659 685 läst ·
16 024 svar
660k läst
16,0k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Hade jag byggt ett hus idag så hade jag planerat för jordvärme från ett liknande lager fyllt med sand som jag placerat under huset. En av alla tankar som aldrig realiserats. Sedan sätter man upp solfångare som värmer upp vatten som cirkulerar igenom det under hela sommaren. Solpaneler har för låg verkningsgrad, men det går ju att använda sådana också.D daVinci skrev:Dock stor skillnad på gropar och bergrum. Och att bygga bergrum har en del kapitalkostnad. Vilket blir försumbart med gropar.
Sedan är i sig gropkraften inte ny heller. Som framgår i artikeln så har man hållit på med det i Danmark i 10 år. Det är positivt för då finns erfarenheter också.
2-3% i förluster har man mätt upp i danmark om man veckolagrar. (Gissar att det handlar om att lagra från vindkraft).
Men det behövs väl någon form av fjärrvärme för att det skall vara intressant. Men detta kan ju motivera utbyggnad av fjärrvärme kanske. I min kommun finns det, men inte där jag bor. Tror inte det finns någon spillvärme att köpa här direkt. Gör väl att det inte byggs ut så mycket.
I sådana här tätbefolkade kommuner är också problemet att alla grönområden som inte är tvingat att vara grönområden blir bostadsmark. Man måste då ta av (framtida) bostadsmark och göra gropmark. Tar nog emot.
Så även gropkraft har sina svårigheter.
Men jag skulle i sig tro att kommunen hellre upplåter mark till gropar än ett kärnkraftverk. Då blir nog majoriteten hysterisk.
Danmark har ju en rejäl fördel här, de som sett hur lätt det är att bygga en motorväg där förstår nog vad jag menar, det är enkelt att gräva i sand...
Samma här. Och med en jordvärmepump som tar från lagret räcker det nästan hela vintern.pacman42 skrev:
Hade jag byggt ett hus idag så hade jag planerat för jordvärme från ett liknande lager fyllt med sand som jag placerat under huset. En av alla tankar som aldrig realiserats. Sedan sätter man upp solfångare som värmer upp vatten som cirkulerade igenom det under hela sommaren. Solpaneler har för låg verkningsgrad, men det går ju att använda sådana också.
Danmark har ju en rejäl fördel här, de som sett hur lätt det är att bygga en motorväg där förstår nog vad jag menar, det är enkelt att gräva i sand...
Skulle det verkligen bli billigare än bara ett traditionellt bergvärmehål? Att schakta och köra dit rätt fraktion brukar vara väldigt dyrt, låter även som installationen blir dyrare.pacman42 skrev:
Hade jag byggt ett hus idag så hade jag planerat för jordvärme från ett liknande lager fyllt med sand som jag placerat under huset. En av alla tankar som aldrig realiserats. Sedan sätter man upp solfångare som värmer upp vatten som cirkulerar igenom det under hela sommaren. Solpaneler har för låg verkningsgrad, men det går ju att använda sådana också.
Ett bergvärmehål laddas med sol helt gratis och räcker hela vintern.
Groparna i Danmark är fyllda med vatten och det är ju betydligt billigare att få på plats och köpa in. Det är ju inte lämpligt att ha under huset.
Du kan använda många olika material som råkar finnas i närheten. Här användes borrkax vilket antagligen är optimalt.:Q qvirre skrev:Skulle det verkligen bli billigare än bara ett traditionellt bergvärmehål? Att schakta och köra dit rätt fraktion brukar vara väldigt dyrt, låter även som installationen blir dyrare.
Ett bergvärmehål laddas med sol helt gratis och räcker hela vintern.
Groparna i Danmark är fyllda med vatten och det är ju betydligt billigare att få på plats och köpa in. Det är ju inte lämpligt att ha under huset.
https://www.byggahus.se/varme/lagrar-solvarme-sand-ases
Att tro att motsvarande lagring kan göras i berget är totalt bedrägligt. Grundvattnet spolar ju iväg värmen.
Vatten i tankar är ju bäst men kräver å andra sidan täthet åt alla håll och hur blir det med bakterietillväxt med åren?
Lär kosta mkt mer iaf än 100 m3 sand.
Redigerat:
Njau, till och med Danmark börjar fundera på kärnkraftens fördelar.D daVinci skrev:
Dansk allians vill öppna för kärnkraft efter 40 års förbud
https://www.energinyheter.se/20251203/34061/dansk-allians-vill-oppna-karnkraft-efter-40-ars-forbud
Jag gissar att det skulle göra större nytta i Danmark än i Sverige, kanske även ur ett svenskt perspektiv.P paralun skrev:
Dock svårt att se dansken svänga i denna frågan men hoppet är det sista..
Det skulle göra stor nytta för Danmark och danska folketinget har ju öppnat för fråganD djac skrev:
Citat
I maj i år röstade dock två tredjedelar av Folketingets ledamöter för att utreda möjligheterna att använda kärnkraft för att stärka energisäkerheten.
Jaja, vi får se, detta är ju inte den almindelige Preben som röstar, jag har svårt att se hur den breda allmänheten ska gå att övertyga. Danmark styrs trots allt fortfarande från Jylland!P paralun skrev:
Jo men nu ser man ju kostnaden för ett "vätgasäventyr" och det får nog många att tänka till om det är rätt våg? Sen är ju även Danmark plågade av volatila elpriser.D djac skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Inte nödvändigtvis. De kan även fortsättningsvis luta sig mot oss respektive tyskarna för sin stabilitet.