31 668 läst ·
189 svar
32k läst
189 svar
Sveriges elområden kan förändras
Kort sagt så gar du fullständigt missförstått hur elhandeln och dess regelverk fungerar.Q qz-mackan skrev:Helt rätt, håller med till. EU reglerna som jag förstått det är att om man producerar energi så har man rätt att förfoga över 30% av det man själv producerar, resten 70% (skulle kunnat vara SE5) måste man enligt EU lag sälja till den öppna EU-marknaden. Om Sveriges totala elförbrukning ryms inom de lagstadgade 30% jag nyss beskrivit (SE1-4) hade vi haft en helt annan ekonomisk frihet och självbestämmanderätt. Men nu har de korkade MP m.fl stängt ned våra fina miljövänliga non carbon kraftverk, med dem i drift hade vi varit närmare dessa nyss beskrivna 30% och vi hade kunnat säkra arbetstillfällen, skattepengar och möjligheter till att ställa om från carbon till non carbon fordon på ett helt annat sätt än vi kan idag.
Det är alltid bra att kolla runt lite och vara öppen för nya förslag (MP) innan man själv tar korkade beslut som helt förstör Sverige och våra möjligheter till positiv utveckling.
Det är rätt mycket att förklara varje gång någon helt missuppfattat 70%-regeln, och eftersom en del fortsätter att missuppfatta den efter att folk förklarat både en och fem gånger så är det inte underligt om folk inte orkar.Q qz-mackan skrev:
Men den korta förklaringen är:
"Minst 70% av överföringskapaciteten mellan två elområden skall vara tillgänglig för marknaden, så länge det inte finns ett bra skäl att det inte är så."
Där "tillgänglig för marknaden" innebär att överföringskapaciteten kan användas t.ex. för dagen före-marknaden, och "bra skäl" huvudsakligen är stabilitetsskäl.
Så om man tittar på det du skrev:
Q qz-mackan skrev:
- Det är inte "30% av det man producerar". 70%-regeln har med kapaciteten på överföringen mellan elområden att göra.
- Det handlar inte om att göra vad man vill med de övriga 30%, utan det handlar om att ha kapacitet för sådant som loop-flöden (där el pga nätets konstruktion och fysikens lagar flödar från elområde A till elområde B och sedan tillbaka till A igen), eller andra begränsningar där det fysiska nätet sätter begränsningar. Målet är att erbjuda så mycket som möjligt, inte bara minsta möjliga som överenskommelsen gäller.
Elområden ska spegla de faktiska begränsningarna i nätet, och ett SE5 som karvar ut anslutningarna till HVDC-kablarna skulle inte göra det.Q qz-mackan skrev:
Q qz-mackan skrev:
- Det här är samma som ovan, det handlar inte om 70/30% av det man producerar inom landet, så vår egen elförbrukning spelar ingen roll i det här fallet.
- Därav att det inte heller har någon inverkan på ekonomisk frihet och självbestämmanderätt.
Med kärnkraftverk som lagts ner kvar hade vi haft mer elproduktionskapacitet i söder, och allt annat lika, hade vi troligen fyllt exportkablarna till kontinenten oftare och därmed haft lägre elpriser i SE4 och SE3.Q qz-mackan skrev:Men nu har de korkade MP m.fl stängt ned våra fina miljövänliga non carbon kraftverk, med dem i drift hade vi varit närmare dessa nyss beskrivna 30% och vi hade kunnat säkra arbetstillfällen, skattepengar och möjligheter till att ställa om från carbon till non carbon fordon på ett helt annat sätt än vi kan idag.
(Sen är det högst otroligt att allt annat lika hade blivit uppfyllt, eftersom investeringsviljan i vindkraft borde varit lägre i ett sådant scenario. Hur mycket lägre kan man argumentera om.)
Nu verkar ju ankarkättingar stå som spön i backen i östersjön, ryssar eller för tidig ankarutlösning, vad vet jag.
Men, vad skulle hända om dom drar av någon av kablarna till Tyskland eller Polen?
Eller är en 450kV-kabel för robust för såna påhitt?
Är det något att hålla tummarna för rent egoistiskt?
(rent egoistiskt är fel uttryckt inser jag, i grund och botten lever jag just nu efter devisen "allt ryssar vill vill inte jag och tvärt om".
Så vill dom kapa elkablar är jag emot och tycker vi ska bygga fler. Låter dom av någon anlednng bli att kapa elkablar så tycker jag vi ska såga av dom)
Men, vad skulle hända om dom drar av någon av kablarna till Tyskland eller Polen?
(rent egoistiskt är fel uttryckt inser jag, i grund och botten lever jag just nu efter devisen "allt ryssar vill vill inte jag och tvärt om".
