659 655 läst ·
16 024 svar
660k läst
16,0k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Jo det finns ju inte mycket att välja på om man vill ha koldioxidfri planerbar elproduktion.D djac skrev:Detta har inget med akronymer som SMR att göra. Elen handlas på en marknadsplats och om den konstant ska handlas på nivåer under produktionskostnaden så krävs det att säljsidan är större än köparsidan, överskott.
Då är min fråga, vem ska betala för detta, det som händer på en marknad är att produktionen dras ner om det inte finns efterfrågan?
Vem ska betala Danmarks och Tysklands vätgasäventyr som är huvudalternativet?
Sen blir det garanterat en mycket högre efterfrågan med en storskalig elektrifiering och det måste ju vara det stora målet för att få bort fossila bränslen, imho.
Eller slutar det med att ingen gör någonting... arma Europa!
En bra text som visar på att energi är levnadsstandard. Det är anledningen till att vi inte abrupt kan sluta med fossila energikällor. Då går vi tillbaka till tiden när slavar var endast för den rika eliten.Mikael_L skrev:
Världen behöver fler energislavar, inte färre. De behöver bara drivas av icke fossila källor så snart det går. Det får inte gå fortare än att vi kan behålla slavarna under tiden, och gärna få fler under tiden så att hela världen kan få tillgång.
Det är tankegångarna som Bill Gates försökte få fram. Att få ha energislavar är prioriterat före att fasa ut fossil energi. Men vi måste öka takten med att fasa ut fossilt via teknikutveckling då det såklart är bråttom.
Nej stabila priser är en förutsättning för alla åkerier med långtradare och andra transportfordon och jag tror inte många kan ha egna terminsavtal. Stålverken, LKAB, SSAB, Stegra har terminsavtal men om de får fart på sin elektrifiering/hybrit så försvinner ju mycket el från SE1 som måste ersättas.Z Zodde skrev:Det är nivån på priserna som spelar roll. Dagsvariationen drabbar kanske dig å andra privatpersoner men återigen gör du tabben å applicera din egen situation på alla aktörer.
Eftersom alla storproducenter å storkonsumenter av el har fasta långa kontrakt så e lägre volatilitet för privatkonsumenter absolut INTE nån förutsättning för storskalig elektrifiering. Ren bullsh*t
Jag gillar kärnkraft men det upplägget ogillar jag starkt, dels så konkurrerar subventioner med varandra och dels så kommer resten av kostnaden läggas på skattebetalarna, så de som inte använder så mycket el får betala för de andra, det tycker jag är fel.S Snikholt skrev:
Enligt bedömningar kommer ju marknaden, igen, att självjustera och ett subventionerat verk kommer i nästa steg betyda att ett ickesubventionerat läggs ner och så är vi tillbaks där vi var, fast med bara ännu mer subventioner i marknaden och högre kostnader.
Med nuvarande handelssystem kommer vi inte åt det, detta gäller alla branscher produktionen kommer anpassas efter efterfrågan och priserna kommer variera. Vill man adressera prissättningen så är det precis bara det man ska göra men det har hittills inte visats intresse för detta, förutom från V var det väl.P paralun skrev:Jo det finns ju inte mycket att välja på om man vill ha koldioxidfri planerbar elproduktion.
Vem ska betala Danmarks och Tysklands vätgasäventyr som är huvudalternativet?
Sen blir det garanterat en mycket högre efterfrågan med en storskalig elektrifiering och det måste ju vara det stora målet för att få bort fossila bränslen, imho.
Eller slutar det med att ingen gör någonting... arma Europa!
Då tror du fel. Om åkeribranchen blir storkonsumenter lär de inte ha några problem att få fasta avtal..P paralun skrev:
Att konsumtionen av el i SE1 ökar har noll betydelse (varför öht nämna det..?)
Det är NIVÅN som spelar roll , inte vollan i sig
De volatila priserna kommer att vara drivkraften och det blir ju garanterat ingen fart på elektrifieringen av fossilindustrin och tunga fordon om man inte löser det dilemmat.D djac skrev:Med nuvarande handelssystem kommer vi inte åt det, detta gäller alla branscher produktionen kommer anpassas efter efterfrågan och priserna kommer variera. Vill man adressera prissättningen så är det precis bara det man ska göra men det har hittills inte visats intresse för detta, förutom från V var det väl.
Jo de finns några stora åkerier, typ Postnord, Schenker, DHL som kanske har terminsavtal, sen finns det massvis med mindre åkerier som tvekar pga volatila priser att satsa på en eldriven långtradare eller annat eldrivet transportfordon.Z Zodde skrev:
Angående SE1 så transporteras ju elen söderut och nu mer till Finland via nya Auroralinjen, Får LKAB, SSAB, Stegra ihop sina planer så blir det elbristsituation som måste ersättas av ny elproduktion.
Finska Outokompo i Torneå har förstuderat en SMR lösning för dilemmat.
https://www.outokumpu.com/sv-se/new...nvesterare-for-att-slutfora-projektet-3549113
Jag tycker tvärtom att den här typen av artiklar är mycket positivt.Mikael_L skrev:
Många som bara gnäller och "SKA HA" mer, har noll insikt om hur levnadsstandarden ökat. Och är inte det minsta tacksamma för det.
Sedan kan den som skrev nog ha missat en deltalj. Slavarna utvecklar ju 100 W och bidrar därmed med en hel del uppvärmning, men det har nog missats.
Dessa mindre åkerierna är näppe drivande i elektrifieringen men även dessa lär kunna få fast pris via laddstationer som poppar upp desto mer kommersiell transport som blir elektrifierad. Återigen. Det är nivån på elpriset som spelar roll.P paralun skrev:
Jo det är tusentals åkerifordon och ska vi ha någon trovärdighet för att få bort fossila bränslen så måste vi elektrifiera dessa och då kan vi inte ha volatila elpriser utan stabila elpriser. Sen för längre långtradartransporter så måste laddinfrastrukturen byggas ut längs de viktiga vägarna.Z Zodde skrev:
En utmaning!
Utmaning? Mer ett stolleprov(som Emils pappa skulle uttryckt det)P paralun skrev:Jo det är tusentals åkerifordon och ska vi ha någon trovärdighet för att få bort fossila bränslen så måste vi elektrifiera dessa och då kan vi inte ha volatila elpriser utan stabila elpriser. Sen för längre långtradartransporter så måste laddinfrastrukturen byggas ut längs de viktiga vägarna.
En utmaning!
Må vara. Men befintlig kärnkraft är inga evighetsmaskiner, så de måste förnyas eller läggas ner vartefter.D djac skrev:Jag gillar kärnkraft men det upplägget ogillar jag starkt, dels så konkurrerar subventioner med varandra och dels så kommer resten av kostnaden läggas på skattebetalarna, så de som inte använder så mycket el får betala för de andra, det tycker jag är fel.
Enligt bedömningar kommer ju marknaden, igen, att självjustera och ett subventionerat verk kommer i nästa steg betyda att ett ickesubventionerat läggs ner och så är vi tillbaks där vi var, fast med bara ännu mer subventioner i marknaden och högre kostnader.
Och går det inte att få lönsamhet så kommer vi stå utan.
