806 091 läst ·
22 149 svar
806k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Jag misstänker att du har missförstått vad artikeln faktiskt handlar om.Dan_Johansson skrev:
Vet inte vad du pratar om, vi har ju mängden vi har?
Om vi leker med tanken att det går att skapa ett (lägre) "sverigepris" som är frikopplat från omvärlden, så kommer det ju öka förbrukningen här. Vilket betyder att mindre kan gå på export, vilket innebär att vi gör mindre för att hjälpa länder med sämre förutsättningar än oss att minska sitt beroende av fossila bränslen.
Ta och skriv en enda sammanhängade sågning av artikeln, istället för dessa löjliga småpåhopp. Så får vi se om du har några kunskaper öht på området.D Daniel 109 skrev:
Boilerplate4U
Medlem
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 414 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 10 940 inlägg
Tja, jag vet inte vad man beräknar, men här är min egen elförbrukning. Jag kan garantera att om vi fick "norgepriset" på 40 öre skulle min förbrukning ligga närmare 18000 kWh än 12800*1,05=13440 ...K karlmb skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Västra götaland
· 10 940 inlägg
Att Sverige skulle kunna producera tillräckligt mycket el för att kunna ersätta hela Tysklands användning av fossilbaserad el är knappast realistiskt. Oavsett hur mycket vindkraft eller kärnkraft vi bygger ut. Och jag skrev väl i ett tidigare inlägg att ett byte av mycket vindkraft mot litet kolkraft endast är klimatvänligt så länge som det finns en stor produktion av kolkraft i Tyskland, Polen och andra länder vi kan exportera till. Men nu är det tyvärr så att det lär dröja ett tag innan norra Europas elförsörjning blir fossilfri, så de vindkraftverk vi skulle kunna bygga idag lär ha nått sin ekonomiska livslängd innan dess.Boilerplate4U skrev:
Förra året exporterades knappt 20% av produktionen. Om vi ökar konsumtionen med 5% skulle det medföra att exporten går ner ungefär 25%. Är 25% en piss i rymden?K karlmb skrev:
Boilerplate4U
Medlem
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 414 inlägg
Jodå, jag har ganska god insikt men jag tycker att du jagar halmgubbar. Läs gärna om artikeln igen och fokusera på innehållet. Om du vill diskutera något annat kan vi ta det en annan gång eller så får du ta det med någon annan.Dan_Johansson skrev:
Jo det ser man väl live hur illa det går! 😉B bjorn.abelsson skrev:Att ersätta en stor mängd fossilbaserad el med en stor mängd vindkraft är miljövänligt. Även om det betyder att en liten mängd fossilbaserad el måste importeras under det fåtal timmar som vår egen elproduktion inte räcker till och vi behöver importera mer el än de 2 GW vattenkraft vi kan importera från Norge. Perioden nov 2022-okt 2023 handlade det alltså om 17 timmar!
Om det sedan är "bäst pang för pengen" är en annan fråga. Att bygga nya kärnreaktorer som kan eliminera vår eventuella import av fossilbaserad el under 17 timmar per år verkar dock vara väldigt lite pang för väldigt mycket pengar. Och om kärnkraftselen ska kosta 80 öre/kWh lär inte många köpa den annat än just de få timmar det inte finns annan fossilfri el att köpa.
Däremot kan jag hålla med om att Tysklands beslut att lägga ner kärnkraft i stället för att lägga ner mer kolkraft inte var särskilt klokt vare sig för miljö, klimat eller ekonomi. Möjligen hade det även varit klokt att behålla ett par av de fyra senast nedlagda reaktorerna i Sverige, om vi hade förutsett Rysslands invasion av Ukraina och därpå följande energikrig mot Europa. Efter Rysslands annektering av Krim 2014, den subversiva verksamheten i Donbass, kriget i Tjetjenien med mera borde kanske Europa ha varit mindre naiva avseende Rysslands planer.
Lägg elpriskurvan för SE3, SE4 ihop med den här fossil/slumpkraftskurvan så ser man varför det blir "Tysklandspriser".
https://www.smard.de/home
Just detta "problem" som DU tydligen upplever kan komma, kanske du då också ska rikta ditt focus emot Norsk elproduktion, men framförallt norrmännens elförbrukning per capita.Dan_Johansson skrev:
Om vi leker med tanken att det går att skapa ett (lägre) "sverigepris" som är frikopplat från omvärlden, så kommer det ju öka förbrukningen här. Vilket betyder att mindre kan gå på export, vilket innebär att vi gör mindre för att hjälpa länder med sämre förutsättningar än oss att minska sitt beroende av fossila bränslen.
Den är nämligen DUBBELT så hög än vad svenskarna "konsumerar"
Jag tycker inte att det är Sveriges ansvar att ”hjälpa” andra I-länder att komma till rätta med sin miljöförstöring, på bekostnad av svenska konsumenter. Det bör ligga i allas intresse att de löser detta själva.B bjorn.abelsson skrev:Att ersätta en stor mängd fossilbaserad el med en stor mängd vindkraft är miljövänligt. Även om det betyder att en liten mängd fossilbaserad el måste importeras under det fåtal timmar som vår egen elproduktion inte räcker till och vi behöver importera mer el än de 2 GW vattenkraft vi kan importera från Norge. Perioden nov 2022-okt 2023 handlade det alltså om 17 timmar!
Om det sedan är "bäst pang för pengen" är en annan fråga. Att bygga nya kärnreaktorer som kan eliminera vår eventuella import av fossilbaserad el under 17 timmar per år verkar dock vara väldigt lite pang för väldigt mycket pengar. Och om kärnkraftselen ska kosta 80 öre/kWh lär inte många köpa den annat än just de få timmar det inte finns annan fossilfri el att köpa.
Däremot kan jag hålla med om att Tysklands beslut att lägga ner kärnkraft i stället för att lägga ner mer kolkraft inte var särskilt klokt vare sig för miljö, klimat eller ekonomi. Möjligen hade det även varit klokt att behålla ett par av de fyra senast nedlagda reaktorerna i Sverige, om vi hade förutsett Rysslands invasion av Ukraina och därpå följande energikrig mot Europa. Efter Rysslands annektering av Krim 2014, den subversiva verksamheten i Donbass, kriget i Tjetjenien med mera borde kanske Europa ha varit mindre naiva avseende Rysslands planer.
Men din snittförbrukning åren 2019-2024 blir ju 15.771 kWh.Dan_Johansson skrev:
Så 5% ökning skulle ge dig 15.771 x 1,05 = 16.560 kWh inte 13.440
Men svenskarna har ju minskar sin elkonsumtion också rejält, så sådär kan du inte räkna.D Daniel 109 skrev:
Blir ju direkt oseriöst !
Då kanske vi ska frysa ännu mer då, så vi kan exportera!
F
Det är ju uppenbart att mer sol och vind inte löser några som helst bekymmer. Det förstärker de problem som redan finns
Fattar inte hur folk inte kan se detta som ett problem….P paralun skrev:
Det är ju uppenbart att mer sol och vind inte löser några som helst bekymmer. Det förstärker de problem som redan finns
Jo men nu ser många det här som ett problem men det är ju stora ödesfrågor just nu i världen.S Snikholt skrev:
Tyska nyvalet i helgen är en viktig milstolpe!