120 801 läst ·
1 851 svar
121k läst
1,9k svar
Sveriges coronavirus Covid-19 (SARS-CoV-2) strategi, diskussionstråd
Men den är likväl felaktig, för det har vår starke man sagt. Belgien gäller numera, för viUlltand skrev:
har jämförbara språk, valutor, mat och dryckesvanor, syn på banuppfostran och daghem, jämställdhet och hemmafruar. Vi har länder med orörd vildmark som sträcker sig över myrar, fjäll och kristallklara sjöar i all oändlighet. Ture Sventon bjuder Hercule Poirot på temla från Boulangerie Charli.
Så Ulltand.
Fram med relevanta grafer med Sverige och brödrafolketet Belgarnas stolta vidsträckta land. Små abnorma Skandinaviska stater skall undantas, för vi är nu en del av centraleuropa! Hoppas skolplanen snarast ändras.
Brödrafolkens väl
Staffan
Redigerat:
Haha, precis. Nu när det blivit pinsamt att jämföra oss med de som står oss både geografiskt och kulturellt närmast, ja då skiftar man fokus.Staffan2000 skrev:
Men den är likväl felaktig, för det har vår starke man sagt. Belgien gäller numera, för vi
har jämförbara språk, valutor, mat och dryckesvanor, syn på banuppfostran och daghem, jämställdhet och hemmafruar. Vi har länder med orörd vildmark som sträcker sig över myrar, fjäll och kristallklara sjöar i all oändlighet. Ture Sventon bjuder Hercule Poirot på temla från Boulangerie Charli.
Så Ulltand.
Fram med relevanta grafer med Sverige och brödrafolketet Belgarnas stolta vidsträckta land. Små abnorma Skandinaviska stater skall undantas, för vi är nu en del av centraleuropa! Hoppas skolplanen snarast ändras.
Staffan
Fakta är att Nordens länder är väldigt olika. Och just när det gäller Covid-19 har Sverige haft helt andra förutsättningar än de andra från dag 1.Ulltand skrev:
Det vet ju alla, även du. Därför känns det konstigt när du säger motsatsen.
Det är svårt att förstå syftet med det.
Redigerat:
Detta var ny information iaf för mig.Staffan2000 skrev:
Men den är likväl felaktig, för det har vår starke man sagt. Belgien gäller numera, för vi
Så Ulltand.
Brödrafolkens väl
Staffan
Jag hade ingen aning om att valuta, vildmark och språk kunde påverka smittspridning och dödsfall av Covid-19, men nu vet jag.
Tackar ödmjukast för att du givit mig den insikten!
Kulturellt, historiskt och geografiskt finns det inga andra länder vi står så nära och är så lika som våra grannländer, det säger sig självt. Om vi skiljer oss åt så är det ju politiskt och ideologiskt, vilket är just den springande punkten och poängen här.Nissens skrev:
Nu ger du dig in på jaktmarker ingen vill beträda.....det verkar ytterligt jobbigt att ens fundera/spekulera kring vad några skillnader skulle kunna vara. Trots att det borde vara det allra viktigaste att förstå.Nissens skrev:
Finns det inga skillnader är det solklart att vi haft fel strategi.
Finns det skillnader vill man veta vilka för att förstå hur man kan förbättra sin strategi alternativt fastslå att strategin var rätt inför nästa pandemi.
...men det är alltid svårt att raljera kring saker som kräver lite eftertanke så det förblir antagligen tyst.
Du ser inga skillnader i resande?danniee skrev:
Inga skillnader i befolkningens ursprung, kulturella skillnader, språk osv osv
Jag tror att politik och ideologi inte har ett skit med skillnaderna att göra, där är vi ju också tämligen lika.
Ska du alltså betala alla ölen nu?Staffan2000 skrev:
Så Ulltand.
Brödrafolkens väl
Staffan
Nädå, man ska självklart ta med dom nordiska länderna, såväl som vårt grannland Belgien. Men man ska inte vara förvånad att Sverige har fler döda åldringar med covid än länder där motsvarande åldringar varit döda och begravda för tjugo år sedan eftersom de aldrig blev så gamla. Kanske pga svält, krig eller pga att de inte ens finns med i normalfördelningskurvan. Att vi hamnar i mitten eller mellan mitten och botten ändå är väl lika kul likväl för dom som går igång på dessa siffror?
Redigerat:
Nej, jag ser att vi har mer likheter kulturellt, historiskt och geografiskt än vi har skillnader. Det är ju helt uppenbart? Eller är vi mer lika Marockanerna? Serberna?MathiasS skrev:
Åk en sväng till Norge, titta på deras natur och återkom sedan och beskriv hur lika de är.danniee skrev:Nej, jag ser att vi har mer likheter kulturellt, historiskt och geografiskt än vi har skillnader. Det är ju helt uppenbart? Eller är vi mer lika Marockanerna? Serberna?Jag skrev ju precis att om det är på något punkt vi skiljer oss åt så är det politiskt och ideologiskt, vilket varit min poäng hela tiden innan allt rensades bort som "ot".
Hur ser deras resemönster ut jämfört med vårt? Både inom landet och utomlands. Hur stora social grupper har vi här i Sverige, där det är väldigt populärt att alla skall bo på samma ställe. Hur ser demografin ut?
