660 390 läst ·
16 024 svar
660k läst
16,0k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Nu har ju EON sagt att de inte ska införa just detta men jag blev i dagarna inbjuden till en fokusgrupp om mikroelhandel, de verkar fundera på försäljningsavtal mellan mikroproducenter, de kommer såklart ligga och skära mellan men det kan kanske vara en kul grej.S Snikholt skrev:Effekttariff fyller ändå en rätt vettig funktion på produktionssidan. Eftersom sammanlagringen på områden med mycket microproduktion blir betydande.
Dock tycker jag fortfarande att det är idiotiskt om man påförs det, om effektriktningen på lokaltrafon är kW+.
Alla mätare är av fyrkvadranttyp och uppkopplade, så det borde inte vara svårt att ha koll på det.
Möjligt. Men ett av argumenten för att införa effektavgifter ju att nätet ska användas mer effektivt.pacman42 skrev:
Så rent principiellt är det min åsikt.
"mellan mikroproducenter"?D djac skrev:
Kanske tänker fel här - men köplusten hos en mikroproducent (sol), att köpa el av grannen med solpaneler bör väl vara ganska obefintlig?
@harka, är det OK att jag lägger upp det du postat här på något annat ställe på internet?harka skrev:
elåret 2024 ligger bakom oss och helårsstatistiken börjar bli komplett så här kommer en uppdatering av tidigare grafer, nu med det sistlidna året inkluderat
men för att det inte bara ska bli upprepning så lägger jag till några nya betraktelser också runt Sveriges elproduktion som är – liksom trådens namn säger – bättre än någonsin
översikten över import och export från Sverige sett över samtliga timmar från 2000 ser numera ut så här
[bild]
Sverige har nu haft en nettoexport 14 år i rad och nettoexporten var i fjol större än någonsin – om än att det försiggick import under några fler timmar 2024 än året innan
en sammanställning över antalet timmar som Sverige nettoexporterat respektive nettoimporterat återfinns i grafen nedan:
[bild]
i fjol nettoimporterade vi under 154 timmar, och nettoexporterade under återstående 8630 timmar
och den maximala (entimmesvärde) respektive genomsnittliga effektöverföringen för respektive år utfaller så här:
[bild]
sett över åren så exporterar vi allt kraftfullare, medan importtillfällena tarvar mindre effekt
varaktigheten utav varje års längsta sammanhängande importperiod under 2000-talet har följande utfall:
[bild]
de längsta varaktigheterna vid import har de senaste åren legat runt 1-2 dygn – år 2009 hade vi en period med ständig import i över fem månader, även med 2009 borträknad så låg genomsnittet av årets längsta importperiod under 00-talet på över 50 dygn
ser man så till energimängderna som utbytes vid nettoimport vid varje års enskilt största importperiod utav el (det kan vara ett relevant ingångsvärde om man tänker sig att helt avstå från kablar eller import och "klara sig på egen hand" – må vara med ny produktion eller lagring)
[bild]
de senaste 10 åren har den största energimängden nettoimporterad el under en sammanhängande period snittat 0.04 TWh (även det ett relevant ingångsvärde för den som tänker på exempelvis lagring)
men hur har då handelsströmmarna ut? vart har alla svenska elektroner tagit vägen?
[bild]
2024 avviker från 2023 främst genom en kraftigt ökad elexport till Norge, upp 6 TWh
nettoexporten till Finland har minskat med nästan 2 TWh, ungefär lika mycket som den ökat till Danmark – till Polen har exporten minskat med drygt 1 TWh medan minskningen till Tyskland och ökningen till Litauen är mer marginella
låt oss sluta export/import-snacket med en liten djupdykning i hur landet låg under de timmar när vi hade en nettoimport 2024
grafen nedan redovisar samtliga 154 importtimmar – hur stor var importen, hur stor var produktionen av vind- och solkraft och tillståndet för våra sex kärnreaktorer, liksom elpriset (Nordpool) i SE3 för de aktuella timmarna
[produktionsvolymerna kommer från Svenska krafnät, medan solkraften skalats upp för att ta hänsyn till hemmakonsumtionen av solkraft, och där har jag använt de månadssnitt som härletts från Statistiska centralbyråns officiella statistik]
[bild]
absolut flest importtimmar kom i januari då vindkraftproduktionen var lägre än vanligt för säsongen (medianproduktionen under januari månad var strax över 6 GW)
solen bidrar inte kraftfullt vid importtillfällena, men den lyser heller inte helt med sin frånvaro
importen under sommaren vill jag förklara med överflöd på el i norra Europa – vid importtimmarna låg det svenska SE3-priset och skvalpade mellan 0 och 11 öre/kWh
inte vid någon importtimme har samtliga 6 kärnreaktorer levererat med full kapacitet
det genomsnittliga elpriset i SE3 under de 154 importtimmarna var 131 öre/kWh
och när vi ändå är inne på elpriset så avslutar jag med elprisets utveckling – här med elpriset (Nordpool) mellan 2007 och 2024 för SE3 omräknat till prisnivån december 2024
[bild]
i fjol snittade elpriset 41 öre/kWh i SE3 vilket var 33% lägre än året innan
de två åren innan dess var elpriset betydligt högre, men då utgick också elstöd till elkunderna vilket gör att staplarna inte är rakt av jämförbara
noterbart är att elpriset 2024 var ungefär lika högt 2008-2014, liksom åren 2017-2019
"...jaja, att prata om årsgenomsnitt är bara att blanda bort korten, det är ju under vintern det är dyrt..."
