Nissens
danniee skrev:
Varför är det inte seriöst? Du kan inte plocka russinen ur kakan. Menar du att SVT, Aftonbladet, DN och Expressen nu plötsligt är lögnare som sprider vänsterpropaganda och fake news? Har du läst vilka källor de använder sig av eller väljer du bara att blunda igen?
Var det det enda du läste av det jag skrev? Första meningen?
Nej, Aftonbladet och Expressen vinklar det mesta för att sälja mer.
Kolla nu det andra jag skrev, om du nu är intresserad av objektiv fakta.

P
Nissens Nissens skrev:
Var det det enda du läste av det jag skrev? Första meningen?
Nej, Aftonbladet och Expressen vinklar det mesta för att sälja mer.
Kolla nu det andra jag skrev, om du nu är intresserad av objektiv fakta.
Så Aftonbladet ljuger? Kan du berätta vad de ljuger om i det här fallet? 10k döda är inte ett misslyckande? Lite kanonmat bara? Det finns inget utrymme för kritiskt tänkande överhuvudtaget när du ser hur våra närmaste grannar hanterat pandemin? Nä, du är nöjd att jämföra med typ Honduras, Venezuela och diverse ideologiskt liknande kaozglobalism-länder. Ok. Ja, det säger ju något det också om Sverige som land antar jag.

Redigerat av moderator:
Nissens
danniee skrev:
Det är ingen överraskning att vi är så mycket sämre i vår hantering av C19 jämfört med våra grannländer när precis allt blivit sämre i Sverige - skola, sjukvård, välfärd, äldreboenden. Marxisterna bryr sig inte om rationalitet, biologi eller fakta. De är ideologiskt styrda känslomänniskor som är mer upptagna med att övertyga sig själva om att en häst är en ko och att en ko är en häst och diverse annat trams. Det är lite mindre av den ideologin i Danmark, Norge och Finland och troligen därför de också klarar sig mycket bättre (y)
Jösses, du har verkligen ingen koll.

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Nissens
danniee skrev:
Så Aftonbladet ljuger? Kan du berätta vad de ljuger om i det här fallet? 10k döda är inte ett misslyckande? Lite kanonmat bara? Det finns inget utrymme för kritiskt tänkande överhuvudtaget när du ser hur våra närmaste grannar hanterat pandemin? Nä, du är nöjd att jämföra med typ Honduras, Venezuela och diverse ideologiskt liknande kaozglobalism-länder. Ok. Ja, det säger ju något det också om Sverige som land antar jag.
Kan du kommentera det jag skrev om först så skall jag kommentera det uppenbara problemet med Aftonbladet och Expressen.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tar vi det igen då.

Jag ser ut delar upp i första och andra våg. Är det för att Sverige skall framställas bättre?

Totalt antal döda per miljon sedan pandemins utbrott så ligger vi runt plats 200 av 220 länder

Statistiktabell som visar antalet COVID-19 fall och dödsfall per miljon för olika länder, inklusive Sverige.

Intressant med de politiska strategierna också i kölvattnet av Corona Jag har spanat in två man försöker få ut nu.

1. Sverige sticker inte ut. Vi har gjort ungefär som alla andra.

För den som orkar gå tillbaka och läsa på så är det uppenbart inte sant. Det fanns en tid när "vi" var stolta över vår udda strategi och ett tag efter sommaren såg den kort ut att ha en uppsida mot grannländerna.Då vältrade sig många i vad bra vår strategi ändå var till sist. Nu skulle norrmän och danskar får se!

2. Vi har alltid försöka hålla ner smittspridningen så mycket det går.

En uppenbar lögn. Det finns ju hur många exempel som helst på att vi hade som målsättning att platta till kurvan så att sjukvården skulle klara trycket.

Om inget ansvar kan utkrävas och ingen erkänner något fel finns heller inget hopp om någon förändring för framtiden. Det en stor risk (imo) att vi inte lär oss något och kommer att göra fel igen i framtiden.

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Intressant med de politiska strategierna också i kölvattnet av Corona Jag har spanat in två man försöker få ut nu.

1. Sverige sticker inte ut. Vi har gjort ungefär som alla andra.

För den som orkar gå tillbaka och läsa på så är det uppenbart inte sant. Det fanns en tid när "vi" var stolta över vår udda strategi och ett tag efter sommaren såg den kort ut att ha en uppsida mot grannländerna.Då vältrade sig många i vad bra vår strategi ändå var till sist. Nu skulle norrmän och danskar får se!

2. Vi har alltid försöka hålla ner smittspridningen så mycket det går.

En uppenbar lögn. Det finns ju hur många exempel som helst på att vi hade som målsättning att platta till kurvan så att sjukvården skulle klara trycket.

