659 475 läst ·
16 022 svar
659k läst
16,0k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Och när du säger teoretisk kapacitet långt över det som används idag, då pratar vi om en kapacitet som har rätt många nollor extra. Det går att skicka måååånga olika frekvenser genom en fiber. Dessutom så kan man med lätthet höja kapaciteten på de frekvenser vi redan använder också.A ajn82 skrev:Fiberinfrastruktur är främst begränsad av utrustningen i ändarna av fibern, själva fibern har en teoretisk kapacitet långt över vad som används i dagsläget. Så att uppgradera nätet är förhållandevis billigt.
Du ökar inte kapaciteten på en existerande strömkabel en storleksordning varje decennium genom att byta lite delar på transformatorstationen på varje sida om kabeln
Det verkar som det räckte med nya Auroralinjen så steg priserna direkt i SE1 och SE2. Finland har ju ett underskott vintertid på 1000-1500 MW plus att Estland ska försörjas med 1000 MW.pacman42 skrev:
Stegra och LKAB, järnsvampverket i Gällivare är fortfarande oklart.
Sedan SSAB bygger nu sitt nya stålverk med elektriska ljusbågsugnar, klart 2029
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/byggstart-for-ssabs-nya-elektrostalverk-i-lulea
Det blir nog inte mycket el över att skicka söderut i Sverige och SvKs nord-syd är kanske meningslöst?
Ja, norrlänningarna verkar få börja vänja sig vid perioder av höga priser.P paralun skrev:Det verkar som det räckte med nya Auroralinjen så steg priserna direkt i SE1 och SE2. Finland har ju ett underskott vintertid på 1000-1500 MW plus att Estland ska försörjas med 1000 MW.
Stegra och LKAB, järnsvampverket i Gällivare är fortfarande oklart.
Sedan SSAB bygger nu sitt nya stålverk med elektriska ljusbågsugnar, klart 2029
[länk]
Det blir nog inte mycket el över att skicka söderut i Sverige och SvKs nord-syd är kanske meningslöst?
Grattis. Antar att det är vattenkraften som profiterar, för det är väl sannolikt dåligt med vind en dag som denna.
Nja, den lokala accessen är i allra högsta grad monopol. Tidigare hade jag ADSL och så hade Skanova monopol och kunde ta hutlöst betalt för "tjänsten koppar". Nu är det ett kommunalt bolag som har monopol på fiber.kashieda skrev:
Högre liggande nät är i formell mening inte monopol, men är som om du skulle starta ett företag och bygga egen 400 Volts transmission.
Nätförstärkning har skett på alla nivåer. Och vi kunder har betalat.
Och investeringarna i nätförstärkning har varit enorma.
Skillnaden har varit att internet-infrastrukturen (med undantag av lokal access) har skötts i sin helhet av privat sektor.
(Från början satt dock de statliga telemonopolen och hindrade med sanslösa tariffer. Men privat sektor fick möjlighet att dra egna nät där man kunde sänka kostnaderna med nästan 100%. Inte förvånande var Frankrike den sista motståndsfickan där staten kunde hindra med absurda avgifter).
Hur tänker du att det är billigt att dra nätverk över atlanten??A ajn82 skrev:Fiberinfrastruktur är främst begränsad av utrustningen i ändarna av fibern, själva fibern har en teoretisk kapacitet långt över vad som används i dagsläget. Så att uppgradera nätet är förhållandevis billigt.
Du ökar inte kapaciteten på en existerande strömkabel en storleksordning varje decennium genom att byta lite delar på transformatorstationen på varje sida om kabeln
Och genom USA till Kalifornien??
Du behöver förklara det mer i detalj.
Att högre kapacitet till Kalifornien är nätförstärkning behöver jag väl inte förklara.
Jo idag är ju priserna utjämnade igen och jag vet inte vad som sätter priset egentligen?S Snikholt skrev:
Är det Finlands import/export som sätter priset?
SE1 > FI ca 1800 MW och sedan tillbaka FI > SE3 ca 1100MW, FI-EST ca 1000MW
https://www.statnett.no/en/for-stakeholders-in-the-power-industry/data-from-the-power-system/
Du måste skämta, likheten är minimal.D daVinci skrev:
Om man vågar lite på google ai's sammanfattning så är kostnaden för transatlantisk fiber ca $25k / km, medans för en elkabel $2500k / km. Nu har jag inte tid att leta källor mer noggrant, men tanken på att skillnaden är två storleksordningar tycker jag du kan redovisa någon form av underlag för att visa att din jämförelse är relevant.
Sen är ett fibernät ett redundant nät för paketbaserad kommunikation, medans elnätet är ett stort sammankopplat när där jämnvikt måste råda överallt vid varje tidpunkt. De är helt olika tekniska fundament, annat än som en utomstående ser det ut som kablar i marken...
Det är enkelt. Det är tillgång och efterfrågan i vart och ett av elområdena.P paralun skrev:
Och både tillgång och efterfrågan varierar med tiden.
