optimum
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Så du vill ha in fler döda i statistiken? Du tror att underrapportering är ett problem i Sverige, trots att flera genomgångar visat att 75-85% av alla dödsfall hade varierande grad av andra orsaker?
Som vi redovisar nu så borde det troligen vara några fler.

Som jag själv hade velat ha det, men troligen otänkbart, är att endast de som verkligen dog av covid-19 redovisades.
Och givetvis att alla länder hade samma redovisning.
Alltså inte de som dog av annat som inte kunde hänföras till covid.
Så jag tror vi är av samma åsikt.

G gaidin skrev:
Nu hade vi ju inte en kapacitet på 50.000 tester om dagen vid det tillfället. Hur skulle detta trollas fram menar du?

Precis har vi inte kapacitet (vilket andra tycka ha haft så det är ett misstag i sig) så får man agrea utifrån det.

Avråd från resa ock sätt alla hemvändande i 2 veckors karantän.

Nu med facit i hand skulle väl ingen tyckt det varit en dålig idé. Men det fanns också röster för det redan då.

Ulltand Ulltand skrev:
För Sveriges del hade gjort en enorm skillnad om vi tax avrått från utlandsresan under sportlovet och sedan satt hemvändande i hushållskarantän.
Ett exempel som stödjer min tes. Visst är det redan klarlagt genom att analysera virustyperna att det inte var sportlovsvirus som skapade den stora samhällsspridningen i sverige? Vi hade redan skiten här då.

Givet kunskapsläget om situationen då, hade man underlag för att fatta andra beslut än vad man gjorde? Med facit i hand är det enkelt, men då?

Vad jag kan minnas från sportlovet så var detta virus något som ingen här i sverige hade på radarn.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:

Som jag själv hade velat ha det, men troligen otänkbart, är att endast de som verkligen dog av covid-19 redovisades.

Vi att det har underrapporterats i Sverige under våren. Socialstyrelsen är öppna med det.

Ulltand Ulltand skrev:
Det är klart man kan. Sedan låga dödstal både bero av lyckliga omständigheter och eller en bra stratergi.

Med en bra strategi kan alltid få ner dödstalen till nära noll om man vill.

För Sveriges del hade gjort en enorm skillnad om vi tax avrått från utlandsresan under sportlovet och sedan satt hemvändande i hushållskarantän. Eller gjort som islänningarna testat alla som kom hem. Ett exempel på vad som hade gjort skillnad.
Tror du verkligen att Kina har 3/1000.000 döda på grund av "lyckliga omständigheter"? Något som inte ens vissa små önationer (tex. Nya Zeeland som ni brukar framhålla som ett lyckat exempel på "bra" strategi) utan större kontakter med omvärlden lycka med ....

För Sveriges del hade det ju varit bra om Captain Hindsight hade sökt Anders Tegnells jobb innan han fick det, så han kunde legat på regeringen om att ta fram test-kit för corona, och upphandla karantäns-hotell redan innan pandemin kom.

MathiasS MathiasS skrev:
Ett exempel som stödjer min tes. Visst är det redan klarlagt genom att analysera virustyperna att det inte var sportlovsvirus som skapade den stora samhällsspridningen i sverige? Vi hade redan skiten här då.

Det var en bidragande orsak då viruset från österrikare flög under radarn samt att det tog all den smittspårningskapacitet vi hade i landet.

Hade de suttit hemkarantän kunde vi testat ock smittspåra andra istället.

Andra alternativ var ju att sätta alla hemvändande i hemkarantän. Smittan var ju ordentligt spridd i många delar av världen vid tidpunkten

Ulltand Ulltand skrev:
Jag ser ut delar upp i första och andra våg. Är det för att Sverige skall framställas bättre?

Totalt antal döda per miljon sedan pandemins utbrott så ligger vi runt plats 200 av 220 länder

[bild]
Jag ser att du framhärdar i att det finns 220 länder trots att FN säger 193-195.

Men det var inte det jag tänkte kommentera igen, utan att eftersom över 90% av alla som dör är över 70 års ålder, så är det orimligt att jämföra Sverige med t.ex. Ghana.
Så min önskan är att du letar upp en tabell där man jämför Sverige mot alla likvärdiga länder, t.ex alla länder som liksom vi har en åldersfördelning där 20% av befolkningen är över 65.

