S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ojoj vad mycket roliga gissningar.
Men faktiskt så beror priset på att O3-reaktorn nyligen gick igång.
Ja här gissas det friskt 👍 ber om mothugg

S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vilken tid var detta?
Busch uttalande eller import/export läget?

Skärmbilden var från 16:30-isch.
SVK kontrollrummet

Mikael_L
S Snikholt skrev:
Ja här gissas det friskt 👍 ber om mothugg
Nej, du får inga mothugg, jag löjlade mig bara lite, med det lilla allvaret i botten att kanske inga av alla våra teorier egentligen stämmer, min gör det verkligen inte, men jag menade typ att den ändå kanske är lika bra ... ;)

S Snikholt skrev:

SVK kontrollrummet
Ja det där var märkligt, jag letade förtvivlat efter en sådan stor importmängd, men tyckte mig inte alls se något i närheten, mer typ hälften.
Så då skrev jag och frågade här.
Men nu hittar jag lite över 5 GW - lätthittat också, särskilt strax efter kl 17.

Jag fattar nada, men möjligen var jag och letade på gårdagens datum, det skulle ju förstås kunna förklara det hela, förutom att om jag nu kikar på gårdagen så saknas det data helt istället.

SVK's sida verkar ju inte riktigt frisk, så det kanske har hänt något där också.

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
D
S Snikholt skrev:

SVK kontrollrummet
Jag har faktiskt slutat uppröras eller ens notera hennes, och klimatministerns svammel, de är våra egna Bagdad Bobs helt enkelt, notoriska lögnare, det gör att nyhetsvärdet försvunnit för länge sedan.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
F
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej, du får inga mothugg, jag löjlade mig bara lite, med det lilla allvaret i botten att kanske inga av alla våra teorier egentligen stämmer, min gör det verkligen inte, men jag menade typ att den ändå kanske är lika bra ... ;)

Ja det där var märkligt, jag letade förtvivlat efter en sådan stor importmängd, men tyckte mig inte alls se något i närheten, mer typ hälften.
Så då skrev jag och frågade här.
Men nu hittar jag lite över 5 GW - lätthittat också, särskilt strax efter kl 17.

Jag fattar nada, men möjligen var jag och letade på gårdagens datum, det skulle ju förstås kunna förklara det hela, förutom att om jag nu kikar på gårdagen så saknas det data helt istället.

SVK's sida verkar ju inte riktigt frisk, så det kanske har hänt något där också.
Idag kan du hitta dessa importsiffror också, just nu 5274MW import, kan det slås rekord idag?

Vindkraften står i det närmaste stilla samtidigt som den behövs som mest med -7 Stockholm. Tänk om det istället varit -15? Blir en spännande vinter detta..

S
D djac skrev:
Jag har faktiskt slutat uppröras eller ens notera hennes, och klimatministerns svammel, de är våra egna Bagdad Bobs helt enkelt, notoriska lögnare, det gör att nyhetsvärdet försvunnit för länge sedan.
Hon gör en del märkliga uttalanden, det går inte att ducka för. Men visst har det underhållsvärde 🙂

Dock så har hon åsikter i energifrågan som tenderar att passa mig bättre än motsvarigheten på andra sidan, och hon är färgstark och driven.

När de andra hade makten så hörde man ständigt ett monotont malande från ministern att ”Sverige är nettoexportör. Mer vindkraft. Det är inget att oroa sig för. Bara energin är grön så ordnar sig allt. Titta vad bra vi är.” Man kom undan med att slippa lyfta jobbiga frågor för elen var billig och ”fred” i närområdet.

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
Jag undrar lite om den (som jag upplever det) medvetna enfalden hos er, @kashieda och @karlmb.

Vill ni inte förstå hur oerhört mycket bättre leveranssäkerhet en kärnkraftreaktor har jämfört med exempelvis ett vindkraftverk? Klarar ni inte av att andra sorters kraftverk än dem ni helst ser har positiva sidor jämte dem ni ogillar?

Eller vad är problemet? Varför gör ni er upprepat dummare än vad ni är?

• Haha
  • Gilla
TommyC och 3 till
  • Laddar…
D
S Snikholt skrev:
Hon gör en del märkliga uttalanden, det går inte att ducka för. Men visst har det underhållsvärde 🙂

Dock så har hon åsikter i energifrågan som tenderar att passa mig bättre än motsvarigheten på andra sidan, och hon är färgstark och driven.