Så vill dom kapa elkablar är jag emot och tycker vi ska bygga fler. Låter dom av någon anlednng bli att kapa elkablar så tycker jag vi ska såga av dom)
Redigerat:
Det har väl redan harvats av Estlink 2, så uppenbart är det fullt möjligt att skada HVDC-kablar på det sättet.O [old rusty] skrev:Nu verkar ju ankarkättingar stå som spön i backen i östersjön, ryssar eller för tidig ankarutlösning, vad vet jag.
Eftersom Estlink 2 i stor utsträckning påverkar Finlands export, och därmed behovet av import från Sverige, så påverkas elpriset i Sverige förmodligen redan en smula av det kabelbrottet. (Huvudsakligen genom att SE3 inte behöver exportera lika ofta som annars.)
Fast kan du se det i de flöden vi har på exportkablarna? Jag har sett flera ggr när priset varit högt att exporten inte kommit upp i samma siffror som när det är lågt.K krfsm skrev:
- Det är inte "30% av det man producerar". 70%-regeln har med kapaciteten på överföringen mellan elområden att göra.
- Det handlar inte om att göra vad man vill med de övriga 30%, utan det handlar om att ha kapacitet för sådant som loop-flöden (där el pga nätets konstruktion och fysikens lagar flödar från elområde A till elområde B och sedan tillbaka till A igen), eller andra begränsningar där det fysiska nätet sätter begränsningar. Målet är att erbjuda så mycket som möjligt, inte bara minsta möjliga som överenskommelsen gäller.
Se vad? Varför skulle det vara olika flöden beroende på prisläge? Handeln beror på skillnad i pris, och den kan vara liten.
Vad har det med texten du citerade att göra?
Jag fattar inte hur många gånger det ska behöva förklaras för dig
Vad har det med texten du citerade att göra?
Jag fattar inte hur många gånger det ska behöva förklaras för dig
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Som jag ser det kan vi visst ha ett SE5 där exportkabeln till Tyskland ligger, gäller bara att överföringskapaciteten till denna är begränsad. Tysklan lär tjura över detta men jag ser inte att vi är skyldiga att bygga ut kapaciteten. Vi kan alltid råka hitta en speciellt tecknad fågel så blir det miljöprövning och tio års fördröjning.
Men den verksamma metoden är en extrem marginalskatt på elproduktion/överföring som används till att subventionera priset för svenska kunder. Allting över 2 kr per kWh borde skattas bort.
Men den verksamma metoden är en extrem marginalskatt på elproduktion/överföring som används till att subventionera priset för svenska kunder. Allting över 2 kr per kWh borde skattas bort.
Vill man inte fatta så gör man det inte.D Daniel 109 skrev:
Läs igen, det förekommer, utan att jag kunnat se att det varit några tekniska fel på transmissionen, att flödet via tysklandskablar är lägre än det vanliga, trots att priset är högt på båda sidor. Senast nu förra veckan.
Det tyder ju på att dina teorier om att det enbart är tekniska skäl till ev begränsingar av exporten inte är i linje med verkligheten.
I förra veckan var det givetvis prisskilnad, det är det typ alltid när vi har högt pris i SE3 o 4.D Daniel 109 skrev:
Vad försöker du säga, att när priset är 3 kr här så är det inte pga stor efterfrågan från kontinenten? 🤣
Just därför är det så ynkligt att inte Ebba inleder en process att göra elområde av exportkablarna som flera experter föreslagit. Om Tyskland inte känner de behöver rätta sig efter regler så kan ju Sverige göra likadant. Det finns i dagläger ingen rimlig förklaring still att Svenska elkunder skall betala mer för att elkunder i Tyskland, Polen, Danmark etc... skall få lägre pris:P paralun skrev:Jo Ebba tappade offentligt humöret vid senaste energiministermöte i Bryssel och utpekade Tyskland som hycklare.
Sen har då Tyskland en grön-röd-lib regering som avgick före jul och nyval i Februari.
Om Ebbas offentliga utbrott där hon då även tog upp elområden
"Ilskan gäller även att Tyskland inte velat följa EU-maningar om att dela upp sitt land i olika elprisområden. I den frågan skulle EU-kommissionen kunna sätta press på Tyskland – fast det är inget som Busch räknar med."
[länk]
Hon kan ju snacka hur mycket som helst men om hon allt hon verkligen gör bara gynnar andra EU länder, som alla beslut hon hitintills tagit så blir dt ju bara tomma ord.
Lika illa med elnätsbolagen, att regeringen (och här var ju tyvärr rödgröna lika mesiga) inte sätter hårt mot hårt där är skandal
Jo, det finns mycket rimliga förklaringar.