P paralun skrev:
Varför kräva att någon annan ska förse deras affärside med el?
Vem har pratat om att kräva något? Jag kräver inte att bagaren ska baka bröd eller skräddaren ska sy kläder. Ändå finns de sakerna att köpa.

pacman42 pacman42 skrev:
Så länge bolagen betalar för energiöverföringen i nätet så gör det väl inget om de äger den också?
Gör något och gör något, det skapar en modell som kräver vertikal integration av företagen. Det behöver inte vara dåligt, men är ofta ineffektivt.

• Gilla
Zodde
  • Laddar…
Boilerplate4U
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är det bara jag som tycker att mankalamodellen mest verkar vara skit?
Så är det nog! ;)

Skämt åsido skulle Mankalamodellen kunna vara ett rimligt bra sätt att locka investerare för t.ex. utbyggnad av kärnkraften. Modellen har dock vissa utmaningar och kräver noggrann styrning för ett lyckat utfall (se nedan).

För den som inte känner till Mankalamodellen innebär den att privata företag och/eller stat/kommuner tillsammans bildar ett aktiebolag för att finansiera och driva stora infrastrukturprojekt som tex byggande av kärnkraftverk. Den stora fördelen är att risken sprids mellan flera aktörer vilket möjliggör investeringar i dyra projekt utan att en enskild part behöver bära hela bördan. Delägarna kan köpa el till självkostnadspris motsvarande sin ägarandel vilket ger en förutsägbar och ofta fördelaktig elkostnad.

En utmaning med modellen är att den kräver långsiktigt engagemang från delägarna eftersom bolaget drivs utan vinstsyfte och producerar el till självkostnadspris. Detta kan påverka flexibiliteten för delägarna över tid. Dessutom kan det vara svårt att attrahera nya investerare efter att projektet är igång eftersom fördelarna främst tillfaller de ursprungliga delägarna. Dessutom är statliga eller kommunala investeringar en utmaning då de belastar den offentliga budgeten.

Personligen anser jag att en av de största utmaningarna ligger i att säkerställa en effektiv styrning och beslutsprocess i ett bolag med flera delägare med potentiellt olika intressen i synnerhet med offentligt innehav. Hur detta har fungerat i Finland där modellen har använts framgångsrikt skulle vara intressant att studera närmare för att dra lärdomar inför eventuell implementering i andra länder (om EU tillåter dvs).

Lite mer läsning:
- https://second-opinion.se/mankalaprincipen-grundbult-for-finsk-karnkraft/
- MARKNADSKRAFTERNY KÄRNKRAFT I SVERIGE
- Finansiering och riskdelning vidinvesteringar i ny kärnkraft

Redigerat:
  • Gilla
Snikholt
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
För den som inte känner till Mankalamodellen innebär den att staten tar den initiala risken i stora infrastrukturprojekt
Så har jag inte förstått det. Investeringen kan mig veterligen vara privat.

Boilerplate4U
Så har jag inte förstått det. Investeringen kan mig veterligen vara privat.
Så är det. Oftast är det typ energibolag och elintensiva industrier som är med och finansierar bolaget som bygger kraftverket samt att man producerar el till sina delägare till självkostnadspris vilket jag glömde nämna. Jag har skrivit om inlägget med fokus på detta.

bra läsning:
- https://second-opinion.se/mankalaprincipen-grundbult-for-finsk-karnkraft/
- MARKNADSKRAFTERNY KÄRNKRAFT I SVERIGE
- Finansiering och riskdelning vidinvesteringar i ny kärnkraft

Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Gör något och gör något, det skapar en modell som kräver vertikal integration av företagen. Det behöver inte vara dåligt, men är ofta ineffektivt.
Jag tror inte det på något sätt är dåligt för oss andra konsumenter. Mankalaprincipen leder till att målen med elproduktionen är mer i linje med konsumenternas behov. TVO är t.ex. mycket bättre på att köra sina äldre verk än motsvarande svenska verk. Dvs det blir mer annan el över till oss andra än om elproducenten är "mer effektiv" genom att skära kostnader snarare än att maximera tillgängligheten.

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
S
K krfsm skrev:
Jag tror inte det på något sätt är dåligt för oss andra konsumenter. Mankalaprincipen leder till att målen med elproduktionen är mer i linje med konsumenternas behov. TVO är t.ex. mycket bättre på att köra sina äldre verk än motsvarande svenska verk. Dvs det blir mer annan el över till oss andra än om elproducenten är "mer effektiv" genom att skära kostnader snarare än att maximera tillgängligheten.
Inte omöjligt, men om den enda subventionen blir 0,5 öre är det väl tveksamt om det är lönt?

Givet att det elpriset snittar på 50öre framöver… visst de slipper nätdelarna också.
De har dock kralliga ledningar fram, så blir det ingen intäkt på dom lär nätkunderna i området få betala mer. (Framöver)

Vem har pratat om att kräva något? Jag kräver inte att bagaren ska baka bröd eller skräddaren ska sy kläder. Ändå finns de sakerna att köpa.
Jo, jag har fått intrycket att Stegra (fd H2GreenSteel) mer eller mindre kräver att Vattenfall ska leverera el.

Snabbhittad länk om det
https://www.metallerochgruvor.se/20240322/10189/h2-green-steel-i-infekterad-konflikt-med-vattenfall

Men det skulle kanske vara bättre att LKAB, SSAB, Stegra samt Outokompo gemensamt satsade pengar på elproduktion enligt Mankalamodellen. Om nu affärsiden för fossilfritt stål är så bra?

P paralun skrev:
Jo, jag har fått intrycket att Stegra (fd H2GreenSteel) mer eller mindre kräver att Vattenfall ska leverera el.
Ja, så verkar det onekligen, och på någon form av avtalsrättslig grund. Och då har de väl antingen (enligt egen uppfattning) blivit lovade någonting eller menar att monopolistens roll i sig är ett implicit löfte att leverera till dem som vill ha.

Oavsett vilket verkar de vara ganska ensamma i sin syn på saken.

K krfsm skrev:
äldre verk än motsvarande svenska verk. Dvs det blir mer annan el över till oss andra än om elproducenten är "mer effektiv" genom att skära kostnader snarare än att maximera tillgängligheten.
Finnarna vill ha kontinuerlig produktion med korta stopp för underhåll och bränsle byte kanske bara 2 veckor, medan svenskarna optimerar för att ha längre underhållsstopp under tider då produktionsbehovet är lågt och då passa på att modernisera, effektöka och ladda med bränsle för vinterns produktion då man vill köra för fullt (och inte med gammalt bränsle så man inte kan köra på full effekt).

Tyvärr innebär det också risken att man missar återstarten enligt plan om man gör underhållet sent och hittar problem som måste åtgärdas...

S
Kikade precis på elräkningen för januari.
Skaplig höjning på nätavgiften, både överföring och abonnemang 🤮

• Arg
karlmb
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Skaplig höjning på nätavgiften, både överföring och abonnemang 🤮
Ja, det är förjävlig vad dom fasta elkostnaderna har dragit iväg 🤮

• Arg
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Ja, det är förjävlig vad dom fasta elkostnaderna har dragit iväg 🤮
Och de rörliga. Nån som tror hen kommer att få lägre överföringsavgifter per månad när de nya effekttarifferna införs?

• Ledsen
jawen och 1 till
  • Laddar…
Boilerplate4U
Om man har Ellevio som nätägare har man verkligen dragit en nitlott angående de nya effekttarifferna.

S
K karlmb skrev:
Och de rörliga. Nån som tror hen kommer att få lägre överföringsavgifter per månad när de nya effekttarifferna införs?
Knappast

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.