D
pacman42 pacman42 skrev:
Men en förbränningsbil behöver inte drivas av fossila bränslen. Att sluta med förbränningsmotorn drivs snarare av partiklar.
De som inte använder fossilt bränsle är lätträknade och kan negligeras i samtal.

D djac skrev:
Lite oklart vad du menar, normalt sett avhåller jag mig från sånt här men är du säker på att du har rätt i din åsikt, eller att krumbukter för dig kanske kommer sig av att du har andra åsikter?
Det borde inte vara speciellt oklart de inlägg jag gjort här nu på en höft är bara olika sätt att återkomma till det jag skrev om att själv lägga till begränsningar och negativa punkter riktat mot sin egen förhoppningsvis ärliga och välgrundade uppfattning. Det är svårt för många men kanske enda vägen framåt om man ska vara lite allvarlig emellanåt.

Du själv har som jag brukar uppfatta det trots allt en dragning mot smala enfrågepunkter som får en missriktad ekonomistisk lösning och så rullar det på till nästa spårbyte. Upphakningen till istort varje pris kring fosdilt och CO2 är tydlig en tid. Och som sagt då inget fel i det men från sidan kan jag komma tänka på det sysvenska "tradigt" emellanåt.

D
GK100 GK100 skrev:
Det borde inte vara speciellt oklart de inlägg jag gjort här nu på en höft är bara olika sätt att återkomma till det jag skrev om att själv lägga till begränsningar och negativa punkter riktat mot sin egen förhoppningsvis ärliga och välgrundade uppfattning. Det är svårt för många men kanske enda vägen framåt om man ska vara lite allvarlig emellanåt.

Du själv har som jag brukar uppfatta det trots allt en dragning mot smala enfrågepunkter som får en missriktad ekonomistisk lösning och så rullar det på till nästa spårbyte. Upphakningen till istort varje pris kring fosdilt och CO2 är tydlig en tid. Och som sagt då inget fel i det men från sidan kan jag komma tänka på det sysvenska "tradigt" emellanåt.
Ja men det är såklart helt ok att du tycker så, (måste du säga det, kan jag undra?) själv tycker jag att det är den globalt mest centrala ödesfrågan av alla och att den därför bör vara del av alla andra beslut. Med den uppfattning jag har så tycker jag det är konstigt att man kan välja att bortse från det och då säger jag det, jag kan väl också tycka att det spåret vi är inne på nu, med fossilökningar i Sverige är, milt uttryckt, tradigt :(

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nej...
Jaså? De köper lika mkt iaf??

S Snikholt skrev:
Du är rätt märklig faktiskt - du som är pro vind/sol borde väl älska fri import/export utan handelshinder? Men det brukar du inte uttrycka. Har du ändrat dig?

Inte hört många ultra-liberaler som pratat om baskraft öht. faktiskt.

Vilka är dessa s.k. dumliberaler du pratar om?
De som ältar baskraft hela tiden sedan några år.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Jaså? De köper lika mkt iaf??
Ja, under dunkelfleute på vintern

D djac skrev:
De som inte använder fossilt bränsle är lätträknade och kan negligeras i samtal.
Det har ju med priser att göra, inte med att det är förbränningsmotorn.

blackarrow blackarrow skrev:
Men en kall vindstilla vinterdag behövs det ändå lika stor installerad effekt på elproduktionen (i Sverige och hos våra grannar, lite beroende på...) så det minskar inte på investeringsbehovet.
Det enda som hänt är att både du och energibranchen investerat för samma poduktionskapacitet, staten förlorar skatteintäkter och ditt sparkapital har du skickat till Kina.
Du menar vinternatt. På dagen är det viss produktion och alla som kan undviker att köpa el.
Givetvis är det dock bättre läge på sommarhalvåret.

pacman42 pacman42 skrev:
Ja, under dunkelfleute på vintern
Nej, Dels kan de flesta stoppa värmeproduktion de värsta peakarna på vintern, dels kan de värma med annat än el. De kan också undvika att ladda elbilar.

• Wow
pacman42
  • Laddar…
S
K karlmb skrev:
De som ältar baskraft hela tiden sedan några år.
Vad har det med liberalism att göra?

