805 717 läst ·
22 117 svar
806k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Jo men det hela handlar ju om marginalprissättningen som sker på Nordpool.K karlmb skrev:
Så den gode Ekenstierna beskriver ju galenskapen bra med sina hinkar.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/elexpertens-modell-ska-losa-elkrisen
Sen Lokalnätsmodellen är ett annat sätt att lösa galenskapen med marginalprissättning men det behövs fler detaljer, spännande fortsättning hursomhelst!
Stämmer väl med vad jag upplevde hos Telge Energi. De ligger alltid lite högre med sina profilkostnader.D Dilato skrev:Bortsett från elhandelsbolagets alla möjliga andra avgifter, så ja.
Äkta månadsmedel är lätt att hitta, jag använder elbruk.se.
Sedan jämför jag det mot min leverantör och ser att där är priset mellan 10 och 20 procent högre.
Endast under det år jag hade Cheap energy som leverantör var mitt fakturapris samma som elbruk.se visade (med en marginal på plus typiskt 0.5 öre/kWh).
Det visar sig då att man är helt i händerna på elbolagets kompetens att upphandla elen enligt prognos, och där uppstår skillnaden.
Har man som elbolag koll på kundkollektivets förbrukningsmönster och köper in på börsen därefter blir priset nära medel, annars kan det dra iväg rejält (och kunden har noll inflytande, bara att betala för inköparens dåliga koll).
Allvetare
· Västra götaland
· 10 940 inlägg
Vet inte vad du pratar om, vi har ju mängden vi har?Boilerplate4U skrev:
Om vi leker med tanken att det går att skapa ett (lägre) "sverigepris" som är frikopplat från omvärlden, så kommer det ju öka förbrukningen här. Vilket betyder att mindre kan gå på export, vilket innebär att vi gör mindre för att hjälpa länder med sämre förutsättningar än oss att minska sitt beroende av fossila bränslen.
Det kan ju bero på vad man tjänar sitt levebröd på.J Jeppson skrev:
Om vår egna konsumtion skulle gå upp 5%, vilket är extremt högt gissat, så är det ju en piss i rymden mot vad vår export är.Dan_Johansson skrev:
Vet inte vad du pratar om, vi har ju mängden vi har?
Om vi leker med tanken att det går att skapa ett (lägre) "sverigepris" som är frikopplat från omvärlden, så kommer det ju öka förbrukningen här. Vilket betyder att mindre kan gå på export, vilket innebär att vi gör mindre för att hjälpa länder med sämre förutsättningar än oss att minska sitt beroende av fossila bränslen.
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Att ersätta en stor mängd fossilbaserad el med en stor mängd vindkraft är miljövänligt. Även om det betyder att en liten mängd fossilbaserad el måste importeras under det fåtal timmar som vår egen elproduktion inte räcker till och vi behöver importera mer el än de 2 GW vattenkraft vi kan importera från Norge. Perioden nov 2022-okt 2023 handlade det alltså om 17 timmar!S Snikholt skrev:
Om det sedan är "bäst pang för pengen" är en annan fråga. Att bygga nya kärnreaktorer som kan eliminera vår eventuella import av fossilbaserad el under 17 timmar per år verkar dock vara väldigt lite pang för väldigt mycket pengar. Och om kärnkraftselen ska kosta 80 öre/kWh lär inte många köpa den annat än just de få timmar det inte finns annan fossilfri el att köpa.
Däremot kan jag hålla med om att Tysklands beslut att lägga ner kärnkraft i stället för att lägga ner mer kolkraft inte var särskilt klokt vare sig för miljö, klimat eller ekonomi. Möjligen hade det även varit klokt att behålla ett par av de fyra senast nedlagda reaktorerna i Sverige, om vi hade förutsett Rysslands invasion av Ukraina och därpå följande energikrig mot Europa. Efter Rysslands annektering av Krim 2014, den subversiva verksamheten i Donbass, kriget i Tjetjenien med mera borde kanske Europa ha varit mindre naiva avseende Rysslands planer.