förvisso är det oftast dyrare på vintern och tittar vi på elpriset under vintermånaderna november-mars så ser motsvarande elprishistorik ut som så:
[bild]
prisnivån låg högre – 56 öre/kWh i fjol – men slutsatserna vid en jämförelse mot tidigare år förblir i huvudsak densamma
måhända att mitt minne sviker mig, men jag kan inte komma ihåg att det skrevs spaltkilometer i nätforum för sex-sju år sedan om hur eländigt el-livet var
Jag har precis insett att när jag ger denna länk till folk som inte tror att Sveriges el-handelsbalans var mycket sämre förr i tiden, bara ser blurrade bilder om de inte är medlemmar på byggahus.
Eller så har du kanske någon egen lite vrå på internet där du kan publicera detta, och därmed har större kontroll över materialet.
Ja, sådana suveräna mythbuster- bilder förtjänar att få spridning.Mikael_L skrev:
@harka, är det OK att jag lägger upp det du postat här på något annat ställe på internet?
Jag har precis insett att när jag ger denna länk till folk som inte tror att Sveriges el-handelsbalans var mycket sämre förr i tiden, bara ser blurrade bilder om de inte är medlemmar på byggahus.
Eller så har du kanske någon egen lite vrå på internet där du kan publicera detta, och därmed har större kontroll över materialet.
Önskar också ett OK från Harka eller alt. länk till nån site han kontrollerar👍
självfallet är det OK från min sida att återanvända det jag lagt upp (och jag har dessvärre ingen annan publik kanal att hänvisa till)Mikael_L skrev:
@harka, är det OK att jag lägger upp det du postat här på något annat ställe på internet?
jag har på senare tid inte engagerat mig med nya inlägg i tråden – av olika orsaker
men kan väl passa på tillfället och lägga upp en grafik över Europas elpriser som jag satte ihop för några veckor sedan – det var väl Zodde som för en tid sedan kämpade med att övertyga någon om priskopplingen mellan Sverige och europeiska/tyska elpriser
prisutvecklingen på el i 29 av Europas länder och gaspriset/Rotterdam, från 2015 fram till förra månaden:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
priserna i grafen är i €/MWh vilket approximativt motsvarar öre/kWh
i grafen återfinns ett ljusblått band som spänner upp min/max-nivån bland de studerade 29 länderna, med fyra länder särredovisade, liksom gaspriset (höger y-axel)
prisgrafens karaktäristiska alptoppar känns säkert igen av de som följt de europeiska elpriserna, men "flaggspelen" i två band över och under priskurvorna är måhända nya, och som indikerar vilka länder som varit prisledande i såväl de övre som lägre prisspannet
nationsflaggor visas för de två länder (fler om det var oavgjort) som haft flest månader med det lägsta eller högsta elpriset för varje år; flaggornas storlek är proportionell mot antalet månader som landet varit ledande
(för länder med elprisområden är elpriset viktat efter elområdenas förbrukning, till ett nationellt pris)
– prisnivån på el, sett till månadsgenomsnitt, var förhållandevis konstant (speciellt i ljuset av de senaste årens erfarenheter) från 2015 till pandemiutbrottet februari 2020 då stora delar av samhället stannade upp och elförbrukningen sjönk på bred front; samtidigt var gaspriset väldigt lågt 2019-2020 och att tillverka el från naturgas var bland det billigaste man kunde syssla med
– under 10-talets andra hälft utmärkte sig inte Sverige med att ha de allra lägsta elpriserna – där återfanns främst Norge, men även Danmark och kanske lite mer oväntade länder som Bulgarien och Österrike – men Sverige låg prismässigt ofta nära det billigaste landet, vanligen några ören/kWh ifrån
– i mitten av 2021 började ekonomierna hämta sig efter pandemin, samtidigt som det ryska spelet kring Nord Stream och ryska truppansamlingar utanför Ukraina drog igång; gaspriset steg kraftigt och med det elpriset
– år 2015 och flera år därefter var det alltså inte det svenska elpriset som var prislägst i Europa, utan Sverige började vara prislägst ungefär samtidigt som vi la ner kärnkraft och det är väl kanske där någonstans som energiministern, gubbarna på Riks med flera, prickar in tiden då de anser att det svenska elsystemet förstördes/är förstört