Om inget ansvar kan utkrävas och ingen erkänner något fel finns heller inget hopp om någon förändring för framtiden. Det en stor risk (imo) att vi inte lär oss något och kommer att göra fel igen i framtiden.
Du ger dig fortfarande inte in i den intressanta frågeställningen utan nöjer dig med att konstatera att med många döda så måste strategin vara skit och FHM dumma i huvudet. Så låter det ju överallt. Jag undrar varför ingen anstränger sig för att gräva lite djupare. Innan man slutgiltigt bestämmer sig för vad som var rätt eller fel måste man normalisera förutsättningarna. För att ge några exempel: Har dessa länder samma resemönster i slutet av 2019 början på 2020? Vi vet i dag hur smittan sprids i olika befolkningsgrupper - hur skiljer sig detta mellan länderna. Osv osv. När man klarlagt ingångsvärdena/situationen kan man börja ha en synpunkt på strategin. Jag saknar denna analys både i den allmänna debatten i media men också här från dig och @optimum. Givet det faktiska läge som Sverige hade, gick det faktiskt att framgångsrikt göra annorlunda? Jag har inte svaret.

Hålla ner smittspridningen: Visst är det väl ändå självklart att detta sägs i perspektivet "så mycket det går givet avväganden för ekonomi och andra parametrar"? Det är ju självklart. Vi vet att det går att svetsa igen dörrarna till hyreshusen, låta militären patrullera vägarna och skjuta alla som visar sig ute eller går närmare någon än X meter. Vi har ju underförstått avstått från att göra sådana saker, så varför prata om en lögn? Alla normalbegåvande förstår att det är sagt givet ekonomiska avväganden, dvs vi sätter en prislapp på liv.

• Gilla
blackarrow och 4 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Du ger dig fortfarande inte in i den intressanta frågeställningen utan nöjer dig med att konstatera att med många döda så måste strategin vara skit och FHM dumma i huvudet. Så låter det ju överallt. Jag undrar varför ingen anstränger sig för att gräva lite djupare.

Då måste jag berätta att de "djupare frågeställningarna" om vad som varit fel har avhandlats ett otal gånger tidigare med början från i mars förra året.

Jag har själv listat allt som borde ha gjorts annorlunda i ett flertal inlägg. Ofta på direkt förfrågan från BrigittS

Och eftersom det inte tjänar något till att dra detta igen och igen så gör jag det inte nu heller.

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
optimum
MathiasS MathiasS skrev:
Du ger dig fortfarande inte in i den intressanta frågeställningen utan nöjer dig med att konstatera att med många döda så måste strategin vara skit och FHM dumma i huvudet. Så låter det ju överallt. Jag undrar varför ingen anstränger sig för att gräva lite djupare. Innan man slutgiltigt bestämmer sig för vad som var rätt eller fel måste man normalisera förutsättningarna. För att ge några exempel: Har dessa länder samma resemönster i slutet av 2019 början på 2020? Vi vet i dag hur smittan sprids i olika befolkningsgrupper - hur skiljer sig detta mellan länderna. Osv osv. När man klarlagt ingångsvärdena/situationen kan man börja ha en synpunkt på strategin. Jag saknar denna analys både i den allmänna debatten i media men också här från dig och @optimum. Givet det faktiska läge som Sverige hade, gick det faktiskt att framgångsrikt göra annorlunda? Jag har inte svaret.

Hålla ner smittspridningen: Visst är det väl ändå självklart att detta sägs i perspektivet "så mycket det går givet avväganden för ekonomi och andra parametrar"? Det är ju självklart. Vi vet att det går att svetsa igen dörrarna till hyreshusen, låta militären patrullera vägarna och skjuta alla som visar sig ute eller går närmare någon än X meter. Vi har ju underförstått avstått från att göra sådana saker, så varför prata om en lögn? Alla normalbegåvande förstår att det är sagt givet ekonomiska avväganden, dvs vi sätter en prislapp på liv.
Oj vad svart och vitt det blev.
Det finns olika grader av metoder och jag tror ingen här tar upp otrevligheter som att vi skulle stänga dörrar för folk.

Du verkar uppenbart nöjd med vår misslyckade strategi där snart 10.000 avlidit i pandemin.
En strategi som till och med kungen yttrat sig om skandalen inom äldrevården.

Kan du vara snäll att sluta tagga mig till dina vilda historier. Otrevligt sätt av dig. Läs gärna ordningsreglerna till forumet.

Ulltand Ulltand skrev:
Jag ser ut delar upp i första och andra våg. Är det för att Sverige skall framställas bättre?

