S
D daVinci skrev:
Skulle det där vara avvikelsen mellan förbrukning och levererad effekt under ett år???
Det ser inte ut att stämma alls.
Hur i all världen har du räknat här??
Kom igen.... årsmedel? Är det det bästa du har att komma med

D daVinci skrev:
Skulle det där vara avvikelsen mellan förbrukning och levererad effekt under ett år???
Det ser inte ut att stämma alls.
Hur i all världen har du räknat här??
Nej det är ju just nu och slumpkraften har ju sina nackdelar när Kung Bore inkl högtryck slår till.

S Snikholt skrev:
Kom igen.... årsmedel? Är det det bästa du har att komma med
Frågan gällde mismatch mellan förbrukning och produktion.

Då är det väl djupt ohederligt att komma med några andra siffror.

P paralun skrev:
Nej det är ju just nu
Och det är väl djupt ohederligt att komma med det när frågan var något helt annat.

D daVinci skrev:

Och det är väl djupt ohederligt att komma med det när frågan var något helt annat.
Nej vi tittar ju på verkligheten..... vissa fel just nu som vi diskuterat men attdet blåser dåligt är ett faktum

https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/

S
D daVinci skrev:

Det finns alltid en baslast... om man då har baskraft som kan matcha denna baslast så har man alltid avsättning för den el baskraften producerar.

All mismatch du talar om är således konsekvenser av annan elproduktion, som inte är baskrafts förmåga att möta efterfrågan.

Kärnkraft och vattenkraft är baskraft.
Vattenkraften är också reglerkraft.

Vad är vindkraft?

P paralun skrev:
Nej vi tittar ju på verkligheten
Hade ju varit bra om du gjort det. Men alla kan se att du inte gör det.

Jag skrev:
Och du levererar något helt annat. Nog får du väl hålla med om att du är djupt ohederlig då.

S Snikholt skrev:
Det finns alltid en baslast...
Jag skrev:
Det du skriver är "goddag yxskaft". Varför kan du inte bara läsa innantill.

Är det nu så att mismatch mellan förbrukning och kärnkraft är i paritet med mismatch mellan vindkraft och förbrukning, är det svårt retarded att bara gnälla på den ena mismatchen.

Varför går inte det att förstå?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Hade ju varit bra om du gjort det. Men alla kan se att du inte gör det.

Jag skrev:

Och du levererar något helt annat. Nog får du väl hålla med om att du är djupt ohederlig då.
Nej du ser ju själv... bara att öppna länken och studera hela sidan.

https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag undrar lite om den (som jag upplever det) medvetna enfalden hos er, @kashieda och @karlmb.

Vill ni inte förstå hur oerhört mycket bättre leveranssäkerhet en kärnkraftreaktor har jämfört med exempelvis ett vindkraftverk? Klarar ni inte av att andra sorters kraftverk än dem ni helst ser har positiva sidor jämte dem ni ogillar?

Eller vad är problemet? Varför gör ni er upprepat dummare än vad ni är?
Det är du som är dum.

• Haha
kashieda
  • Laddar…
EI tänkte inte...
https://www.tn.se/hallbarhet/45486/...es-elreserv-sista-livlinan-borta-visste-inte/
SKV kan skapa en egen agreggeringstjänst som jag kan koppla min värmepump/elpatron/VVB/elbilsladdare till så ska de få se på billig stödtjänst.
Problemet här är att det bara finns massa begränsande parasiter som typ Tibber o liknande som dels inte passar alla, dels kräver att välja Tibber som elleveratör, och som plockar hälften eller mer av vinsten i egen ficka.
Säg att vi verklen hade 1 miljon elpatroner som kopplades ur och 100.000 elbilsladdare. Då skulle vi klara Sveriges effektbalans galant.

S
D daVinci skrev:
Det du skriver är "goddag yxskaft". Varför kan du inte bara läsa innantill.

Är det nu så att mismatch mellan förbrukning och kärnkraft är i paritet med mismatch mellan vindkraft och förbrukning, är det svårt retarded att bara gnälla på den ena mismatchen.

Varför går inte det att förstå?
Varför kan du inte svara på frågan jag ställde?
Eftersom du skriver "goddag yxskaft" så förstår du ju uppenbarligen begreppen baslast och baskraft.

S
K karlmb skrev:
EI tänkte inte...
[länk]
SKV kan skapa en egen agreggeringstjänst som jag kan koppla min värmepump/elpatron/VVB/elbilsladdare till så ska de få se på billig stödtjänst.
Problemet här är att det bara finns massa begränsande parasiter som typ Tibber o liknande som dels inte passar alla, dels kräver att välja Tibber som elleveratör, och som plockar hälften eller mer av vinsten i egen ficka.
Säg att vi verklen hade 1 miljon elpatroner som kopplades ur och 100.000 elbilsladdare. Då skulle vi klara Sveriges effektbalans galant.
Blir matt.
Det är en statlig angelägenhet att hålla effektbalansen.
Jag hoppas att dom slopar den förvisso blygsamma effektreservsavgiften nu då.

Jag vill då inte ha någon frivillig/ofrivillig elransonering på grund av att man bygger in sig i kassa produktionssystem kombinerat med en rutten marknad.

S Snikholt skrev:
Blir matt.
Det är en statlig angelägenhet att hålla effektbalansen.
Jag hoppas att dom slopar den förvisso blygsamma effektreservsavgiften nu då.

Jag vill då inte ha någon frivillig/ofrivillig elransonering på grund av att man bygger in sig i kassa produktionssystem kombinerat med en rutten marknad.
Jag tar hellre några hundralappar för varje gång jag måste blockera min last i nån timme, än att betala en effektreservavgift på troligen 100 kr / månad.

S
K karlmb skrev:
Jag tar hellre några hundralappar för varje gång jag måste blockera min last i nån timme, än att betala en effektreservavgift på troligen 100 kr / månad.
Det låter som e sweet deal.... men det bör bli ett nollsummespel om du tänker efter.

C
K karlmb skrev:
Det hänger ju ihop. Den som (indirekt) utnyttjar reserven får betala för den och pengarna går till de som tillhandahåller den.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.