Nissens
danniee skrev:
Kulturellt, historiskt och geografiskt finns det inga andra länder vi står så nära och är så lika som våra grannländer, det säger sig självt. Om vi skiljer oss åt så är det ju politiskt och ideologiskt, vilket är just den springande punkten och poängen här.
Jodå, det är stora skillnader. Kan du tex räkna upp stora internationella industrier från Norge som inte är knutet till oljan? Bara där skiljer sig Norge och Sverige åt väsentligt. Norge frotterar sig mycket i klubbarna de är med i tillsammans med andra oljeproducerande länder. Svenskar är betydligt mer internationellt aktiva. Finland är väl mer likt Sverige på många sätt. Dock är de präglade av krig och annat som Sverige inte varit del av. Bl.a därför hade de en bättre beredskap än Sverige hade när pandemin kom.

Sverige fick smittan spridd tidigt mycket tack vare sportlovsresenärer. Det gav Sverige sämre förutsättningar redan från början. Därför är det mer intressant att jämföra Sverige med länder som också hade en peak av Covid-19 fall i början av 2020.

Dessutom finns det ett mycket svalt intresse här av att jämföra dödligheten i Sverige jämfört med tidigare år. 2002 var dödligheten större än 2020 utslaget på befolkningsmängden tex.

Det är uppenbart att några här har en agenda eller något märkligt behov av att svärta ner FHM och den Svenska regeringen oavsett vad fakta säger.

Man har väl hittat en plattform här på Byggahus.se. :)

Redigerat:
  • Gilla
skogaliten och 4 till
  • Laddar…
Nissens
danniee skrev:
Kulturellt, historiskt och geografiskt finns det inga andra länder vi står så nära och är så lika som våra grannländer, det säger sig självt. Om vi skiljer oss åt så är det ju politiskt och ideologiskt, vilket är just den springande punkten och poängen här.
Jodå, det är stora skillnader. Kan du tex räkna upp stora internationella industrier från Norge som inte är knutet till oljan? Bara där skiljer sig Norge och Sverige åt väsentligt. Norge frotterar sig mycket i klubbarna de är med i tillsammans med andra oljeproducerande länder. Svenskar är betydligt mer internationellt aktiva. Finland är väl mer likt Sverige på många sätt. Dock är de präglade av krig och annat som Sverige inte varit del av. Bl.a därför hade de en bättre beredskap än Sverige hade när pandemin kom.
Sverige fick smittan spridd tidigt mycket tack vare sportlovsresenärer. Det gav Sverige sämre förutsättningar redan från början. Därför är det mer intressant att jämföra Sverige med länder som också hade en peak av Covid-19 fall i början av 2020.

Dessutom finns det svalt intresse här av att jämföra dödligheten i Sverige jämfört med tidigare år. 2002 var dödligheten större än 2020 utslaget på befolkningsmängden tex.

Redigerat av moderator:
P
Nissens Nissens skrev:
Sverige fick smittan spridd tidigt mycket tack vara sportlovsresenärer. Det gav Sverige sämre förutsättningar redan från början. Därför är det mer intressant att jämföra Sverige med länder som också hade en peak av Covid-19 fall i början av 2020.
Dessutom finns det svalt intresse av att jämföra dödligheten i Sverige jämfört med tidigare år. 2002 var dödligheten större än 2020 utslaget på befolkningsmängden tex.
Det är uppenbart att några här har en agenda eller behov av att svärta ner FHM och regeringen oavsett vad fakta säger. Man har väl hittat en plattform här på Byggahus.se. :)
Så nu är oljeproduktionen ett bevis för hur olika vi är och att vi egentligen har mer likheter med Belgien? Oavsett om vi hade sportlovsresenärer eller inte, vilket inte är en klarlagd förklaring eftersom Covid kan ha spridits redan innan dess, så bortförklarar det inte våra ständiga missräkningar och snedsteg.

Och vi har redan diskuterat dödligheten, så jag ser inte varför du så desperat biter dig fast vid 2002. Det är redan klarlagt att Nov 2020 var den dödligaste månaden i Sverige med stor marginal sedan Spanska sjukan 1918 och att beräkningen för 2020 inte är klar och ser ut att sluta på 6000 fler döda än snittet.

Varför är det uppenbart att vi har en "agenda"? Förklara det för mig. Vad vinner jag på det? Folkvalda och de experter de förlitar sig till har det yttersta ansvaret och vi ska hålla dom till "the highest of standards". Är väl snarare du som har en agenda då som försöker tysta regimkritiker.

P
BirgitS BirgitS skrev:
Och på vilket sätt anser du att naturens utseende har med smittspridningen av covid att göra?
Nu är det ett tag sen jag var i Belgien men min minnesbild är att nere i sydöst liknande det delar av Norge (skog, branta berg) och kring Brygge var det ju rätt likt Skåne (rätt platt).
Min poäng är att vi på alla sätt är mer lika våra grannländer än Belgien. Att jämföra sig med Belgien är irrelevant och ett desperat försök att skifta fokus nu när våra siffror är så katastrofala jämför med våra närmsta grannar som befinner sig ett stenkast bort.

Nissens
danniee skrev:
Så nu är oljeproduktionen ett bevis för hur olika vi är och att vi egentligen har mer likheter med Belgien? Oavsett om vi hade sportlovsresenärer eller inte, vilket inte är en klarlagd förklaring eftersom Covid kan ha spridits redan innan dess, så bortförklarar det inte våra ständiga missräkningar och snedsteg.