Totalt antal döda per miljon sedan pandemins utbrott så ligger vi runt plats 200 av 220 länder

[bild]
Problemet med den där listan är ju att ju mer man tittar på den, desto mer uppenbart blir det ju att det inte går att jämföra länders döds- och smitto-tal. Vad är syftet med att rangordna länder i "bättre" och "sämre" baserat på statistik som uppenbarligen inte går att jämföra?

Om vår statistik inte räknade "döda MED corona" utan enbart "döda AV corona" dvs. dödsfall där man uteslutit alla andra möjliga orsaker till döden, så verkar det ju ligga runt 15% av fallen, I din lista skulle vi ju då hamna någonstans runt "plats 90-100" .. Skulle det kännas bättre för dig?

• Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
optimum
Problemet med den där listan är ju att ju mer man tittar på den, desto mer uppenbart blir det ju att det inte går att jämföra länders döds- och smitto-tal. Vad är syftet med att rangordna länder i "bättre" och "sämre" baserat på statistik som uppenbarligen inte går att jämföra?

Om vår statistik inte räknade "döda MED corona" utan enbart "döda AV corona" dvs. dödsfall där man uteslutit alla andra möjliga orsaker till döden, så verkar det ju ligga runt 15% av fallen, I din lista skulle vi ju då hamna någonstans runt "plats 90-100" .. Skulle det kännas bättre för dig?
Alla uppgifter om antalet avlidna av covid är osäker och det har även Anders Tegnell påpekat och då om hur det var i våras när kapacitet att testa inte fungerade bra och han påpekade då at vi troligen har ett antal till som aldrig fick diagnosen om de haft covid när de avled.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Oj vad svart och vitt det blev.
Det finns olika grader av metoder och jag tror ingen här tar upp otrevligheter som att vi skulle stänga dörrar för folk.

Du verkar uppenbart nöjd med vår misslyckade strategi där snart 10.000 avlidit i pandemin.

Kan du vara snäll att sluta tagga mig till dina vilda historier. Otrevligt sätt av dig. Läs gärna ordningsreglerna till forumet.
Nej det var svart och vitt är precis vad mitt inlägg inte är. Dock är det väldigt tydligt att jag inte tar ställning till om strategin är bra eller inte. Det står i klartext. Jag ifrågasätter den som kategoriskt säger att den är rätt eller fel.

Jag ifrågasätter därför varför du och ulltand konsekvent och enkelt konstaterar att det mesta eller allt FHM/Sverige gjort är fel när det verkar som att underlag för slutsatsen saknas. Eller vet du något som ingen annan vet?

optimum optimum skrev:
Ett bra exempel på varför det blir rörigt. Att äldrevården inte fungerar som det är tänkt är tydligt, ingen verkar seriöst protestera mot det även om ingen politiker riktigt vill ta på sig ansvaret för det, varken från höger eller vänster.

Eftersom det inte är FHM som reglerar äldrevården kan man knappast lastas för bristerna där och att äldre behöver skyddas har ju varit en del av FHM's strategi från början. Den som är ansvarig för äldrevården har sedan misslyckats med att skydda de äldre - är det inte så situationen ska förstås?

En slutsats verkar vara att utan samhällsspridning så skulle äldre ha klarat sig (trots att vården inte fungerar bra) och det måste ju vara sant - man är då tillbaka till frågan om strategin var rätt och där tycks ju ingångsdata saknas, som sagt i tidigare inlägg.

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Problemet med den där listan är ju att ju mer man tittar på den, desto mer uppenbart blir det ju att det inte går att jämföra länders döds- och smitto-tal.
Det är klart man kan. Sedan låga dödstal både bero av lyckliga omständigheter och eller en bra stratergi.

Med en bra strategi kan alltid få ner dödstalen till nära noll om man vill.

För Sveriges del hade gjort en enorm skillnad om vi tax avrått från utlandsresan under sportlovet och sedan satt hemvändande i hushållskarantän. Eller gjort som islänningarna testat alla som kom hem. Ett exempel på vad som hade gjort skillnad.

optimum optimum skrev:
Alla uppgifter om antalet avlidna av covid är osäker och det har även Anders Tegnell påpekat och då om hur det var i våras när kapacitet att testa inte fungerade bra och han påpekade då at vi troligen har ett antal till som aldrig fick diagnosen om de haft covid när de avled.
Så du vill ha in fler döda i statistiken? Du tror att underrapportering är ett problem i Sverige, trots att flera genomgångar visat att 75-85% av alla dödsfall hade varierande grad av andra orsaker?

• Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Eller gjort som islänningarna testat alla som kom hem. Ett exempel på vad som hade gjort skillnad.
Nu hade vi ju inte en kapacitet på 50.000 tester om dagen vid det tillfället. Hur skulle detta trollas fram menar du?

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.