekt som vi som lägst måste ta ut från vattenkraften (beroende på att i de allra flesta kraftverken måste det hållas en min-flöde)Mikael_L skrev:
Ja hur mycket baskraft har vi idag?
All kärnkraft får väl anses vara baskraft, den är 7GW.
All vattenkraft som kommer av minimiflöden i vattendomar får ju också anses som baskraft, det går aldrig att reglera ner under denna nivå.
Men hur mycket är det månntro?
Jag anser också att man kan ansätta ca 1GW av vindkraften såsom baskraft, för det är sällan det ger mindre än det, ungefär lika sällan som någon kärnreaktor inte kan köra för fullt, eller alls, eller det är isläggning i vattenmagasinen osv.
Jag går bet i princip.
Dock kan jag läsa ut ur lite grafer osv att det verkar ha hänt att vattenkraften har gett så lågt som 4GW ibland, så det är kanske ungefär där som vi måste anse vattenkraften som baskraft, och det över kan användas som reglerkraft (där har vi en installerad effekt på 16GW, men det är troligen bara ca 13 GW som går att använda beroende på diverse begränsningar)
Det skulle betyda att vi i nuläget verkar ha ca 12 GW baskraft.
Så nu måste jag ta reda på vilken effekt vi har vid bottenlasttimmen.
Allt har alltså med frågan; "Har vi lagom med installerad baskraft just nu?" att göra.
Undersökningarna så stötte jag på denna 9 år gamla rapport, som avhandlar vattenkraftens reglerkapacitet, den känns välgjord och gedigen, men kanske något tung som bra rapporter tenderar att bli (jag får se om jag orkar läsa genom den och sätta mig in i det ordentligt).
Och då det gäller vattenkraft så har troligen inte speciellt mycket förändrats på dessa 9 år.
https://www.energimyndigheten.se/co...ens-reglerbidrag-och-varde-for-elsystemet.pdf
Den här PDF'en kanske också kan vara intressant, handlar om lite av varje, och på ett mycket mer enkelt och tillgängligt sätt, men verkar också välgjord, i sitt format.
https://www.energiforetagen.se/glob...amla/potential-att-utveckla-vattenkraften.pdf
Nu varierar minimalt flöde med årstiden för vattenkraften. Under vårfloden är nminimiflödet rätt högt exempelvis...Mikael_L skrev:
Jag har försökt hitta någon uppgift på vilken effekt som vi som lägst måste ta ut från vattenkraften (beroende på att i de allra flesta kraftverken måste det hållas en min-flöde)
Jag går bet i princip.
Dock kan jag läsa ut ur lite grafer osv att det verkar ha hänt att vattenkraften har gett så lågt som 4GW ibland, så det är kanske ungefär där som vi måste anse vattenkraften som baskraft, och det över kan användas som reglerkraft (där har vi en installerad effekt på 16GW, men det är troligen bara ca 13 GW som går att använda beroende på diverse begränsningar)
Det skulle betyda att vi i nuläget verkar ha ca 12 GW baskraft.
Så nu måste jag ta reda på vilken effekt vi har vid bottenlasttimmen.
Allt har alltså med frågan; "Har vi lagom med installerad baskraft just nu?" att göra.
Undersökningarna så stötte jag på denna 9 år gamla rapport, som avhandlar vattenkraftens reglerkapacitet, den känns välgjord och gedigen, men kanske något tung som bra rapporter tenderar att bli (jag får se om jag orkar läsa genom den och sätta mig in i det ordentligt).
Och då det gäller vattenkraft så har troligen inte speciellt mycket förändrats på dessa 9 år.
[länk]
Den här PDF'en kanske också kan vara intressant, handlar om lite av varje, och på ett mycket mer enkelt och tillgängligt sätt, men verkar också välgjord, i sitt format.
[länk]
Hur menar du här?S Snikholt skrev:
Om 1GW försvinner, så blir det väl samma stress oavsett vilken källa som tappar?
Det är väl precis lika ifall en utlandskabel som vi importerar 1GW plötsligt stoppar?
Möjligt att det blev en halmgubbe, men det blir lätt så att man jämför ytterligheter för att få fram sitt argument.Mikael_L skrev:
Och jag skrev också att inlägget kanske blev otydligt.
Vattenkraft/reglerkraft, i Sverige är det i praktiken likställt. Så jag hade med den i båda fallen.
Ja visst är det så, också.pacman42 skrev:
Men då jag inte räknar all vindkraft såsom baskraft så kanske man kan generalisera lite med vattenkraften också, dvs ibland tillåta att en del baskraft måste vaskas.
Ja. Att 1GW är samma sak som 1GW är vi överens om.Mikael_L skrev:
Och har man enligt beräkningar ett driftläge som enligt N-1 kan hantera 1GW bortfall så spelar det ingen som helst roll.