660 339 läst ·
16 024 svar
660k läst
16,0k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 037 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 037 inlägg
Lite smått patetiskt att SVK kontrollrummet visat felaktiga siffror över en och en halv månad nu. Hur svårt kan det vara att hitta och rätta till felet?
Nästan ingen vind och för årstiden ovanligt stark kyla förklarar hur priserna ser ut denna vecka. Tror inverkan av Aurora Line och isläggningen är ganska marginell.
Nästan ingen vind och för årstiden ovanligt stark kyla förklarar hur priserna ser ut denna vecka. Tror inverkan av Aurora Line och isläggningen är ganska marginell.
Så är det - men att priserna i SE1-4 är i stort sett samma är ändå avvikande.Magnus E K skrev:
Lite smått patetiskt att SVK kontrollrummet visat felaktiga siffror över en och en halv månad nu. Hur svårt kan det vara att hitta och rätta till felet?
Det betyder att man enligt plan kan leverera X MW en tid in i framtiden.kashieda skrev:
Skiter sig något vid underhålls-stopp så revideras planen.
Redundans behövs dock alltid.
Det är väldigt lite slump inblandat med kärnkraften.
Om överföringens max inte är beroende av vad ledningen mellan SE2 och SE3 är då? Om flaskhalsen finns inom SE2 ibland? Om det är kallt väder så kan exempelvis flaskhalsen vara högre upp i SE2 för att mycket energi används lokalt.S Snikholt skrev:
Ojoj vad mycket roliga gissningar.S Snikholt skrev:OK, den tycks ända leverera runt 70% av installerad effekt. (om jag hittat rätt siffror)
Medan vindkraften levererar pissdåligt.
Samtidigt importerar Sverige 3000 MW, främst från Norge till SE3.
Aurora överför nära 2000MW till Finland.
Ändå är prisvariationerna obefintliga SE1-4.
Jag tycker min spaning håller.
Varför?
Men faktiskt så beror priset på att O3-reaktorn nyligen gick igång.