120 801 läst ·
1 851 svar
121k läst
1,9k svar
Sveriges coronavirus Covid-19 (SARS-CoV-2) strategi, diskussionstråd
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
På samma sätt som de som är skeptiska till Sveriges hantering brukar håna jämförelser med Belgien med kommentarer av typen "vårt grannland Belgien" så får vi väl nu säga att Norge, Danmark och Finland tillhör Asien och då är det rätt dumt att påstå att vi har samma förutsättningar.BirgitS skrev:
Sen är ju hela tanken "De lyckades bättre, alltså måste vi haft samma förutsättningar, men de agerat annorlunda" var fel. Det kan vara så, men det kan också vara olika förutsättningar. Om man benhårt låser fast sig vid tanken att startläget var lika när vi vi i europa började agera, ja då riskerar man att missa något. Genom att låsa fast sig så i en grundförutsättning som man inte vet om den är rätt eller inte så är man en usel forskare. Som tur är så är det väl inte forskare som gör det utan mest hobbyforskare.
Jag kan tycka att det är superbra att vara i mitten, om man betänker att vi sannolikt var förhållandevis hårt drabbade inledningsvis, vi har inte fråntagits så mycket av våra rättigheter, demokratin framåt hyfsat intakt, skadorna på medborgarna i allmänhet, och de yngre i synnerhet, sannolikt bland de allra lägsta, ett samhälle med ganska goda chanser att komma på fötter igen, osv.Fairlane skrev:
På samma sätt som de som är skeptiska till Sveriges hantering brukar håna jämförelser med Belgien med kommentarer av typen "vårt grannland Belgien" så får vi väl nu säga att Norge, Danmark och Finland tillhör Asien och då är det rätt dumt att påstå att vi har samma förutsättningar.
Sen är ju hela tanken "De lyckades bättre, alltså måste vi haft samma förutsättningar, men de agerat annorlunda" var fel. Det kan vara så, men det kan också vara olika förutsättningar. Om man benhårt låser fast sig vid tanken att startläget var lika när vi vi i europa började agera, ja då riskerar man att missa något. Genom att låsa fast sig så i en grundförutsättning som man inte vet om den är rätt eller inte så är man en usel forskare. Som tur är så är det väl inte forskare som gör det utan mest hobbyforskare.
Så om man då isolerar mätningen till bara Covid och vi ligger ändå i mitten men sannolikt utpresterar fältet i alla andra mätningar så måste man förklara sig mer än nöjd.
Exakt det är just den här biten många missar. Vissa länder har tex antagit nya covidlagar, som i realiteten används för att förhindra all form av insyn i politiken och samhället. Var ett intressant program om det i P1 i veckan.D djac skrev:Jag kan tycka att det är superbra att vara i mitten, om man betänker att vi sannolikt var förhållandevis hårt drabbade inledningsvis, vi har inte fråntagits så mycket av våra rättigheter, demokratin framåt hyfsat intakt, skadorna på medborgarna i allmänhet, och de yngre i synnerhet, sannolikt bland de allra lägsta, ett samhälle med ganska goda chanser att komma på fötter igen, osv.
Så om man då isolerar mätningen till bara Covid och vi ligger ändå i mitten men sannolikt utpresterar fältet i alla andra mätningar så måste man förklara sig mer än nöjd.
https://sverigesradio.se/artikel/7441653
Redigerat:
Diskussion från nyhetstråden #9763
Eftersom inte alla bor i Stockholm och det skiljer i hur många som jobbar hemma i övriga landet så tycker jag att det är intressant att jämföra. Eller litar du @pmd inte på FoHMs siffror på att endast 15% jobbade hemma utanför Stockholm?
Om vi räknar ut snittet viktat med samma andel hemmaarbete i Göteborg och Malmö så skulle det bli ca 24%.
Dvs 76% av svenska folket jobbar inte hemma. Hur väl fungerar strategin för dessa?
En annan reflektion är att jag inte rycker Stockholm har varit en jättebra förebild för låg smittspridning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom inte alla bor i Stockholm och det skiljer i hur många som jobbar hemma i övriga landet så tycker jag att det är intressant att jämföra. Eller litar du @pmd inte på FoHMs siffror på att endast 15% jobbade hemma utanför Stockholm?
Om vi räknar ut snittet viktat med samma andel hemmaarbete i Göteborg och Malmö så skulle det bli ca 24%.
Dvs 76% av svenska folket jobbar inte hemma. Hur väl fungerar strategin för dessa?
En annan reflektion är att jag inte rycker Stockholm har varit en jättebra förebild för låg smittspridning.
Redigerat:
Det var ju de som införde det och hela tiden försåg elden med bränsle. Men vi förlåter dem.blackarrow skrev:
[bild]
En annan reflektion är att jag inte rycker Stockholm har varit en jättebra förebild för låg smittspridning.![]()
Deras system med att placera låginkomsttagare i förorter har heller inte hjälpt. Dessa stackare måste trängas i tunnelbanan på väg in till stan och bor trångt, säkert där mycket av trasslet uppstod.
