P paralun skrev:
Jo kanske och SE3-NO1 är nog galet, har försökt hitta vad överföringskapaciteten är utan att lyckas.
2120MW. +-50MW beroende på rikning

Varför galet?
För att DU inte hittade infon..?

S
Z Zodde skrev:

Varför galet?
den förbindelsen visade ett tag 4000MW, så det verkar då inte stämma. Alltså SVK data.

S
Karta över elpriser i norra Europa med pilar som visar energiflöde och priser, till exempel €144,54/MWh i ett område.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Wow
  • Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:

Varför galet?
Just nu säger både SvK och Statnett att det är ca 4500MW så det är fel vilket jag misstänkte.
Statnett är då dataleverantör till SvK

Karta över Norden med pilar och siffror som visar energiflöden mellan olika länder, samt priser i euro.
Skapa konto

S Snikholt skrev:
Samtidigt har de flödesbaserade kalkylerna ändrat lite spelregler...
Jag fattar iofs nada... I mitt huvud är det dimensioner på lednignar och trafos som styr.

[länk]
Jo men det blir ju inte 4500MW..... verkar orimligt

S Snikholt skrev:
Samtidigt har de flödesbaserade kalkylerna ändrat lite spelregler...
Jag fattar iofs nada... I mitt huvud är det dimensioner på lednignar och trafos som styr.

[länk]
Det är det alltid. Den flödesbaserade beräkningen innebär att man när man tittar på hur flödena går inom ett elområde kan hitta kablar som inte är begränsade och som då ökar möjligheten till överföring. Man använder en schablon för att beskriva hur mycket som kan överföras och hanteras inom ett område, kapaciteten på en kabel till Norge är exempelvis inte begränsningen rörande hur mycket som kan exporteras dit, det är även hur övriga flöden inom elområde SE3 (i detta exempel) går. Flyttar man el från Värmland till Västra Götaland så skulle denna el lika gärna kunnat skickas till Norge om den ledningen inte är full och om det inte är fullt inom elområdet i Norge.

Så den flödesbaserade beräkningen bryter ned elområdena i "underområden" (flöden) som man kan göra ytterligare optimeringar på. När budgivningen sker så kan man nu med denna modell ha en bättre gissning på hur de olika snitten kan användas och därmed så kan man (ibland) lösgöra mer kapacitet än tidigare. Vilket vid export oftast leder till högre priser och vid import så leder det till möjlighet för lägre priser. Jag har dock en känsla att det är kablarna till Tyskland som begränsar när vi importerar solel på sommaren och då vinner man inte mycket på detta. Vid export däremot så finns det goda möjligheter att öka kapaciteten (och priset i de svenska elområdena)

S
Busch uppfyller då i alla fall ett vallöfte om utjämnade priser mellan norr och söder 😉

Med tanke på tråden titel:
Sveriges nettoimport av el, 5076 MW, markeras ovanför olika nordiska länder med deras export-/importtal i MW.
Skapa konto

Jaja.... det ser väl tvärtom ut oftast. Men jag kunde inte låta bli.

• Haha
paralun och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det är det alltid. Den flödesbaserade beräkningen innebär att man när man tittar på hur flödena går inom ett elområde kan hitta kablar som inte är begränsade och som då ökar möjligheten till överföring. Man använder en schablon för att beskriva hur mycket som kan överföras och hanteras inom ett område, kapaciteten på en kabel till Norge är exempelvis inte begränsningen rörande hur mycket som kan exporteras dit, det är även hur övriga flöden inom elområde SE3 (i detta exempel) går. Flyttar man el från Värmland till Västra Götaland så skulle denna el lika gärna kunnat skickas till Norge om den ledningen inte är full och om det inte är fullt inom elområdet i Norge.

Så den flödesbaserade beräkningen bryter ned elområdena i "underområden" (flöden) som man kan göra ytterligare optimeringar på. När budgivningen sker så kan man nu med denna modell ha en bättre gissning på hur de olika snitten kan användas och därmed så kan man (ibland) lösgöra mer kapacitet än tidigare. Vilket vid export oftast leder till högre priser och vid import så leder det till möjlighet för lägre priser. Jag har dock en känsla att det är kablarna till Tyskland som begränsar när vi importerar solel på sommaren och då vinner man inte mycket på detta. Vid export däremot så finns det goda möjligheter att öka kapaciteten (och priset i de svenska elområdena)
Vad bra! Till vår nackdel som vanligt.

• Ledsen
Snikholt
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Busch uppfyller då i alla fall ett vallöfte om utjämnade priser mellan norr och söder 😉

Med tanke på tråden titel:

Jaja[bild].... det ser väl tvärtom ut oftast. Men jag kunde inte låta bli.
"Build baby build" 😉

K karlmb skrev:
Vad bra! Till vår nackdel som vanligt.
Nja, det gör det också möjligt att föra över mer el från SE2 till SE3.

S
pacman42 pacman42 skrev:
Nja, det gör det också möjligt att föra över mer el från SE2 till SE3.
Det är här det blir tilt i mitt huvud.
Om en ledning har en max-kapacitet konstruktionsmässigt - så är det ju det man har att förhålla sig till.

Inte vad någon börsalgoritm tycker att den borde kunna leverera rent handelsmässigt.

P paralun skrev:
Sen saknar vi en viktig elproducent i SE3 och det är Forsmark1 som tyvärr står still pga förlängd revision
Ändå skönt att den planerbara kraften levererar.

kashieda kashieda skrev:
Ändå skönt att den planerbara kraften levererar.
Jo vi har ju inga marginaler längre för fel och även slumpkraften sviker.

* Diagram visar energiproduktion: kärnkraft 5,855 MW och vindkraft 685 MW, baserat på data från Statnett den 2025-11-18.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.