I grunden är det vattenkraften som sätter nivån eftersom den är den som kan leverera adaptivt.
Men inte bara, iom att efterfrågan fladdrar. Går lika bra att säga att det är den som styr priset.
Du berättar ju själv om likheterna. Det är en kostnad per km.A ajn82 skrev:
Att sedan privat sektor genom stora investeringar i teknikutveckling och kostnadsreduktion kunnat pressa ned priset på den ena är trevligt, men har inte med principen att göra.
Nätförstärkning kostar.
Har man inte jämvikt eller overprovisioning i internet blir det massiva paketförluster. Där blev det megafel.A ajn82 skrev:
Internet är tvärtom väldigt lika eldistribution här. IP-paketen måste kunna forwarderas utan fördröjning.
Och privat sektor har löst detta i huvudsak med overprovisioning. Dvs "onödig" nätförstärkning. Och vi kunder betalar för överkapaciteten.
------------------------------------
Det är som om folk i tråden tror att nätkapaciteten alltid funnits. Så är det inte. I stort sett har all nätkapacitete byggts under ca 30 år.
Jag pratade i slutet av 90-talet med en som jobbade med HDSL (en tidigare standard än ADSL) i Österrike. Han gjorde reflektionen att den HDSL-länk han utvecklade hade mer kapacitet än Österrikes hela utlandsförbindelse. För mindre än 30 år sedan var den ungefär 0.
Redigerat:
Jo det kan vara så men eftersom det är marginalpriset som styr så måste man se budningen.D daVinci skrev:Det är enkelt. Det är tillgång och efterfrågan i vart och ett av elområdena.
Och både tillgång och efterfrågan varierar med tiden.
I grunden är det vattenkraften som sätter nivån eftersom den är den som kan leverera adaptivt.
Men inte bara, iom att efterfrågan fladdrar. Går lika bra att säga att det är den som styr priset.
Ja, om man är på nivån att saker är likadana för att de båda är beroende av kablar så förstår jag att du tycker det är lika...D daVinci skrev:Du berättar ju själv om likheterna. Det är en kostnad per km.
Att sedan privat sektor genom stora investeringar i teknikutveckling och kostnadsreduktion kunnat pressa ned priset på den ena är trevligt, men har inte med principen att göra.
Nätförstärkning kostar.
Har man inte jämvikt eller overprovisioning i internet blir det massiva paketförluster. Där blev det megafel.
Internet är tvärtom väldigt lika eldistribution här. IP-paketen måste kunna forwarderas utan fördröjning.
Och privat sektor har löst detta i huvudsak med overprovisioning. Dvs "onödig" nätförstärkning. Och vi kunder betalar för överkapaciteten.
------------------------------------
Det är som om folk i tråden tror att nätkapaciteten alltid funnits. Så är det inte. I stort sett har all nätkapacitete byggts under ca 30 år.
Jag pratade i slutet av 90-talet med en som jobbade med HDSL (en tidigare standard än ADSL) i Österrike. Han gjorde reflektionen att den HDSL-länk han utvecklade hade mer kapacitet än Österrikes hela utlandsförbindelse. För mindre än 30 år sedan var den ungefär 0.
Sen att ena sortens kabel kostar 100 ggr så mycket att bygga som den andra spelar ingen roll.. (och havskablar byggs av privata aktörer in konkurrens med varandra, även om beställaren skulle vara statlig, eller statligt ägd).
Även på land så är det ju så att fiberstomnät kan grävas ner i väggdiken bredvid existerande väggar mer eller mindre, medans en ny kraftledning behöver en avsevärd yta mark
Sen att största delarna av upprustning av fibernät går att göra genom att byta utrustning i ändarna istället för att gräva nya kablar är ganska drastiskt skillnad också, att uppgradera elnätet hade också varit lätt om du bara behövde byta säkringarna...
Solkraften går bra nu.
Vi får väl ca 0,2% av landets behov, mitt på dagen, sådana här mulna dagar i december.
De enda graferna som funkar på SVK's hemsida kontrollrummet (effektbehov och solproduktion), så jag får väl spinna lite över det lilla material jag hittar ...
Högt elpris idag och imorgon, och lika saftig räkning för norrlänningarna i SE1 och 2.
Vi får väl ca 0,2% av landets behov, mitt på dagen, sådana här mulna dagar i december.
De enda graferna som funkar på SVK's hemsida kontrollrummet (effektbehov och solproduktion), så jag får väl spinna lite över det lilla material jag hittar ...
Högt elpris idag och imorgon, och lika saftig räkning för norrlänningarna i SE1 och 2.
Usch.. undrar hur priserna hade varit om det vore kallt.Mikael_L skrev:
Solkraften går bra nu.
Det var mer än väntat.Mikael_L skrev:
Jag hade trott att det skulle vara 0. Men man blir väl påverkad av alla (desinformatörer?) i tråden som skriver att solen inte ger något på vintern.
Bra att få lite fakta så man är tillbaka på banan.