– de som är prisledande (bland de högsta elpriserna) återfinns i [östra] Medelhavet (Grekland, Italien) samt de brittiska öarna (Storbritannien och Irland); typ maximalt långt bort ifrån Tyskland om nu någon fortfarande tror att det är dom som är roten till allt ont
– de som tror att ny svensk kärnkraft är något nödvändigt för att minska volatiliteten på elpriset, kan ju snegla på priskurvan för Frankrike i grafen ovan, Frankrike har världsrekord i andelen kärnkraft i sin elproduktion (runt 66% efter pandemiåret), men nog ser väl deras kurva ut som allt annat än stabil, till exempel efter prisrallyt 2022
Det är möjligt att Sveriges månadsmedelpris är bland de lägre i området.harka skrev:
självfallet är det OK från min sida att återanvända det jag lagt upp (och jag har dessvärre ingen annan publik kanal att hänvisa till)
jag har på senare tid inte engagerat mig med nya inlägg i tråden – av olika orsaker
men kan väl passa på tillfället och lägga upp en grafik över Europas elpriser som jag satte ihop för några veckor sedan – det var väl Zodde som för en tid sedan kämpade med att övertyga någon om priskopplingen mellan Sverige och europeiska/tyska elpriser
prisutvecklingen på el i 29 av Europas länder och gaspriset/Rotterdam, från 2015 fram till förra månaden:
[bild]
i grafen återfinns ett ljusblått band som spänner upp min/max-nivån bland de studerade 29 länderna, med fyra länder särredovisade, liksom gaspriset (höger y-axel)
prisgrafens karaktäristiska alptoppar känns säkert igen av de som följt de europeiska elpriserna, men "flaggspelen" i två band över och under priskurvorna är måhända nya, och som indikerar vilka länder som varit prisledande i såväl de övre som lägre prisspannet
nationsflaggor visas för de två länder (fler om det var oavgjort) som haft flest månader med det lägsta eller högsta elpriset för varje år; flaggornas storlek är proportionell mot antalet månader som landet varit ledande
(för länder med elprisområden är elpriset viktat efter elområdenas förbrukning, till ett nationellt pris)
– prisnivån på el, sett till månadsgenomsnitt, var förhållandevis konstant (speciellt i ljuset av de senaste årens erfarenheter) från 2015 till pandemiutbrottet februari 2020 då stora delar av samhället stannade upp och elförbrukningen sjönk på bred front; samtidigt var gaspriset väldigt lågt 2019-2020 och att tillverka el från naturgas var bland det billigaste man kunde syssla med
– under 10-talets andra hälft utmärkte sig inte Sverige med att ha de allra lägsta elpriserna – där återfanns främst Norge, men även Danmark och kanske lite mer oväntade länder som Bulgarien och Österrike – men Sverige låg prismässigt ofta nära det billigaste landet, vanligen några ören/kWh ifrån
– i mitten av 2021 började ekonomierna hämta sig efter pandemin, samtidigt som det ryska spelet kring Nord Stream och ryska truppansamlingar utanför Ukraina drog igång; gaspriset steg kraftigt och med det elpriset
– år 2015 och flera år därefter var det alltså inte det svenska elpriset som var prislägst i Europa, utan Sverige började vara prislägst ungefär samtidigt som vi la ner kärnkraft och det är väl kanske där någonstans som energiministern, gubbarna på Riks med flera, prickar in tiden då de anser att det svenska elsystemet förstördes/är förstört
– de som är prisledande (bland de högsta elpriserna) återfinns i [östra] Medelhavet (Grekland, Italien) samt de brittiska öarna (Storbritannien och Irland); typ maximalt långt bort ifrån Tyskland om nu någon fortfarande tror att det är dom som är roten till allt ont
– de som tror att ny svensk kärnkraft är något nödvändigt för att minska volatiliteten på elpriset, kan ju snegla på priskurvan för Frankrike i grafen ovan, Frankrike har världsrekord i andelen kärnkraft i sin elproduktion (runt 66% efter pandemiåret), men nog ser väl deras kurva ut som allt annat än stabil, till exempel efter prisrallyt 2022
Det har det säkert varit sedan Jesus gick i kortbyxor och det beror ju på våra goda tillgång till vattenkraft. Samma ssk för Norge.
