804 186 läst ·
22 054 svar
804k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Samtidigt har de flödesbaserade kalkylerna ändrat lite spelregler...
Jag fattar iofs nada... I mitt huvud är det dimensioner på lednignar och trafos som styr.
https://second-opinion.se/stor-okning-av-handelskapaciteten-i-vastsverige/
Jag fattar iofs nada... I mitt huvud är det dimensioner på lednignar och trafos som styr.
https://second-opinion.se/stor-okning-av-handelskapaciteten-i-vastsverige/
Det är det alltid. Den flödesbaserade beräkningen innebär att man när man tittar på hur flödena går inom ett elområde kan hitta kablar som inte är begränsade och som då ökar möjligheten till överföring. Man använder en schablon för att beskriva hur mycket som kan överföras och hanteras inom ett område, kapaciteten på en kabel till Norge är exempelvis inte begränsningen rörande hur mycket som kan exporteras dit, det är även hur övriga flöden inom elområde SE3 (i detta exempel) går. Flyttar man el från Värmland till Västra Götaland så skulle denna el lika gärna kunnat skickas till Norge om den ledningen inte är full och om det inte är fullt inom elområdet i Norge.S Snikholt skrev:
Så den flödesbaserade beräkningen bryter ned elområdena i "underområden" (flöden) som man kan göra ytterligare optimeringar på. När budgivningen sker så kan man nu med denna modell ha en bättre gissning på hur de olika snitten kan användas och därmed så kan man (ibland) lösgöra mer kapacitet än tidigare. Vilket vid export oftast leder till högre priser och vid import så leder det till möjlighet för lägre priser. Jag har dock en känsla att det är kablarna till Tyskland som begränsar när vi importerar solel på sommaren och då vinner man inte mycket på detta. Vid export däremot så finns det goda möjligheter att öka kapaciteten (och priset i de svenska elområdena)
Vad bra! Till vår nackdel som vanligt.pacman42 skrev:
Det är det alltid. Den flödesbaserade beräkningen innebär att man när man tittar på hur flödena går inom ett elområde kan hitta kablar som inte är begränsade och som då ökar möjligheten till överföring. Man använder en schablon för att beskriva hur mycket som kan överföras och hanteras inom ett område, kapaciteten på en kabel till Norge är exempelvis inte begränsningen rörande hur mycket som kan exporteras dit, det är även hur övriga flöden inom elområde SE3 (i detta exempel) går. Flyttar man el från Värmland till Västra Götaland så skulle denna el lika gärna kunnat skickas till Norge om den ledningen inte är full och om det inte är fullt inom elområdet i Norge.
Så den flödesbaserade beräkningen bryter ned elområdena i "underområden" (flöden) som man kan göra ytterligare optimeringar på. När budgivningen sker så kan man nu med denna modell ha en bättre gissning på hur de olika snitten kan användas och därmed så kan man (ibland) lösgöra mer kapacitet än tidigare. Vilket vid export oftast leder till högre priser och vid import så leder det till möjlighet för lägre priser. Jag har dock en känsla att det är kablarna till Tyskland som begränsar när vi importerar solel på sommaren och då vinner man inte mycket på detta. Vid export däremot så finns det goda möjligheter att öka kapaciteten (och priset i de svenska elområdena)
"Build baby build" 😉S Snikholt skrev:
Det är här det blir tilt i mitt huvud.pacman42 skrev:
Om en ledning har en max-kapacitet konstruktionsmässigt - så är det ju det man har att förhålla sig till.
Inte vad någon börsalgoritm tycker att den borde kunna leverera rent handelsmässigt.