Som du ser har vi ganska stora skillnader i det som berör smittspridning.
Att du vill vända på det och göra politik av allting har ju inget med något att göra annat än att du vill sprida din propaganda.
Åk till Belgien och titta på deras natur och återkom sedan och beskriv hur vi är lika. Hur ser deras resemönster ut jämfört med vårt bla bla. Irrelevant. Vi är DE FACTO mer lika varandra i Norden än NÅGOT ANNAT folk på jorden hur mycket du än försöker hitta skillnader.G gaidin skrev:Åk en sväng till Norge, titta på deras natur och återkom sedan och beskriv hur lika de är.
Hur ser deras resemönster ut jämfört med vårt? Både inom landet och utomlands. Hur stora social grupper har vi här i Sverige, där det är väldigt populärt att alla skall bo på samma ställe. Hur ser demografin ut?
Som du ser har vi ganska stora skillnader i det som berör smittspridning.
Att du vill vända på det och göra politik av allting har ju inget med något att göra annat än att du vill sprida din propaganda.
Självklart har det med politik och ideologi att göra. Skojar du? Ja du, hur stora socialgrupper har vi i Sverige där det är väldigt populärt att alla ska bo på samma ställe? Är inte den extremt ansvarslösa invandringen, usla integrationen och socioekonomiska situationen en politisk fråga. Jisses alltså.
Såväl Danmark som Norge gav sig mer eller mindre direkt, liksom våra bröder (och systrar) Belgarna, när "De gröna djävlarna" tågade in. Socialt var de Skandinaviska länderna (exl. Belgien) relativt lika fattiga. Så om Sverige har/hade fler skröpliga gamlingar, beror det på någon annan okänd faktor. Skulle jag tro iallafall!J Jocke Best skrev:Ska du alltså betala alla ölen nu?
Nädå, man ska självklart ta med dom nordiska länderna, såväl som vårt grannland Belgien. Men man ska inte vara förvånad att Sverige har fler döda åldringar med covid än länder där motsvarande åldringar varit döda och begravda för tjugo år sedan eftersom de aldrig blev så gamla. Kanske pga svält, krig eller pga att de inte ens finns med i normalförfelningskurvan.
Fega inte ur nu! Jag har redan förvarnat Sjuan att vi dyker upp och att det är du som betalar, så de få se till att ha laddat upp rejält med Guinness.
Staffan "1,5 på eftermiddagen "
Redigerat:
När jag skrev att vi gärna bor på samma ställe allihop så tänker jag mer på storstäderna än invandrarna.danniee skrev:Åk till Belgien och titta på deras natur och återkom sedan och beskriv hur vi är lika. Hur ser deras resemönster ut jämfört med vårt bla bla. Irrelevant. Vi är DE FACTO mer lika varandra i Norden än NÅGOT ANNAT folk på jorden hur mycket du än försöker hitta skillnader.
Självklart har det med politik och ideologi att göra. Skojar du? Ja du, hur stora socialgrupper har vi i Sverige där det är väldigt populärt att alla ska bo på samma ställe? Är inte den extremt ansvarslösa invandringen, usla integrationen och socioekonomiska situationen en politisk fråga. Jisses alltså.
Men om nu invandringen har med detta att göra så är ju det en förklaring, de övriga nordiska länderna har ju inte tagit in lika många. Bara där ser vi ju en stor kulturell skillnad när det gäller vidsynthet t ex.
Jag är inte lika säker som du på att allt handlar om politik, men då har jag å andra sidan en lite mindre förenklad världsbild och tror inte att allt är så enkelt som man först kan tro.
Din tidigare post med Jordan Peterson är ju ett typexempel på det. Det sättet han debatterar på är just det motsatta förhållandet till din världsbild, han brukar vara noga med att förklara att allt inte är så enkelt som man först tror. Du kanske borde lyssna mer på honom.
Jag håller inte helt med dig. Min uppfattning är att Jordan Peterson använder uteslutningsmetoden i hög grad och drar rationella slutsatser. Självklart kan jag aldrig jämföra mig med honom, få kan det vad avser intelligens, kunskap och klarsynthet, men är det orimligt att anta att vi är mer lika Norge, Danmark och Finland än några andra länder på jorden? Nej, det tycker jag inte.G gaidin skrev:När jag skrev att vi gärna bor på samma ställe allihop så tänker jag mer på storstäderna än invandrarna.
Men om nu invandringen har med detta att göra så är ju det en förklaring, de övriga nordiska länderna har ju inte tagit in lika många. Bara där ser vi ju en stor kulturell skillnad när det gäller vidsynthet t ex.
Jag är inte lika säker som du på att allt handlar om politik, men då har jag å andra sidan en lite mindre förenklad världsbild och tror inte att allt är så enkelt som man först kan tro.
Din tidigare post med Jordan Peterson är ju ett typexempel på det. Det sättet han debatterar på är just det motsatta förhållandet till din världsbild, han brukar vara noga med att förklara att allt inte är så enkelt som man först tror. Du kanske borde lyssna mer på honom.
Och vad avser skillnaden i synen på invandringen ser jag det som en ideologisk fråga. Norge och Sverige har helt enkelt valt olika ideologiska och politiska vägar. Kultur är något helt annat.