D
S Snikholt skrev:
Må vara. Men befintlig kärnkraft är inga evighetsmaskiner, så de måste förnyas eller läggas ner vartefter.

Och går det inte att få lönsamhet så kommer vi stå utan.
Dessa subventioner förväntas leda till att befintliga inte förnyas utan läggs ner, så det är ett genuint dåligt förslag. Jag tror personligen inte att detta någonsin syftade till att bli verklighet utan bara är ett spel för att hålla liv i en fråga som engagerar.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
S
D daVinci skrev:
Någon som har en gissning på när paralun kommer klara av att lära sig att det finns fastprisavtal?
Skyhöga riskpremier dock

Noterar att elpriset i södra europa är högre än i SE4. Ca 108 Eur/MWh vs 99.
Man hade annars kunna tänka sig att dom har mer solel som sänker elpriset mitt på dagen.

Undantaget är Spanien som har mycket solpaneler som är nere på 46 Eur/MWh.

Kanske är tunt med solpaneler i de andra länderna.

Solhemsgatan Solhemsgatan skrev:
Utmaning? Mer ett stolleprov(som Emils pappa skulle uttryckt det)
Nej jag ser det som en utmaning för vi måste bort från fossila bränslen. Sen kommer det att ta ett antal år.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Någon som har en gissning på när paralun kommer klara av att lära sig att det finns fastprisavtal?
Jo det vet jag och eftersom det är volatila spotpriser så återspeglar det sig i fasta/mixade elavtal.

S
D djac skrev:
Dessa subventioner förväntas leda till att befintliga inte förnyas utan läggs ner, så det är ett genuint dåligt förslag. Jag tror personligen inte att detta någonsin syftade till att bli verklighet utan bara är ett spel för att hålla liv i en fråga som engagerar.
Vi ska beskatta fossilt - så att allt blir dyrare.

Men vi ska inte konkurrera ut fossilt med subventioner till kraftslag som kan göra det på bred front.

Märklig inställning från miljösidan tycker jag.

Men att subventioner intermittent kraft verkar gå bra.

Mikael_L Mikael_L skrev:
På teknikens hus i Luleå så hade dom åtminstone för en massa år sedan en sån där träningscykel.
Men den hade inte något bromsband, utan man drev en generator.
Och man kunde tända en, två eller tre st 60W glödlampor genom att cykla.

Och det var precis nätt och jämt att jag orkade producera 180W för att tända alla tre till full ljusstyrka, den ansträngningen skulle jag bara klara i några minuter.
Och jag skulle behövt cykla så i 5 timmar för att producera en knapp kilowattimme.

Allt sedan dess har jag värderat min billigt köpta energi lite mer, jag värderar den långt mycket mer än vad jag betalar för den ( i alla fall när jag tänker på det ögonblicket).
På ett spinningpass om 45 minuter så ligger jag på 260W i snitt. Innan jag för några år sedan fick problem med hjärtat så låg jag på strax under 300W i snitt, men nu vågar jag inte pressa det för hårt så jag håller igen lite (hjärtat är fixat, men inte mitt förtroende för det).

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo det är tusentals åkerifordon och ska vi ha någon trovärdighet för att få bort fossila bränslen så måste vi elektrifiera dessa och då kan vi inte ha volatila elpriser utan stabila elpriser. Sen för längre långtradartransporter så måste laddinfrastrukturen byggas ut längs de viktiga vägarna.

En utmaning!
Återigen, det är prisnivån som gäller. Stabilitet kan du alltid få via derivat. Du snöar in dig på din egna privata situation å applicerar den på allt å alla runt om. Det är nu inte så det funkar en gång för alla.

Sen… Huruvida trovärdigheten hos mindre åkerier är en huvudfråga för elektrifieringen är väl dessutom synnerligen tveksamt…

P paralun skrev:
Nej jag ser det som en utmaning för vi måste bort från fossila bränslen. Sen kommer det att ta ett antal år.
Det måste vi inte alls. Fossila bränsle kommer vi inte kunna vara utan under överskådlig tid.

S Snikholt skrev:

Men vi ska inte konkurrera ut fossilt med subventioner till kraftslag som kan göra det på bred front.

Det finns i dag inget realistiskt ersättning till det fossila bränslet.

Z Zodde skrev:
Återigen, det är prisnivån som gäller. Stabilitet kan du alltid få via derivat. Du snöar in dig på din egna privata situation å applicerar den på allt å alla runt om. Det är nu inte så det funkar en gång för alla.

Sen… Huruvida trovärdigheten hos mindre åkerier är en huvudfråga för elektrifieringen är väl dessutom synnerligen tveksamt…
Jo nu tror jag inte Sveriges åkerier grottar ner sig i derivathandeln när de gör sin kalkyl.
Sen är det här en viktig ingrediens för att vi ska bli fossilfria.

Solhemsgatan Solhemsgatan skrev:
Det finns i dag inget realistiskt ersättning till det fossila bränslet.
Nej inte just nu men vi måste ju se till det blir realistiskt och med både Scania och Volvo i landet så finns det ju förutsättningar om man får ordning på elmarknaden.

pacman42 pacman42 skrev:
På ett spinningpass om 45 minuter så ligger jag på 260W i snitt. Innan jag för några år sedan fick problem med hjärtat så låg jag på strax under 300W i snitt, men nu vågar jag inte pressa det för hårt så jag håller igen lite (hjärtat är fixat, men inte mitt förtroende för det).
Så efter fem sådana pass har du producerat el till ett värde av knappt en krona 😅

Och bränt ca 3000 kcal, dvs använt 3.5 kWh energi i form av mat.

• Gilla
  • Haha
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
D
S Snikholt skrev:

Nu missförstår du, jag kan inte ses som representativ för miljösidan, är ju inte ens Miljöpartist.

Men visst skulle fossilt bli dyrare med mindre subvention och det är jag ok med, mer än så faktiskt, jag skulle välkomna detta. Det skulle också minska behovet av andra subventioner, så du vinner så att säga dubbelt på detta.

Det sista vet jag inte vad du menar för det förekommer inte.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Mats-S
A ajn82 skrev:
Så efter fem sådana pass har du producerat el till ett värde av knappt en krona 😅

Och bränt ca 3000 kcal, dvs använt 3.5 kWh energi i form av mat.
Njae, idag är det bättre vinst, elen är rekorddyr idag, 5 kr/kWh ikväll, så det blir 5 spänn på 4 pass 😆
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/rrpex8/elpriset-rusar-rekordhogt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.