DÅ kommer man nämligen med största sannolikhet se att Sverige hamnar ungefär i mitten.

• Gilla
skogaliten och 4 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Precis har vi inte kapacitet (vilket andra tycka ha haft så det är ett misstag i sig) så får man agrea utifrån det.
Vilka hade kapacitet för 50.000 tester per dag?

B b8q skrev:
Jag ser att du framhärdar i att det finns 220 länder trots att FN säger 193-195.

Men det var inte det jag tänkte kommentera igen, utan att eftersom över 90% av alla som dör är över 70 års ålder, så är det orimligt att jämföra Sverige med t.ex. Ghana.
Så min önskan är att du letar upp en tabell där man jämför Sverige mot alla likvärdiga länder, t.ex alla länder som liksom vi har en åldersfördelning där 20% av befolkningen är över 65.

DÅ kommer man nämligen med största sannolikhet se att Sverige hamnar ungefär i mitten.

Va vet inte FN om det är 193,194, eller 195? länder :)

Det beror säker av hur man definierar ett område. På listan jag kopierade har man definierat 220 länder.

Men känns det inte lite meningslöst och tröttsamt att lägga tid på att tjafsa om det? Skulle 180 plats av 200 göra någon skillnad?

Ulltand Ulltand skrev:

Det beror säker av hur man definierar ett område. På listan jag kopierade har man definierat 220 länder.

Men känns det inte lite meningslöst och tröttsamt att lägga tid på att tjafsa om det? Skulle 180 plats av 200 göra någon skillnad?
193-195 beror bl.a på att inte så många länder erkänt Palestina som en självständig stat än.

Jo, vi vet redan att den där listan med 220 tar upp ett par kryssningsfartyg, Kanalöarna, Isle of Man, osv.

Som jag sagt många gånger vill jag att man ska diskutera utifrån fakta, och inte ”alternativa fakta”. Så om du sagt att Sverige ligger på plats 180 av 195 (eller var man nu skulle hamna) hade det varit mycket bättre, ja.

• Gilla
arkTecko och 2 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Det var en bidragande orsak då viruset från österrikare flög under radarn samt att det tog all den smittspårningskapacitet vi hade i landet.

Hade de suttit hemkarantän kunde vi testat ock smittspåra andra istället.

Andra alternativ var ju att sätta alla hemvändande i hemkarantän. Smittan var ju ordentligt spridd i många delar av världen vid tidpunkten
Givetvis fanns det något bidrag - men jag vill minnas att det är klarlagt att den huvudsakliga spridningen i sverige vid den tidpunkten var av andra virustammar än det som kom från skidorterna. Dvs, det hade förstås inte blivit sämre av att använda karantän osv men det hade inte haft någon nämnvärd påverkan på spridningen i landet som dokumenterat kom från andra håll.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Vilken tur att vi då har Socialstyrelsen och läkarnas intyg om dödsorsak. Har du tittat på hur mycket/lite deras statistik skiljer sig från Fohm:s?
Så vitt jag minns så saknas det ung. 10 % under typ 2 veckor i våras.

Allra bäst är förstås att titta på SCB:s statistik om överdödlighet och sen jämföra det med andra länder inom EU. Den statistiken sammanställs av ECDC på EU-nivå och då kan man ju t.ex. se att Spanien saknar typ 50 % eftersom de bara rapporterar in covid-dödsfall som sker på sjukhus men inte covidsjuka som dör på äldreboenden.

J
Ulltand Ulltand skrev:

Men du undvek att svara på hans fråga angående att jämföra med länder med liknande ålder på befolkningen. Var det medvetet? Eftersom det är svårt att jämföra äpplen med päron underlättar det om man renodlar statistiken så det blir jämförbart. Risken är ju annars att det sitter en Ghaniansk myndighetshatare på ett forum nu och klagar på att Sverige har bättre behandling mot solsting eller malaria.

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det blir rätt meningslöst om alla länder ska ha företag som håller på med DNA-analyser i stor skala som Island. Det finns inte kundunderlag för det.

optimum
Mycket bra nyheter om GB varianten av viruset

Rubrik text som lyder 'JUST NU: Pfizer/Biontechs vaccin fungerar på brittiska mutationen'.
Skärmdump av ett foruminlägg om effektiviteten hos Pfizer/Biontechs vaccin mot den brittiska virusmutationen.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.