659 673 läst ·
16 024 svar
660k läst
16,0k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Lite oklart vad du menar, normalt sett avhåller jag mig från sånt här men är du säker på att du har rätt i din åsikt, eller att krumbukter för dig kanske kommer sig av att du har andra åsikter?GK100 skrev:
Ja men du har rätt, det som undergräver lönsamheten för allt år det fossila, så att låta detta bära mer av sina kostnader (sluta hårdsubventionera) kommer göra allt annat lättare att etablera, jag anser att det är rätt väg att gå istället för att i ett evigt kretslopp höja subventionerna för än det ena än det andra.pacman42 skrev:
Den bär sig ju inte idag i alla fall. De som har tillstånd vill inte bygga.
Och vad tänker du att den ersätts med? Sol och vind löser ju inte problemet. Biomassa finns det inte tillräckligt av för att ens agera som reglerkraft. Än mindre för att också täcka upp när sol och vind inte ger något.
Dessutom är det stora problemet att ett högre elpris (vilket blir resultatet om fossilt blir dyrare för att locka fram andra lösningar) påverkar ekonomin kraftigt. Helt plötsligt känns 80 öre för kärnkraften rätt billigt.
Jo men det viktiga är nog att det blir jämförbara kalkyler mellan olika energislag och lösningar. Sen sinar även de gröna pengarna inom EU.pacman42 skrev:
Problemet med vätgasen är ju att utrustningen för elektrolyten kostar stora pengar, så även lagring. Själva vätgasens rörliga kostnader är relativt låga. Detta gör att man tar stora risker om man köper på sig överproduktion för att kunna sälja. Därför ligger vinsten i praktiken enbart i just-in-time-produktion.
Så för att vätgasen skall bli intressant så måste någon åtminstone ta kostnaden för lagring och transport av gasen, framförallt utbyggnaden av infrastrukturen. Då vågar man KANSKE investera i produktion...
Jag förstår om känslorna tar vid. Det är väl besvikelsen över att vi missar omställningen och CO2 målen.Mikael_L skrev:
Vi blir kvar i fossiloberoende. Civilisation går under då vi förstör naturen och ffa klimatet.
Fossilt är inte subventionerat. Det betalar dock inte för alla sina kostnader. Men det är långt ifrån samma sakD djac skrev:Ja men du har rätt, det som undergräver lönsamheten för allt år det fossila, så att låta detta bära mer av sina kostnader (sluta hårdsubventionera) kommer göra allt annat lättare att etablera, jag anser att det är rätt väg att gå istället för att i ett evigt kretslopp höja subventionerna för än det ena än det andra.
Nej, varken civilisationen eller naturen går under. Men det blir jobbigare att leva. Vi kommer däremot att sätta upp minfält för att hindra klimatflyktingar från att ta sig till oss..blackarrow skrev:
Kanske man gör, eller inte, men jag tillhör ju de som dels tror på att konsekvenserna av att inte ta bort det blir långt mer kostsamma och till sist gör att den försvinner helt.pacman42 skrev:
Jag håller med om att det hade fått en påverkan men jag tror samtidigt att många positiva saker hade kommit ur det, andra prioriteringar i allmänhet och nya verksamheter hade snabbt uppstått.
Nu är det liksom inte läge att stå och välja favorittröja man ska rädda i branden, nu får man nog ta sig ut.
Gällande subventioner eller inte så har det debatterats flitigt här och jag kommer stå kvar vid de globala institutens uppfattning om att det är starkt subventionerat men kräver inte att andra accepterar detta, jag vet att det finns mycket lobbying som vill påstå att det inte är så.
Ett första steg skulle ju vara att börja meddela nästa steg i beskattning.pacman42 skrev:
Lite som att alla ekonomiska talespersoner gärna tycker att ränteavdraget borde tas bort när de inte själva är vid makten, men när de själva sitter där är det inte så kul längre. Att säga "Om fem år börjar avdraget fasas ut. Det kommer då att sänkas med 1 procentenhet per år." ger en tydlig signal om vad som händer - folk har åtminstone en viss tid på sig att anpassa sig utan att man förstör marknaden helt.
Man klarar ju på EU-nivå inte ens av att införa koldioxidskatt på importerade varor. Det borde inte vara särskilt kontroversiellt.kashieda skrev:
Ett första steg skulle ju vara att börja meddela nästa steg i beskattning.
Lite som att alla ekonomiska talespersoner gärna tycker att ränteavdraget borde tas bort när de inte själva är vid makten, men när de själva sitter där är det inte så kul längre. Att säga "Om fem år börjar avdraget fasas ut. Det kommer då att sänkas med 1 procentenhet per år." ger en tydlig signal om vad som händer - folk har åtminstone en viss tid på sig att anpassa sig utan att man förstör marknaden helt.
Det skulle ge mer än att kraftigt höja skatten på fossila bränslen. Detta då det skulle bli lika för alla som vill sälja i EU.
Du är ju en som brukar vara ganska resonabel, så det är ok att du inte tar åt dig.Nötegårdsgubben skrev:
Det håller jag inte med om.
Jag har förstått varför du gör det, men nej, du har inte nått fram med ditt egentliga budskap genom detta beteende.
Nej. Jag tycker alltjämt att du bidrar till att fördumma debatten och jag ser inget hållbart skäl för det.
Så jag förstår det ur perspektivet att du tycker att du kan svara andra med samma mynt som du upplever att du får från dem. Jag tror dock mer på den linje @Mikael_L beskrev, där man nöjer sig med att debattera med dem man tycker håller en rimlig nivå. Ett inlägg jag för övrigt såg att även du gillade, så sannolikt är vi relativt överens i teorin.
Om det får någon att sluta prata om kärnkraft som planerbar kraft så kan det vara värt det, i mina ögon. Baskraft är i mitt tycke ett mycket bättre ord.
Vad kan man tänka sig att en kWh kolkraftproducerad el borde kosta då, för att betala sina kostnader?pacman42 skrev:
Inget exakt alltså, vi nöjer oss med magnituder, tiopotenser.
Är det 1 öre, 10 öre, 1 krona, 10 kronor?
Svensk kärnkraft fick betala ca 8,5 öre/kWh då vi hade kärnkraftsskatten (i den högsta nivån).
Redigerat:
Det finns inget enkelt svar på den frågan, men man brukar säga någonstans mellan 1-2 kr/kWh för fossilgas och 2 kr/kWh och uppåt för kolkraft.Mikael_L skrev:
Vad kan man tänka sig att en kWh kolkraftproducerad el borde kosta då, för att betala sina kostnader?
Inget exakt alltså, vi nöjer oss med magnituder, tiopotenser.
Är det 1 öre, 10 öre, 1 krona, 10 kronor?
Svensk kärnkraft fick betala ca 8,5 öre/kWh då vi hade kärnkraftsskatten (i den högsta nivån).
Men det beror på vem man frågar.
Edit: det man idag betalar i form av utsläppsrätter är ca 40 öre/kWh för gas och ca 80 öre/kWh för kol. Detta gäller i EU.
Edit2: USA ligger på ca 2/3 av detta, Kina på 1/8 av detta och Indien och Ryssland har noll...
Redigerat:
Så ifall detta är den verkliga kostnaden för fossil energi, så har vi alltså tänkt använda skattepengar för att subventionera och förmå mer kärnkraft byggas, men åtminstone mindre pengar än den dolda "subventionen" som kol och gaskraft får.pacman42 skrev: