659 685 läst ·
16 024 svar
660k läst
16,0k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Det är verkligen inte bra, personligen fick jag 5kWh idag men tillsammans med batteriet så har jag tagit mig hyfsat genom dagen.D daVinci skrev:
Här får bara kommunen gräva ned kabel i gatorna.kashieda skrev:
Här får inte Arnes bilreparationer och internät gräva ned kabel i gatorna.kashieda skrev:
Blanda inte ihop med operatörer som använder den fysiska accessen. Sådana kan det finnas flera av. Pss som det finns flera elhandelsbolag.
------------------------------
Men för trådlös access är det inte monopol. Tror det är 2 företag som får bygga mobilsiter. Kanske 3 numera. Oligopol då.
Skulle i teorin gå att bygga trådlös elöverföring. Blir kanske där vi hamnar i framtiden. Men frågan är om inte staten kommer hindra det.
Inte beror det på solcellerna i alla fall, denna tid på året, vare sig lågt eller högt elpris.S Snikholt skrev:
Generatorerna på hamsterhjulen bidrar lika mycket med prisbildningen.
Men som vanligt, priset beror mest på vad priset blir i Danmark, så det är bara att kika på vilka faktorer som påverkar deras elpris.
Om Arnes beställer kabelgrävning, kan kommunen då vägra?D daVinci skrev:Här får bara kommunen gräva ned kabel i gatorna.
Här får inte Arnes bilreparationer och internät gräva ned kabel i gatorna.
Blanda inte ihop med operatörer som använder den fysiska accessen. Sådana kan det finnas flera av. Pss som det finns flera elhandelsbolag.
------------------------------
Men för trådlös access är det inte monopol. Tror det är 2 företag som får bygga mobilsiter. Kanske 3 numera. Oligopol då.
Skulle i teorin gå att bygga trådlös elöverföring. Blir kanske där vi hamnar i framtiden. Men frågan är om inte staten kommer hindra det.
Haha, ja var tror du att du befinner dig.kashieda skrev:
Det är polisen som ger tillståndet och de gör dom bara om kommunen ger sitt godkännande först. (Det är i sig inte helt fel då det är kommunen som äger marken du vill gräva i).
Då är det värre med sk kommunalt veto mot ny elproduktion. Där äger inte kommunen marken men kan ändå förbjuda.
det är knepigt med solkraftMikael_L skrev:
Solkraften går bra nu.
Vi får väl ca 0,2% av landets behov, mitt på dagen, sådana här mulna dagar i december.
De enda graferna som funkar på SVK's hemsida kontrollrummet (effektbehov och solproduktion), så jag får väl spinna lite över det lilla material jag hittar ...
Högt elpris idag och imorgon, och lika saftig räkning för norrlänningarna i SE1 och 2.
i bokföringen...
produktionsvärdena på Svenska kraftnäts Kontrollpanelen-sida är vad som anmäldes från solkraftproducenterna i dagen-före handeln
det inkluderar alltså solel som tänks komma från större producenter, och sannolikt finns inget – eller mycket lite – från villatak
tittar vi tillbaka och jämför med faktiska produktionssiffror för november så har den produktionen kl 12:00-13:00 legat i genomsnitt 38 MW högre än vad som handlades med dagen innan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
notera den lilla puckeln i produktion mellan klockan 16-18 – så där lyser väl ingen sol i november? nä, det där är förmodligen samlokaliserade batterilager i solparker, som ligger och säljer lite el under belastningstoppen på den sena eftermiddagen
jag antar att dessa anläggningar går anslutningsmässigt som "solpark" och att elen från batterierna per automatik då klassas som "solkraft"
sen var det ju alla hemmasystem/takmonterad solkraft – så här års går nästan all denna produktion till egenkonsumtion och bjuds inte ut på Nordpool – däremot bidrar den till lägre elkonsumtion från elnätet (avsändare: Mellannorrland)
Statistiska centralbyrån som producerar Sveriges officiella statistik gör beräkningar och justerar solkraftsproduktionen för den av SvK ej uppmätta egenproduktionen så för att få Sveriges solkraftsproduktion kan man för december multiplicera den solel som SvK mäter upp som produktion, med sådär fyra-fem gånger
så i december ifjol stod solkraftproduktionen för ungefär 0.25% av Sveriges elkonsumtion – räknat över december månads samtliga timmar, inte bara "mitt på dagen"
(i somras stod solkraften för 6--7% utav vår elkonsumtion)
fortsätt gärna att titta på Kontrollrummets solkraftsstaplar, men räkna gärna upp dom 15% [± 50%] först och – så här under mörkaste delen av året – multiplicera sedan med fyra-fem för att få Sveriges solkraftsproduktion
det är lättare med kärnkraft...
Helt klart är det tveksamt hur solproduktion redovisas. Det mesta används rimligen lokalt i allt utom solparker. Kontrollrummet har ju ingen aning om den volymen.harka skrev:
det är knepigt med solkraft
i bokföringen...
produktionsvärdena på Svenska kraftnäts Kontrollpanelen-sida är vad som anmäldes från solkraftproducenterna i dagen-före handeln
det inkluderar alltså solel som tänks komma från större producenter, och sannolikt finns inget – eller mycket lite – från villatak
tittar vi tillbaka och jämför med faktiska produktionssiffror för november så har den produktionen kl 12:00-13:00 legat i genomsnitt 38 MW högre än vad som handlades med dagen innan:
[bild]
notera den lilla puckeln i produktion mellan klockan 16-18 – så där lyser väl ingen sol i november? nä, det där är förmodligen samlokaliserade batterilager i solparker, som ligger och säljer lite el under belastningstoppen på den sena eftermiddagen
jag antar att dessa anläggningar går anslutningsmässigt som "solpark" och att elen från batterierna per automatik då klassas som "solkraft"
sen var det ju alla hemmasystem/takmonterad solkraft – så här års går nästan all denna produktion till egenkonsumtion och bjuds inte ut på Nordpool – däremot bidrar den till lägre elkonsumtion från elnätet (avsändare: Mellannorrland)
Statistiska centralbyrån som producerar Sveriges officiella statistik gör beräkningar och justerar solkraftsproduktionen för den av SvK ej uppmätta egenproduktionen så för att få Sveriges solkraftsproduktion kan man för december multiplicera den solel som SvK mäter upp som produktion, med sådär fyra-fem gånger
så i december ifjol stod solkraftproduktionen för ungefär 0.25% av Sveriges elkonsumtion – räknat över december månads samtliga timmar, inte bara "mitt på dagen"
(i somras stod solkraften för 6--7% utav vår elkonsumtion)
fortsätt gärna att titta på Kontrollrummets solkraftsstaplar, men räkna gärna upp dom 15% [± 50%] först och – så här under mörkaste delen av året – multiplicera sedan med fyra-fem för att få Sveriges solkraftsproduktion
det är lättare med kärnkraft...
Nu glömde du Tyskland som prisdrivande för det är "dunkelflaute" igen förutom kyla.Mikael_L skrev:
Diagram en bit ner på sidan
https://www.smard.de/home
Tyskland har kapacitet att göra egen el, finns massvis med gaskraft som de inte drar igång så länge som de kan köpa billig el från Sverige, vilket för dem är under 2:-/kWhP paralun skrev:
Jo men just nu kör de bara kolkraft samt fossilgas eftersom det inte blåser och solen skyms av moln.B bhus2021 skrev:
Sen importerar man då från Frankrike, Norge samt Sverige
Kolla diagrammet så ser du
https://www.smard.de/home