Och vi har redan diskuterat dödligheten, så jag ser inte varför du så desperat biter dig fast vid 2002. Det är redan klarlagt att Nov 2020 var den dödligaste månaden i Sverige med stor marginal sedan Spanska sjukan 1918 och att beräkningen för 2020 inte är klar och ser ut att sluta på 6000 fler döda än snittet.

Varför är det uppenbart att vi har en "agenda"? Förklara det för mig. Vad vinner jag på det? Folkvalda och de experter de förlitar sig till har det yttersta ansvaret och vi ska hålla dom till "the highest of standards". Är väl snarare du som har en agenda då som försöker tysta regimkritiker.
Min fråga till dig var om du kunde räkna upp några stora Norska internationella industrier som inte är kopplade till oljan.
Kom du på någon?
Sverige har massor. Självklart präglar det landet.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
danniee skrev:
Min poäng är att vi på alla sätt är mer lika våra grannländer än Belgien. Att jämföra sig med Belgien är irrelevant och ett desperat försök att skifta fokus nu när våra siffror är så katastrofala jämför med våra närmsta grannar som befinner sig ett stenkast bort.
Belgien hade liksom delar av Sverige sportlov vecka 9 och det ledde till att de liksom vi fick in många smittade samtidigt efter det. Den stora resandeströmmen till/från Europa vecka 9 ser man inte i Norge och Finland där sportlov i mycket större utsträckning är något som sker inom landet. Det gäller förstås inte bara sportlovsresenärer till alperna utan även till storstäder ute i Europa där man numera vet att det förekom allmän smittspridning i februari.

• Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
danniee skrev:
men är det orimligt att anta att vi är mer lika Norge, Danmark och Finland än några andra länder på jorden? Nej, det tycker jag inte
Vad du tycker är ju helt irrelevant. Det som är relevant däremot är att veta vilka skillnader som avgör smittspridningen och sedan titta på det. Nu har vi ju inte svaret på det ännu så allt handlar bara om gissningar, vissa mer pålästa än andra.

Jag har varit en del i Norge och Danmark, inte så mycket i Finland och aldrig på Island, jag skulle inte direkt säga att vi är så lika som du ger sken av, det är tvärt om ganska stora skillnader. Jag säger inte att vi är lika Belgien heller.

Det jag säger är att vi ännu inte vet och därför inte kan göra så kategoriska uttalanden som du gör och ändå behålla någon form av trovärdighet. Dina resonemang visar tydligt på att din världsbild är kraftigt förenklad och din grundsyn verkar vara att allt är fel på de svenska myndigheterna, vilket jag helt enkelt inte håller med om.

• Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Min fråga till dig var om du kunde räkna upp några stora Norska internationella industrier som inte är kopplade till oljan.
Kom du på någon?
Och tack vare oljan, kliar det i norrmännens fickor. Varenda liten by har en flygplats och på flygplatser startar och landar flygplan fulla med fulla norrmän son varit på ferie. Så deraz topografi är ett hinder för bilar och tåg, men inte för ressugna flygresenärer. Så det resonemanget funkar inte det heller Nissens.

Staffan

• Gilla
1
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Och tack vare oljan, kliar det i norrmännens fickor. Varenda liten by har en flygplats och på flygplatser startar och landar flygplan fulla med fulla norrmän son varit på ferie. Så deraz topografi är ett hinder för bilar och tåg, men inte för ressugna flygresenärer. Så det resonemanget funkar inte det heller Nissens.

Staffan
Hur stort är deras resande internationellt jämfört med svenskarnas?

Staffans2000
G gaidin skrev:
Hur stort är deras resande internationellt jämfört med svenskarnas?
Det vet jag inte. Men att naturen skulle vara ett hinder, stämmer inte alls.

Staffan

• Gilla
1
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Kom du på någon?
Ja, det präglar landet men inte så till den grad att det kan användas som någon form av "bevis" för att vi inte skulle vara mer kulturellt, historiskt och geografiskt mer lika våra grannländer än några andra länder. Det är ju en absurd poäng du försöker komma med. Är Norge då mer lika Saudiarabien för att de har en oljeindustri?

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
optimum
Nissens Nissens skrev:
Fakta är att Nordens länder är väldigt olika. Och just när det gäller Covid-19 har Sverige haft helt andra förutsättningar än de andra från dag 1.
Det vet ju alla, även du. Därför känns det konstigt när du säger motsatsen.
Det är svårt att förstå syftet med det.
Du har rätt. Olika förutsättningar.
Exempel
Anders Tegnell ställer till det i Sverige och försökte lura finnarna till samma elände.

Dessutom lever deras ledning som de lär.
Exempel: Dan Eliassons nöjesresa i julhelgen. ojojoj

Frugan har jobbat i Norge och vet standarden på deras sjukvård och vi har mycket bättre förutsättningar och ändå har så många avlidet.

Har du någon insyn i verkligheten?

• Gilla
1
  • Laddar…
BirgitS

Staffan
Nej, men deras sportlov sker i stor utsträckning inom landet, folk åker till sina hytter eller till annat bland deras egna berg och strömmen till alperna och de europeiska storstäderna är betydligt mindre än Sveriges.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Dessutom lever deras ledning som de lär.
Exempel: Dan Eliassons nöjesresa i julhelgen. ojojoj
Och det menar du att det påverkade antalet avlidna under förra året?

Staffan
Så varför skriver du då att deras natur skulle öka smittspridningen på grund av att de flyger mer, när du egentligen itne har en aning?

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.