Men det som också varit lågt innan alla kablar dragits, har varit volatiliteten.
Så är det inte längre och därför blir det fasta priset en konsument måste betala mycket högre idag än innan kopplingen till Nordpools elbörs, rejält mkt högre.
Visst kan man slippa en del av riskpåslaget genom att teckna kvartstidsavtal, men det förutsätter isåfall att man har kunskap och fysiska förutsättningarna för att kunna undvika de värsta prispikarna, annars kan ett bastubad kosta betydligt mer än för 10 år sedan.
Det är ju detta som är problemet, de flesta får betala mer, även om medelpriset över en månad inte är annorlunda än förr i tiden.
Snyggt presenterat. 👍harka skrev:
självfallet är det OK från min sida att återanvända det jag lagt upp (och jag har dessvärre ingen annan publik kanal att hänvisa till)
[bild]
Så, hur kommer vi bort från att gaspriserna styr?
Utan kärnkraft blir Europa mer beroende av fossil elproduktion.
Ja, men om det inte beror på Sverige, så är det kanske inte Sverige som ska bygga bort sin kolkraft (medelst kärnkraft).S Snikholt skrev:
Alltså, jag tror du (och jag) redan berört detta, och du typ undrade om det bara är att lägga sig ner och dö (eller hoppas att andra gör sitt).
Jag kanske minns fel, men oavsett, det är ju typ lite så.
Alla länder är ju på sätt och vis i samma sits (Nordkorea undantaget), en massa beroenden av andra länder, i olika frågor och aspekter. Vi har kommit i detta läge pga enorma fördelar med att alla gör det de är bäst på och lite annat, nackdelarna är att vi blir beroende av varandra.
Vi skulle principiellt kunna hoppa av handelssystemet Nordpool, men jag tror dock att det även kräver en swexit, vilket garanterat blir enormt dyrare för vårt land än vad elpriserna orsakar.
Jag tänker också lite förtröstansfullt på att alla andra grannländer som lider av ännu värre elpriser nog säkert jobbar stenhårt med att försöka lösa detta. Så därför tänker jag att vi kanske inte behöver lösa hela Europas energiproblem ifrån Sverige, t.ex. genom att bygga 10 st kärnreaktorer som subventioneras med upp till 80 öre/kWh med svenska skattebetalares skattebörda, till att allt ska exporteras till utlandet (glöm inte att vi redan nu exporterar hela produktion från 4 av våra 6 reaktorer).
Det skulle ju vara både bingo och jackpott för danskarna, polackerna, litauerna och tyskarna, att svenska skattepengar skänker dem nästan gratis energi.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 917 inlägg
Jo, det synsättet bör vi nog glömma. Jag gissar att systemet skulle drabbas av rejäla instabilitetsproblem utan kärnkraften i södra Sverige.Mikael_L skrev:
Jag antar som vanligt att du inte egentligen menar att den här typen av förenklingar ska tolkas bokstavligt, men jag förstår jag ärligt talat inte varför du i så fall skriver dem.
Tja, jag skrev det för att jag trodde att Snikholt menade att det var för mycket fossil elproduktion i Europa, det är ju liksom så det står skrivet.
Och då skrev jag att det är en sak som inte Sverige riktigt kan lösa.
Och så gav jag exemplet att bygga mer kärnkraft i Sverige kanske inte är lösningen, särskilt inte subventionerad från statskassan, om den elen ändå bara ska säljas till utlandet till underpris.
Sen berörde jag beroendet av gaspriset, och menar på att det inte kan bli annat så länge vi har den handelsmodell vi har nu, och vill vi häva denna handelsmodell så kanske det krävs en Swexit, och då har vi nog kastat ut barnet med badvattnet.