S Snikholt skrev:
Vad har det med liberalism att göra?
Det är ofta samma som till sista minuten förvarar frihandel oavsett vilka konsekvenser det får för svenskar.

S
K karlmb skrev:
Det är ofta samma som till sista minuten förvarar frihandel oavsett vilka konsekvenser det får för svenskar.
Jasså? Nån avart kanske det finns men annars brukar det vara tvärtom.

Din position är dock märklig som vill ha mer av intermittent kraft, och vill kunna importera när vi behöver - fast blir upprörd över frihandel.

S Snikholt skrev:
Jasså? Nån avart kanske det finns men annars brukar det vara tvärtom.

Din position är dock märklig som vill ha mer av intermittent kraft, och vill kunna importera när vi behöver - fast blir upprörd över frihandel.
Import/export vid kriser är något annat än slentrianmässig frihandel oavsett konsekvenser.

pacman42 pacman42 skrev:
Jag pratade om batterier när jag skrev det.
Mja, men det är bara ett tomt påstående.

pacman42 pacman42 skrev:
Men ändå inte, förväntad vinst på insatser på marknaden är rätt hög.
Och?
pacman42 pacman42 skrev:
Det är svårt att få någon att satsa pengar om de inte kan förvänta sig minst 10% avkastning

Men lönar det sig? Batterierna är bara en delmängd av kostnaden. Titta på en anläggning med solpaneler. Hur mycket är solpaneler, hur mycket är växelriktare, hur mycket är arbetskostnad, batteri, kablar, brandsäkringbosv osv.
Tja, jag ser att Battery storage systems, dvs container med rack med batterier fläktar kabel mm, går för $60/kWh numera. Låt vara i low cost länder (antar jag). Den senaste stora affären (4.75 GWh) i USA ser ut att ligga högre.

Sean kan det vara så att en del kräver 10%. och stannar investeringarna där. Men en del andra har lägre akvastningskrav och fortsätter lite till och pressar ned pris och avkastnign utterligare. Och så har vi privata entusiaster som investerar ned till 0% avkastning.

Sedan kan iaf jag tänka mig att man säljer batterier som kanske har säg 1000 laddcykler kvar, till sådant som inte behvöer så många laddcykler. Backuper kanske.

pacman42 pacman42 skrev:
Tar man kapacitet från dygnet, då har man ju inte den kapaciteten kvar.
Eh? ja. And so what? Tjänar jag mer på att sälja i övermorgon än att sälja i morgon så gör jag det. Detta är nog bara ett uttryck för din ovilja/förmåga till dynamiskt agerandet.

pacman42 pacman42 skrev:
Jag jobbar själv i en bransch med nuförtiden låga marginaler, det finns inget utrymme att göra satsningar som inte ger mycket höga marginaler. Att jaga någon procent här och någon procent för är för stora risker, det är bara tvåsiffriga procent eller mer som är av intresse.
Annars är det normala ett envetet gnet för att kämpa ned kostnader och upp lönsamheten.
Riskabla satsningar är man kanske inte villig till. Men det finns ju de som inte är så riskabla.

pacman42 pacman42 skrev:
Jodå, jag har tänkt på just den aspekten, men den löser inte extremfallen den heller. Marknaden löser aldrig extremfallen. Man är nöjd om man löser 90% av fallen till 10% av kostnaden.
Marknaden löser väl det du betalar för. Så länge det nu är möjligt att genomföra.

pacman42 pacman42 skrev:
Är det något jag är känd för på min arbetsplats så är det just de två orden, så det sved lite...
Det kan bero på vilka som jobbar på din arbetsplats. Den låga lönsamheten kan ha gjort att den urartat till att förvara ett gäng tyckare.
Där jag jobbat hade du inte blivit kallad på något mer möte. Toleransen för ogrundade påståenden var inte så hög. Men vi gjorde saker som måste fungera. Då blir det så.

K karlmb skrev:
Import/export vid kriser är något annat än slentrianmässig frihandel oavsett konsekvenser.
Så vi ska bygga kraftledningar som bara används som backup? Hur finansierar vi dem? Till skillnad från de som i dagsläget används för att överföra el och sälja med vinst på andra sidan lär marknaden vara måttligt intresserad av att bygga ledningar som inte får användas.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.