När de andra hade makten så hörde man ständigt ett monotont malande från ministern att ”Sverige är nettoexportör. Mer vindkraft. Det är inget att oroa sig för. Bara energin är grön så ordnar sig allt. Titta vad bra vi är.” Man kom undan med att slippa lyfta jobbiga frågor för elen var billig och ”fred” i närområdet.
Ja, nej, som sagt, inledningsvis kanske det upprörde/roade men nu är det mest bara en lång radda av slumpvisa falska slagord, the novelty wears off, så att säga. Nu vill jag ha en vuxen igen, inte en populist som dansar för applåder.

Taktiken att säga något jättedumt, få uppmärksamhet för att sen paddla tillbaks lite är ju numera så gäspig.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
S
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag undrar lite om den (som jag upplever det) medvetna enfalden hos er, @kashieda och @karlmb.

Vill ni inte förstå hur oerhört mycket bättre leveranssäkerhet en kärnkraftreaktor har jämfört med exempelvis ett vindkraftverk? Klarar ni inte av att andra sorters kraftverk än dem ni helst ser har positiva sidor jämte dem ni ogillar?

De håller ovanligt låg profil ändå. Kanske beror på att en period som den vi är i nu visar väldigt tydligt varför vindkraft och solkraft inte är en häst man ska gå all in på.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Samma situation som igår med ungefär samma elpris i hela norden, vad det beror på vete tusan?
Är det den flödesbaserade kapacitetsberäkningen som slår igenom?

NO1 > SE3 är lika märklig som igår...5700MW nu på morgonen, vilket förefaller orimligt som vi kom fram till igår.

https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/

@krfsm kanske vet mer hur budningarna ser ut?

• Wow
Snikholt
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:

Tittar man på hur väl kärnkraft matchar förbrukningen vs hur vindkraft matchar förbrukningen så är det ingen stor skillnad.

Kunskapen om att förbrukningen varierar verkar inte finnas hos majoriteten skribenter i forumet. Trots att jag nämner det då och då verkar kunskapen inte gå in.

Har du städat rent framför din egen dörr innan du gnäller på andra?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
S
D daVinci skrev:
Tittar man på hur väl kärnkraft matchar förbrukningen vs hur vindkraft matchar förbrukningen så är det ingen stor skillnad.

Kunskapen om att förbrukningen varierar verkar inte finnas hos majoriteten skribenter i forumet. Trots att jag nämner det då och då verkar kunskapen inte gå in.

Har du städat rent framför din egen dörr innan du gnäller på andra?
Hur tänker du nu?

D daVinci skrev:
Jo idag blåser det knappt, 438MW och installerad effekt är väl cirkus 12000MW
Förbrukningen är just nu 21000MW

Statistik för elproduktion: Kärnkraft 5846 MW, vindkraft 438 MW den 19 november 2025, källa: Statnett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det ser ut att bli låga till normala elpriser i vinter, skriver elhandelsbolaget Bixia i sin vinterprognos.

– Det ser väldigt balanserat ut på elmarknaden inför vintern. De milda väderprognoserna dämpar efterfrågan och vi förväntar oss mycket vind- och vattenkraft i systemet. Det gör att risken för riktigt höga priser är liten, säger Johan Sigvardsson, elmarknadsanalytiker på Bixia.

Priserna väntas dock bli högre än förra året då vattenöverskottet var ovanligt stort och efterfrågan låg. Samtidigt innebär den nya elförbindelsen med Finland att överskottet av el kommer att bli mindre i år.

Sammantaget spås priserna landa på mellan 40 öre per kilowattimme i norr och 85 öre i söder.
https://omniekonomi.se/stabila-elpriser-vantas-men-hogre-an-i-fjol/a/1MQgrW

Låga till normala elpriser väntas i vinter. Hard pucks för elpris-dödgrävarna.

Och för varje år vi klarar oss med låg till normala elpriser så blir batterierna billigare och billigare. Och fler batterier kommer minska ned variationer i priserna.

Den här skurken Johan Sigvardsson baserar sig på fakta. Och inte det minsta på känslor. Det borde kanske vara förbjudet att basera sig på fakta.

P paralun skrev:
Jo idag blåser det knappt, 438MW och installerad effekt är väl cirkus 12000MW
Förbrukningen är just nu 21000MW

[bild]
Skulle det där vara avvikelsen mellan förbrukning och levererad effekt under ett år???
Det ser inte ut att stämma alls.
Hur i all världen har du räknat här??

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.