Så jag vet inte riktigt ... jag tyckte nog att jag replikerade ganska ärligt till Snikholt.
Egentligen gjorde du väl en halmgubbe, du verkar mena att jag tänkte att vår kärnkraft skulle bort, men några sådana tankar har jag inte, jag är tillräckligt irriterad över onödig nedläggning av O2 och R1, och vill verkligen inte att någon annan reaktor stoppas så länge som de är i gott skick och inte kan ersättas av något bättre (vilket betyder att det knappt finns något som kan ersätta p.g.a alla parametrar sammantaget - produktionspris, fossilfritt, stabil baskraft, nyttor till elnätet osv).
edit:
Fulare har jag betett mig i både denna tråden och andra, så det känns lite märkligt att det var här du reagerade.
Och då skrev jag att det är en sak som inte Sverige riktigt kan lösa.
Och så gav jag exemplet att bygga mer kärnkraft i Sverige kanske inte är lösningen, särskilt inte subventionerad från statskassan, om den elen ändå bara ska säljas till utlandet till underpris.
Sen berörde jag beroendet av gaspriset, och menar på att det inte kan bli annat så länge vi har den handelsmodell vi har nu, och vill vi häva denna handelsmodell så kanske det krävs en Swexit, och då har vi nog kastat ut barnet med badvattnet.
Så jag vet inte riktigt ... jag tyckte nog att jag replikerade ganska ärligt till Snikholt.
Egentligen gjorde du väl en halmgubbe, du verkar mena att jag tänkte att vår kärnkraft skulle bort, men några sådana tankar har jag inte, jag är tillräckligt irriterad över onödig nedläggning av O2 och R1, och vill verkligen inte att någon annan reaktor stoppas så länge som de är i gott skick och inte kan ersättas av något bättre (vilket betyder att det knappt finns något som kan ersätta p.g.a alla parametrar sammantaget - produktionspris, fossilfritt, stabil baskraft, nyttor till elnätet osv).
edit:
Fulare har jag betett mig i både denna tråden och andra, så det känns lite märkligt att det var här du reagerade.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 917 inlägg
Det gjorde jag inte. Jag citerade det du skrev och kritiserade det.Mikael_L skrev:
Nej, min poäng är just att jag vet att du inte tycker det.Mikael_L skrev:
Och ändå skrev du det jag citerade.Mikael_L skrev:
Men då missförstod du bara vad jag skrev (eller tyckte/tänkte med det).Nötegårdsgubben skrev:
Att jag skrev att vi exporterar den mängden el betydde inte att jag tycker att det ska upphöra, att vi borde lägga ner vår överproduktion.
Det tycker jag lika lite som att jag inte heller tycker att vi ska gräva fram mindre malm, fälla mindre skog, bygga färre Scania-lastbilar bara för att vi producerar mer än vi gör av med själva.
Men att bygga mer elproduktion med en subventionsmodell som gör att det finns risk att den kommer säljas till andra länder för t.ex. 30 öre/kWh medan svenska skattebetalare får betala mellanskillnaden upp till 80 öre/kWh till ägaren av kärnkraftverket, när vi egentligen inte behöver elen själva, tycker jag dock känns tveksamt.
Hur mycket mer el vi behöver om 10 år är inte gott att veta, egentligen, det beror ju även på vilken ny produktion som tillkommer under åren. Det tickar ju in ny elproduktion hela tiden, men ökning av förbrukningen kanske sker mer stegvis ...
Tja, detta sista blir väl en helt annan diskussion.
Men ett sista ord om kärnkraften då, jag ser positivt på att Vattenfall helt enkelt provar att bygga t.ex. en SMR, kanske projekterar och upphandlar med ett bra kontrakt några stycken, där man sen kan dra i nödbromsen efter valfritt antal uppförda, beroende på om det blir för stora fördyringar eller för lite ökat effektbehov.
MEN, då tycker jag att det är bara att staten genom Vattenfall, helt enkelt bara bygger dessa, utan några subventioneringsmodeller som ska gälla för framtida elpris.
Allt som staten gör kan inte vara riskfritt eller garanterat lönsamt.
Men jag fattar ju också att varför denna modell inte alls finns på bordet är ju för att alla är medveten om att detta kan MP stjälpa direkt efter nästa val, så är man tillbaka på ruta 1.