659 655 läst ·
16 024 svar
660k läst
16,0k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Fast med de definitionerna är all energiproduktion kraftigt subventionerad, vilket iofs. är sant enligt globala mått, men ointressant i en diskussion där man jämför energislag med varandra. I Sverige är det tvärtom så att energi är straffbeskattat så att det exempelvis skattemässigt är gynnsammare att gräva med spade än med grävmaskin, vare sig dem är el- eller dieseldriven.D djac skrev:
Tror alla är imponerade över din saklighet. Och förmåga att strikt håll dig till fakta och logiska implikationer.pacman42 skrev:
Puh.
Ja, så är det.pacman42 skrev:
Och staten bestämmer mycket med regleringar, skattar och annat sattyg för vad som skall vara lönsamt.
Och det har du slutit dig till hur då?pacman42 skrev:
Vad hindrar t ex juktan att lagra två dygn?
Ja så är det. Utan regleringar och skatter och sattyg skulle prisvariationerna sjunka ned till approximativt lagringskostnaden plus anemisk vinst.pacman42 skrev:
Nja, lönsamheten är svag men lagringen finns ju där.pacman42 skrev:
Att lönsamheten på DRAM är svag gör ju inte att de upphört att tillverkas. Eller har du sett att vi är utan halvledarminne numera?
Nja, beklagar formuleringen men nu tänker du alldeles för inskränkt.pacman42 skrev:
Jag har tidigare i tråden flera ggr nämnt att man kan ta äldre batterier med kortare antal laddcykler kvar för längre tids lagring. Finns inget problematiskt i det.
Vid en dunkelfleute bör priserna öka upp och att då leverera från batteri blir lönsamt. Och när väderforecast visar på en analkande dunkelfleute så lär man allokera om batterikapacitet från dygnslagring till flerdygnslagring.
Du och många andra är för "sovjetiska" i ert tänkande och inser inte hur dynamisk privat sektor är.
Just nu är det en fråga för staten (SvK).pacman42 skrev:
Man att man lagrar distribuerat över landet gör ju mer att leveranserna från Harsprånget kan variera mindre.
Det kan gå mer eller mindre konstant effekt i kablarna och variationerna hanteras av batterier ute i kanterna.
Du har nog inte tänkt igenom detta.
Jag antar att det är så det känns i hela kroppen för dig.pacman42 skrev:
För någon rationalitet och logik syns inte till.
Nästan foliehattvarning på det där.D djac skrev:Kanske man gör, eller inte, men jag tillhör ju de som dels tror på att konsekvenserna av att inte ta bort det blir långt mer kostsamma och till sist gör att den försvinner helt.
Jag håller med om att det hade fått en påverkan men jag tror samtidigt att många positiva saker hade kommit ur det, andra prioriteringar i allmänhet och nya verksamheter hade snabbt uppstått.
Nu är det liksom inte läge att stå och välja favorittröja man ska rädda i branden, nu får man nog ta sig ut.
Gällande subventioner eller inte så har det debatterats flitigt här och jag kommer stå kvar vid de globala institutens uppfattning om att det är starkt subventionerat men kräver inte att andra accepterar detta, jag vet att det finns mycket lobbying som vill påstå att det inte är så.
Vi här subventionerar inte fossila bränslen.
Kan iofs köpa att baskraft är ett bättre ord att använda för kärnkraften, men på sikt kan det komma att ändras.kashieda skrev:
Det sker utveckling på området.
Jag pratade om batterier när jag skrev det.D daVinci skrev:
Men ändå inte, förväntad vinst på insatser på marknaden är rätt hög.D daVinci skrev:
Det är svårt att få någon att satsa pengar om de inte kan förvänta sig minst 10% avkastning
Men lönar det sig? Batterierna är bara en delmängd av kostnaden. Titta på en anläggning med solpaneler. Hur mycket är solpaneler, hur mycket är växelriktare, hur mycket är arbetskostnad, batteri, kablar, brandsäkringbosv osv.D daVinci skrev:
Tar man kapacitet från dygnet, då har man ju inte den kapaciteten kvar.D daVinci skrev:Vid en dunkelfleute bör priserna öka upp och att då leverera från batteri blir lönsamt. Och när väderforecast visar på en analkande dunkelfleute så lär man allokera om batterikapacitet från dygnslagring till flerdygnslagring.
Du och många andra är för "sovjetiska" i ert tänkande och inser inte hur dynamisk privat sektor är.
Jag jobbar själv i en bransch med nuförtiden låga marginaler, det finns inget utrymme att göra satsningar som inte ger mycket höga marginaler. Att jaga någon procent här och någon procent för är för stora risker, det är bara tvåsiffriga procent eller mer som är av intresse.
Jodå, jag har tänkt på just den aspekten, men den löser inte extremfallen den heller. Marknaden löser aldrig extremfallen. Man är nöjd om man löser 90% av fallen till 10% av kostnaden.D daVinci skrev:
Är det något jag är känd för på min arbetsplats så är det just de två orden, så det sved lite...D daVinci skrev:
Ja, det är nog så.Mikael_L skrev:
Sen att det behövs framtidsplaner.
Som exempel behöver de reaktorer vi har i drift någon gång ersättas med nya.
Och vill man inte göra det så måste man ha andra alternativ.
Just i Sverige så är ju problemet med fossilt producerad el obefintligt men CO2-påverkan är global och elen importeras och exporteras så i det sammanhanget ser vi påverkan både av utsläppen och denna fossila elproduktion.Nötegårdsgubben skrev:
Fast med de definitionerna är all energiproduktion kraftigt subventionerad, vilket iofs. är sant enligt globala mått, men ointressant i en diskussion där man jämför energislag med varandra. I Sverige är det tvärtom så att energi är straffbeskattat så att det exempelvis skattemässigt är gynnsammare att gräva med spade än med grävmaskin, vare sig dem är el- eller dieseldriven.
Vi producerar inte mycket olja i Sverige, det händer en del innan den kommer hit och en del efter den är förbränd. Hade vi haft ett het kretslopp inom landet så hade man kunnat säga så, kanske, om det var fallet men dyrt hade det blivit, inte många hade använt.S Snikholt skrev:
Jag hade gärna sett att man parar en ökad fossil beskattning med upphörandet av produktionen av fossilbilar, det hade kunnat ge en snygg och bred övergång. Bra både för kunder och tillverkare med framförhållning.kashieda skrev:
Ett första steg skulle ju vara att börja meddela nästa steg i beskattning.
Lite som att alla ekonomiska talespersoner gärna tycker att ränteavdraget borde tas bort när de inte själva är vid makten, men när de själva sitter där är det inte så kul längre. Att säga "Om fem år börjar avdraget fasas ut. Det kommer då att sänkas med 1 procentenhet per år." ger en tydlig signal om vad som händer - folk har åtminstone en viss tid på sig att anpassa sig utan att man förstör marknaden helt.
Men en förbränningsbil behöver inte drivas av fossila bränslen. Att sluta med förbränningsmotorn drivs snarare av partiklar.D djac skrev:
Det låter ju mycket bakvänt. Om det är så små marginaler borde ju även en eller två procent vara intressant. Sen om de har för låg ROI kostar de för mycket...pacman42 skrev: