S Snikholt skrev:
Sen byggdes exportkapacitet åt alla möjliga håll från både Sverige och Norge
Fast vi har ju haft ”tyskpriser” i 10år?
De hade vi redan utan senaste kablarna.

Vad som skedde var att gaspriset 50 dubblades på det mesta å är idag nästan 1000% högre än low 2020.

Så prissmittan njöt vi gott av under stora delar av 2010 talet med lågt gaspris

Bara å jmf tyska å svenska elpriser så ser man det.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S
Z Zodde skrev:
Fast vi har ju haft ”tyskpriser” i 10år?
De hade vi redan utan senaste kablarna.

Vad som skedde var att gaspriset 50 dubblades på det mesta å är idag nästan 1000% högre än low 2020.

Så prissmittan njöt vi gott av under stora delar av 2010 talet med lågt gaspris

Bara å jmf tyska å svenska elpriser så ser man det.
Jo men inte absurda skillnader inom landet.

Jag har hittills bara hört ”trust me bro” förklaringar här inne om att elen skulle varit svindyr i hela landet, även om kärnkraften i syd inte stängts ned, exporten inte ökat och följaktligen elområden ej behövts.

Man skulle kunna tro att ni största förespråkare tillhör en tankesmedja med en agenda.

Sen har du ju förvisso rätt i sak, det håller jag med om, gällande gaspriset.

Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Jag har hittills bara hört ”trust me bro” förklaringar här inne om att elen skulle varit svindyr i hela landet, även om kärnkraften i syd inte stängts ned, exporten inte ökat och följaktligen elområden ej behövts.
Vem har påstått det? Det är ett fullständigt orimligt senario. Med mer produktion i söder skulle exporten öka ännu mer.

• Gilla
djac
  • Laddar…
S
D Daniel 109 skrev:
Vem har påstått det? Det är ett fullständigt orimligt senario. Med mer produktion i söder skulle exporten öka ännu mer.
Läste du hela texten?
Exportkapaciteten från Sverige och Norge har ökat.

Det är en kombination av nedlagd produktion och ökad export.

Saker vi hade kunnat parera, men ni påstår att det vore/var typ oundvikligt och handels-vidrigt.

Med vi menar jag både Sverige och Norge.

Att bara skylla på SVK håller inte.

• Gilla
Boilerplate4U och 1 till
  • Laddar…
Sådärja, nu skall tydligen pipelinen för vätgas i norra Sverige och Finland bli av (låst artikel):
- https://www.norran.se/nyheter/kirun...gasledning-ska-dras-genom-skelleftea/lzz045ql

333 miljoner kronor tilldelas Nordion energis och finska Gasgrid vätgasledning som ska gå från Örnsköldsvik till Vasa, via Luleå, med en förgrening till upp till Kiruna.
Det är dock en lång väg från 333 miljoner att studera projektet vidare till de 36 miljarder (lågt räknat misstänker jag) det kostar att genomföra det.

EU har ju en vision om att bygga ett energinät som täcker hela Europa...

Karta över norra Sverige och Finland med planerade vätgasledningar och energianläggningar markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
karlmb
  • Laddar…
D
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:

Svenska kraftnät: ”Vi har larmat i fem år – behövs mer baskraft”​

[länk]

Mårten Bergman, enhetschef på Svenska kraftnät, försvarar beslutet att införa elområden i Sverige. Han menar också att de varnade när kärnkraftsreaktorer lades ner och att myndigheten har larmat om bristen på baskraft. ”Känns som ett mantra vi nämnt i alla debatter de senaste fem åren”, säger han och påpekar att Svk inte kan ansvara för beslut som politiken tagit.

Elområdena hade aldrig behövt införas och när de väl hade införts hade de inte behövt resultera i de extrema prisskillnader som Sverige fått de senaste åren.
Det är ett reklamblad, när MS Office släpptes i en ny version lovades att man skulle få högre livskvalitet, tro inte blint på reklam.

• Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Boilerplate4U
D djac skrev:
Det är ett reklamblad, när MS Office släpptes i en ny version lovades att man skulle få högre livskvalitet, tro inte blint på reklam.
Fast lite intressantare är det väl? 😁

• Haha
djac
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Sådärja, nu skall tydligen pipelinen för vätgas i norra Sverige och Finland bli av (låst artikel):
- [länk]

Det är dock en lång väg från 333 miljoner att studera projektet vidare till de 36 miljarder (lågt räknat misstänker jag) det kostar att genomföra det.

[bild]
Pengar finns...

pacman42 pacman42 skrev:
- [länk]

[bild]
Mjou.... jo de där vindsnurrorna på bilden...

Men LKAB, SSAB, Stegra (H2 Green Steel) samt finska Outokompo får väl bygga sig ett par SMR-reaktorer på vardera sidan av gränsen enligt Mankalamodellen så är det ju löst! Om nu kalkylen för fossilfritt stål är så bra?

Precis vad Fortum och Outokompo funderat på i Torneå.
https://www.fortum.com/se/media/202...heterna-att-minska-stalindustrins-co2-utslapp

SvK samt Fingrid bygger ju sedan Aurora-linjen också med en massa EU stöd.
https://www.svk.se/utveckling-av-kr...nsnatet/transmissionsnatsprojekt/aurora-line/

Är det bara jag som tycker att mankalamodellen mest verkar vara skit?

Den låser in ägande av kraftverk i händerna på storkonsumenter då dessa får en skattesubvention genom att slippa betala skatt för den egenproducerade el de konsumerar.

Nu har vi i Sverige iofs. nästan nollbeskattning av energi inom industrin ändå, men vad jag kan bedöma är det som finnarna gör att undanta vissa kraftkonsumenter från skatt baserat på produktionsägande.

Den typen av subventioner är inget att stå efter.

S
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:

Den låser in ägande av kraftverk i händerna på storkonsumenter då dessa får en skattesubvention genom att slippa betala skatt för den egenproducerade el de konsumerar.

Nu har vi i Sverige iofs. nästan nollbeskattning av energi inom industrin ändå, men vad jag kan bedöma är det som finnarna gör att undanta vissa kraftkonsumenter från skatt baserat på produktionsägande.

Enig

Nej det är väl klart vettigt om man behöver stora mängder elenergi. Varför kräva att någon annan ska förse deras affärside med el?

https://second-opinion.se/mankalaprincipen-grundbult-for-finsk-karnkraft/

Men precis samma erinran som du skriver kan man hitta oss EU-Bryssel.

Polen verkar inne på samma spår där stora elintensiva företag gått ihop om SMR reaktorer.

Så länge bolagen betalar för energiöverföringen i nätet så gör det väl inget om de äger den också? Att de skall slippa skatt är dock en annan fråga, men jag kan ju se att detta är av intresse för staten, så....

S

Precis lika illa som 60-öringen på solceller

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.