Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Ja. Just det. Inte att det ökar smittspridningen. Nu då?

Staffan
Point taken, det har du ju rätt i :)

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Nej, det du skrev var att naturen inte hindrar smitta på grund av ett stort antal små flygplatser?

Är det verkligen så som du skriver och i så fall hur stor utsträckning flyger norrmännen på ferier jämfört med svenskar?
Jag frågar därför att jag inte vet, eftersom jag inte vet kan jag inte dra någon slutsats, men du drog en slutsats så jag antar att du vet.
Vad som är ferie eller annat framgår inte av de data jag tittar på nu (Eurostat) men detta är antalet resenärer med flyg (miljoner)
Norge: 40.8
Sverige 37.8
Finland 23.3
Danmark 34.9
Belgien 35.5

Mer eller mindre samma alltså, utom Finland. Per capita blir det annorlunda.

Edit: per år 2019. Vi antar att det fortsatte i tangentens riktning tidigt 2020.

Staffans2000
P Pin skrev:
Electrolux, var det inte Volta? :rofl:
Nej nej. ÖVRE volta. Fråga Jocke. Han har bra kläm på våra grannländer.
Din tanke slog även mig:D.

Staffan

• Gilla
Pin
  • Laddar…
BirgitS
P Pin skrev:
Vad som är ferie eller annat framgår inte av de data jag tittar på nu (Eurostat) men detta är antalet resenärer med flyg (miljoner)
Sverige 37.8
Finland 23.3
Danmark 34.9
Belgien 35.5

Edit: per år 2019. Vi antar att det fortsatte i tangentens riktning tidigt 2020.
Inrikes och/eller utrikes?

• Gilla
skogaliten
  • Laddar…
Staffans2000
P Pin skrev:
Sverige 37.8
Finland 23.3
Danmark 34.9
Belgien 35.5

Det betyder alltså att Norrmännen (och kvinnorna) flyger mer än dubbelt så mycket som Svenskarna, om jag uppfattar siffrorna rätt.:D Men bara inrikes, får vi hoppas. Annars faller det argumentet också.

Staffan

• Gilla
trähandtag
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Inrikes och/eller utrikes?
Totalt.
Norge har väl en massa små flyglinjer mellan alla små orter och dåliga vägar som alternativ så troligen högre andel inrikesflyg än Sverige. Totalen innehåller nog ändå en hel del utrikesflyg. Res till valfri charterort så är det norrmän överallt (eller var Norrmän överallt pre covid)

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000
P Pin skrev:
Totalt.
Norge har väl en massa små flyglinjer mellan alla små orter och dåliga vägar som alternativ så troligen högre andel inrikesflyg än Sverige. Totalen innehåller nog ändå en hel del utrikesflyg. Res till valfri charterort så är det norrmän överallt (eller var Norrmän överallt pre covid)
Precis vad jag menar. Svenskarna åker till Hemsedal och Norrmännen till alperna.

Bevis på det? Självklart.

Person med skidmössa och solglasögon ler mot kameran framför snötäckt bergslandskap.

• Gilla
optimum
  • Laddar…
BirgitS
P Pin skrev:
Totalt.
Fast just nu gällde det väl just resor veckor 8 och 9 till ställen med smittspridning, inte vad de gör på sommarsemestern etc.

BirgitS BirgitS skrev:
Fast just nu gällde det väl just resor veckor 8 och 9 till ställen med smittspridning, inte vad de gör på sommarsemestern etc.
112 000 till Österrike Kvartal 1
548 000 Tyskland
290 000 Frankrike
48 000 Sveits (:D)

Kan vi anta att minst genomsnittligt antal under högsäsongen V8 och v9?

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Bevis på det? Självklart.

[bild]
EN norrman mot hela Hökarängens slalomklubb, och ett antal andra svennar... ;)

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS
P Pin skrev:
112 000 till Österrike Kvartal 1
548 000 Tyskland
290 000 Frankrike
48 000 Sveits :)D)

Kan vi anta att minst genomsnittligt antal under högsäsongen V8 och v9?
Är det siffror för Norges utrikesresor eller Sveriges?
Man behöver ju båda delarna för att kunna göra en jämförelse. Samt även hur vanligt det var med resor till Italien, Belgien, London och Spanien.

Mats-S
B b8q skrev:
EN norrman mot hela Hökarängens slalomklubb, och ett antal andra svennar... ;)
Yep, kanske dags att muntra upp oss i dessa eländes tider :)

• Gilla
optimum
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Är det siffror för Norges utrikesresor eller Sveriges?
Man behöver ju båda delarna för att kunna göra en jämförelse. Samt även hur vanligt det var med resor till Italien, Belgien, London och Spanien.
Norges, ser du inte stavningen? ;)
Ja det finns siffror för de destinationerna också.

Jag väljer att stoppa här med statistiken som finns på SCB respektive ssb.no. Du har drivit det långt från ursprungsfrågan.

En del av norrbaggens resmönster finner vi i statistik från superchargers längs motorvägarna, och den har jag inte tillgång till. Avslutningsvis har en femtedel av norrmännen inte råd med semester. Övriga har nog ekonomiskt utrymme långt över svensken att resa. Och Sverige torde ha motsvarande andel om inte högre i det socioekonomiska bottenskiktet.

BirgitS
P Pin skrev:
Norges, ser du inte stavningen? ;)
Ja det finns siffror för de destinationerna också.

Jag väljer att stoppa här med statistiken som finns på SCB respektive ssb.no. Du har drivit det långt från ursprungsfrågan.

En del av norrbaggens resmönster finner vi i statistik från superchargers längs motorvägarna, och den har jag inte tillgång till. Avslutningsvis har en femtedel av norrmännen inte råd med semester. Övriga har nog ekonomiskt utrymme långt över svensken att resa. Och Sverige torde ha motsvarande andel om inte högre i det socioekonomiska bottenskiktet.
Det är ju inte första gången som detta diskuteras utan det var ju uppe några gånger i gamla coronatråden och då kom det fram just siffror på att norrmän reste utrikes mycket mindre än svenskar på sportlovet.

• Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju inte första gången som detta diskuteras utan det var ju uppe några gånger i gamla coronatråden och då kom det fram just siffror på att norrmän reste utrikes mycket mindre än svenskar på sportlovet.
Då kan vi väl titta på dessa fakta istället.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.