Mikael_L
Jag bara tänkte ...

... är det någon som lagt märke till att JAG inte har berört strömavbrottet i Spanien, svängmassa och andra ev orsaker?
Ni, vet ... jag som hela tiden ska kasta sig in i alla diskussioner här...

Men jag har ärligt talat inget att komma med, har nära noll koll på själva strömavbrottet, och naturligtvis ingen koll på orsaker. Jag har inte tillgång till data, och inte heller på långt när den kompetens som de som utreder det hela har.

Men jag är faktiskt lite road över vad mycket folk det finns på detta forum som vet.
Ska vi tipsa de i Spanien att de kan underlätta sitt jobb och läsa om orsakerna på detta forum. :)

Men OBS, jag har inget generellt emot att ni diskuterar detta, detta var bara min egen lilla betraktelse.

• Älska
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Jag håller på och tuggar i mig faktarapporten från det Spanska haveriet i lagoma doser och har också konstaterat att mina goda kunskaper och långa erfarenheter som konstruktör inom lågspänningsområdet gör ganska liten nytta när det gäller att förstå stora kraftsystem.

Jag har några privata funderingar om orsakerna som tycks vara många men ser ingen vits med att spekulera vilt på ett forum utan ser fram mot slutrapporten från expertgruppen som förhoppningsvis blir klar i Q1 2026.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag har insett samma sak.

Stora nationella (och internationella) grids är ett helt annat djur än det jag förstår mig på i den mer blygsamma skalan.

• Gilla
djac
  • Laddar…
S
blackarrow blackarrow skrev:
Inser att frågan inte blev så tydlig som jag tänkt. Får skylla kaffebrist.

Vi är nog överens om att roterande maskiner har massa och att de har större massa om de har större effekt.

Dessutom brukar det sitta någon turbin på samma axel som tillför ännu mer svängmassa.

Vi vet att i spanska sammanbrottet så var det många händelser (14 listades om jag min rätt) fram till slutliga kollapsen.

På övergripande driftnivå så saknades ett kolkraftverk som inte startade som planerat. Därmed saknades en mängd svängmassa, effekt och förmåga att kompensera reaktiv effekt och spänningsreglering.

Antag vi hade haft 3 separata ideala maskiner.
En med enbart svängmassa
En med enbart aktiv effekt
En med reaktiv effekt

Man får allt på en gång med en turbinsträng (eldad med kol, gas eller kärnkraft) antingen man vill eller inte.

Hade någon av dessa 3 "ideala" maskiner ensam kunnat ha någon avgörande betydelse för händelseförloppet och i så fall när i händelsekedjan?
Ingen aning 🙂 intressant tankeexperiment men jag tror det är omöjligt för oss här att säga bu eller bä om det.

S
K karlmb skrev:
Det lilla problemet här är bara att Red Electrica tydligt säger att det inte var brist på svängmassa.
Så vi borde kunna dra oss mot andra anledningar.
Du har inte förstått vad det är jag vill få fram. Blackarrow summerar det bra i några inlägg bakåt. I det inlägget som du blev förvånad att jag gillade.

S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag bara tänkte ...

... är det någon som lagt märke till att JAG inte har berört strömavbrottet i Spanien, svängmassa och andra ev orsaker?

Men jag har ärligt talat inget att komma med, har nära noll koll på själva strömavbrottet, och naturligtvis ingen koll på orsaker. Jag har inte tillgång till data, och inte heller på långt när den kompetens som de som utreder det hela har.

Men jag är faktiskt lite road över vad mycket folk det finns på detta forum som vet.
Ska vi tipsa de i Spanien att de kan underlätta sitt jobb och läsa om orsakerna på detta forum. :)

Men OBS, jag har inget generellt emot att ni diskuterar detta, detta var bara min egen lilla betraktelse.
Samma fysiska lagar gäller i ett mikro-nät som i ett makro-nät (oklart om man kan kalla det så, men ni fattar)

Med det sagt, jag fattar vad du menar.

//Men något som är nytt är att så pass stora nät som Spanien kan vara så svaga. Så det är intressant att diskutera.

Mikael_L
Ja fysiken gäller ju förstås.
Men jag har ärligt talat inte satt mig in tillräckligt i den fysik som behövs för att förstå sådana här stora elnät.

Och det är väl inte egentligen fysiken, utan faktiskt mer tekniken, hur man styr reaktiv effektbalans i olika delar av dessa stora nät, hur man ändrar transmissionsledningars induktans och kapacitans i olika driftfall osv osv.

Då jag inte har en susning om hur allt sånt här styrs, vare sig tekniken eller styrparametrar, så tänker jag att det är bäst att hålla käft, och invänta vad de som har en viss förståelse kommer fram till.

Och ärligt talat tror jag inte att det alls finns speciellt många på detta forum som kan peta in meningsfull input. I första hand tänker jag GK100 och Martin Lundmark, som möjligen har en lite större kunskap här.

Men det finns några bubblare också, som jag inte alls tidigare har förstått var de är verksamma. Ni som jag tänker på känner nog på er att jag menar just er.

edit:
Och jag lägger även märke till att de som jag tror mest om att veta lite om detta område, håller också en rätt låg profil.
Jag tror att det är ganska synonymt med större kunskap, då vet man även mer om sina egna kunskapsluckor och är försiktig med att kliva in och ha starka åsikter i svåra frågor.

• Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Du har inte förstått vad det är jag vill få fram. Blackarrow summerar det bra i några inlägg bakåt. I det inlägget som du blev förvånad att jag gillade.
Vi lägger olika vikt vid delarna av hans inlägg...

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Sa de verkligen det? Jag tolkade det som att de sa att huvudorsaken inte var brist på svängmassa. Liten skillnad, men med en mycket stor betydelse. De sade också att mer svängmassa hade saktat in förloppet, men att det inte hade hjälpt. De sade dessutom att mängden svängmassa överskred minimirekommendationen från ENTSO-E.

Trots detta så handlar debatten i Spanien till stor del om att man behöver mer svängmassa.
Haha ja, och nu gillar Snikholt igen...

S
K karlmb skrev:
Ja?

S
K karlmb skrev:
Jag tror du har hakat upp dig på ett visst ord.

S Snikholt skrev:
Jag tror du har hakat upp dig på ett visst ord.
Du har 90% bias åt att det skulle saknas stora rejäla generatorer.

S
K karlmb skrev:
Du har 90% bias åt att det skulle saknas stora rejäla generatorer.
… och det blir i din värld likställt med svängmassa. Enbart.

S Snikholt skrev:
… och det blir i din värld likställt med svängmassa. Enbart.
Nej. Men du vill väldigt gärna komma till slutsatsen att den nya energin är skit i praktiken.

D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag bara tänkte ...

Oh, det är många här som byggt mycket större elnät än det spanska, de visste direkt vad det var, svaret låg färdigt, det enda som behövdes var en händelse!

En Kajan-flashback!

• Haha
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.