E El-Löken66 skrev:
Kanske var jag otydlig, menar givetvis dödskurvan där Danmark senast rapporterade 15 döda och Sverige 100.

?Dödskurvan visar ju tydligt att Sverige ligger betydligt sämre till också idag jämfört med danskarna?

E El-Löken66 skrev:
Tycker inte om när man gottar sig i andra lännders olycka och hoppas och tror givetvis att danskarna får ut det de vill men sin lockdown.
Det får dom säkert. Dom stoppar upp smittspridningen och om en vecka kan de börja vacciner de känsligaste grupperna vilket snabbt ger effekt på dödligheten.

E El-Löken66 skrev:
Egentligen spelar det ju inte så stor roll vad jag tror men jag tror nog att det klassiska platå kan komma att bli aktuellt nu eller vid årsskiftet.

Detta baserat bland annat på att väldigt många har antikroppar nu, uppemot 40% men i värsta fall får vi invänta våren såklart.

Tycker inte om när man gottar sig i andra lännders olycka och hoppas och tror givetvis att danskarna får ut det de vill men sin lockdown.
Finns inga vetenskapliga källor att 40% I Sverige har antikroppar.

Länka gärna de.

Danmark struntade du att svara på så antar att de bara var snack ifrån din sida.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
N Nybergzzz skrev:
Finns inga vetenskapliga källor att 40% I Sverige har antikroppar.
Det är ett rent önsketänkande som dessutom stämmer dåligt med att vi får någon form av flockimmunitet runt 50%.

Hade vi haft 40% immuna hade smittspridningen varit långsam och det är den ju absolut inte.

• Gilla
1
  • Laddar…
E
Uppemot 40% i områden i Sverige sa jag, främst Stockholm.

Jag kan givetvis länka detta eller statistik över Sveriges och Danmarks dödskurvor men jag antar alla vet var man hittar detta, och sjunker danska kurvan genom deras åtgärder så är det såklart toppen vi ser nu eller inom de närmsta veckorna, men trenden går uppåt uppåt.

E
Ulltand Ulltand skrev:
?Dödskurvan visar ju tydligt att Sverige ligger betydligt sämre till också idag jämfört med danskarna?
Som sagt. I och med att danskarna var i början av sin men med en stark stegring.

• Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Uppemot 40% i områden i Sverige sa jag, främst Stockholm.

Jag kan givetvis länka detta eller statistik över Sveriges och Danmarks dödskurvor men jag antar alla vet var man hittar detta, och sjunker danska kurvan genom deras åtgärder så är det såklart toppen vi ser nu eller inom de närmsta veckorna, men trenden går uppåt uppåt.
Länka gärna källa.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det betalar sig själv enligt vissa ekonomer.

Jag tror det stämmer och Norge har klarat sig betydligt bättre ekonomisk vad jag sett. Trots hårdare tag.

Det finns ingen uppsida med att släppa fram smittan imo
Och Spanien har klarat sig mycket sämre fast de har haft mycket hårdare tag än Norges jämförelsevis lösa tag. Så det finns ingen sån korrelation.

Det hänger i stället väldigt mycket på vad länderna tjänar pengar på, har man en stor turistnäring som Spanien och Italien drabbas man väldigt hårt ekonomiskt så fort andra länder har höga sjuktal etc. så att folk inte reser (även om de själva skulle komma lindrigt undan), är man en oljeexportör med en mycket stor oljefond som Norge så drabbas inte ekonomin särskilt oavsett vad som händer osv.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
[länk]
Ja alla som har testat sig ja.

Men så du menar att alla i sthlm har testat sig för antikroppar?

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Och Spanien har klarat sig mycket sämre fast de har haft mycket hårdare tag än Norges jämförelsevis lösa tag. Så det finns ingen sån korrelation.

Det hänger i stället väldigt mycket på vad länderna tjänar pengar på, har man en stor turistnäring som Spanien och Italien drabbas man väldigt hårt ekonomiskt så fort andra länder har höga sjuktal etc. så att folk inte reser (även om de själva skulle komma lindrigt undan), är man en oljeexportör med en mycket stor oljefond som Norge så drabbas inte ekonomin särskilt oavsett vad som händer osv.

Jag håller i stort med. Det är svårt för att inte säga omöjligt att säkert säga vad som är bäst ekonomisk. Och då faller det som argument att "lock down" är för dyrt.

Calmfors mfl anser dock att våran "icke lock down" kostat oss mer pengar .

E
N Nybergzzz skrev:
Ja alla som har testat sig ja.

Men så du menar att alla i sthlm har testat sig för antikroppar?
Det finns såklart ännu fler som smittades i första vågen där antikropparna vid det här laget kan vara svåra att mäta upp men det betyder inte att ingen form av immunitet finns. Så plus minus noll kanske.

Ulltand Ulltand skrev:
Jag håller i stort med. Det är svårt för att inte säga omöjligt att säkert säga vad som är bäst ekonomisk. Och då faller det som argument att "lock down" är för dyrt.

Var har du hört Calmfors uttala sig? Jag har bara hört honom på ett ställe, i ett radioinslag, och där argumenterade han för en hård, kort lockdown, troligen utifrån ett ekonomiskt perspektiv. Vad det skulle göra för smittspridningen på längre sikt är ju tveksamt... Det man kan se på alla länder med lockdowns är ju att smittspridningen tar fart när man öppnar upp igen....

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Jag håller i stort med. Det är svårt för att inte säga omöjligt att säker säga vad som är bäst ekonomisk. Och då faller det som argument att "lock down" är för dyrt.

Man måste uppskatta det utifrån det aktuella landets ekonomiska uppbyggnad. För Sverige är exportinkomster viktiga och det medför att för en bra ekonomi här är det viktigt att Sverige kan fortsätta att tillverka varor och utveckla nya produkter, dvs. om arbetsplatser i exportindustrin stängs så drabbas ekonomin hårt. Men om efterfrågan i de länder dit vi exporterar mycket sjunker därför att de går in i en lågkonjunktur därför att de inte längre får in pengar så kommer de att dra med Sverige nedåt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.