Nu börjar det hela rätta till sig.
Man kan ju också kontemplera över att de flesta som inte kan jobba hemifrån i Stockholm trängs på bussar, pendeltåg och tunnelbana till och från jobbet, medan de flesta som inte jobbar hemifrån i t.ex. Årjäng tar egen bil. Det blir en viss skillnad i hur utsatt man blir för smitta då...blackarrow skrev:
Diskussion från nyhetstråden #9763
[bild]
En annan reflektion är att jag inte rycker Stockholm har varit en jättebra förebild för låg smittspridning.![]()
Du är något på spåren där.B b8q skrev:
Tittar man på smittspridningen ute i små kommuner i Sverige under andra vågen så ser man att det bröt ut små smittkluster även bakom tallarna norrlandsskogarna, typ. Det tar bara lång tid för smittan att förflytta sig, hoppa, från plats till plats, när det inte är tätbefolkat.
Men även där tror jag huvuddelen av smittspridningen inte sker under resan utan på arbetsplatsen eller i hemmet.
Jag tror många allmänt var dåligt förberedda och lite slappa att följa restriktionerna eller tänka själva i små samhällen som inte drabbats i första vågen.
Jag hade några kurvor som visade procentuell ökning för ett antal små kommuner och den var enorm under andra vågen. Minns inte om jag postade dem i gamla Corona tråden.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
Man kan ju kolla på https://experience.arcgis.com/experience/a6d20c1544f34d33b60026f45b786230/page/page_0/ och t.ex. välja Gällivare som ju blev så omtalat i juni förra året, går från 7 fall till 166 på 3 veckor. Storuman har inga fall alls ända fram till vecka 44 då de plötsligt har 23 och veckan därpå 45. Vilhelmina är liknande.blackarrow skrev:
Nu har Sverige hamnat på plats 36 av länder med flest coviddödsfall per invånare. Viblev precis omkört av Bolivia.
Först tyckte jag det var bra att vi hamnade lägre på listan, men senaste månaden ser man att t ex Sydamerika har stora problem med covid, medan vi i Europa nästan har vaccinerat bort risken att dö i Covid.
Nu har jag ändrat åsikt. Det börjar bli pinsamt, när vi med nästan inga dödsfall kvar, diskuterar om vi ska vaccinera barn eller tvinga/övertyga dom som inte vill vaccineras, medan folk fortfarande dör på andra sidan jorden i stora antal.
Se till att de tillgängliga vaccindoser hamnar där de gör störst nytta. Det skulle vara en bra strategi!
Först tyckte jag det var bra att vi hamnade lägre på listan, men senaste månaden ser man att t ex Sydamerika har stora problem med covid, medan vi i Europa nästan har vaccinerat bort risken att dö i Covid.
Nu har jag ändrat åsikt. Det börjar bli pinsamt, när vi med nästan inga dödsfall kvar, diskuterar om vi ska vaccinera barn eller tvinga/övertyga dom som inte vill vaccineras, medan folk fortfarande dör på andra sidan jorden i stora antal.
Se till att de tillgängliga vaccindoser hamnar där de gör störst nytta. Det skulle vara en bra strategi!
Redigerat:
I det perspektivet (ocksåharry73 skrev:
Nu har Sverige hamnat på plats 36 av länder med flest coviddödsfall per invånare. Viblev precis omkört av Bolivia.
Staffans
En lång läsvärd artikel om Sveriges Coronastrtergi. Det finns också med en tidsaxel där man jämför Sverige och Norges åtgärder IRT. Detta kanske får slut på den eviga från "Vad Norge som vi inte gjorde?"
Hur blev vi pandemins försökskaniner?
Edit lagad länk
https://special.aftonbladet.se/coronastrategin
Hur blev vi pandemins försökskaniner?
Edit lagad länk
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
Länken fungerar inte så du får väl berätta vad Norge gjorde som vi inte gjorde i stället.Ulltand skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
Okej, då ser jag att Sverige hade mer nedstängning än Norge första veckan i mars, alltså införde åtgärder tidigare än Norge. Vilket väl är tvärtom mot vad vissa brukar skriva.
Skillnaden i tidpunkt när sammankomster med mer än 500 deltagare är 1 dag. Lär inte spela någon roll i det långa loppet.
Det som Aftonbladet-artikeln har missat helt är ju den smittspridning som förekom i det dolda. För Sveriges del redan under februari en hel del i vissa områden efter vad läkare har berättat i efterhand liksom vad avloppsvattenundersökning har visat.
För att ta upp rubriken så har varenda land fått vara försökskanin eftersom ingen i mars visste vad som skulle vara effektiva åtgärder utan alla har prövat sig fram.
Skillnaden i tidpunkt när sammankomster med mer än 500 deltagare är 1 dag. Lär inte spela någon roll i det långa loppet.
Det som Aftonbladet-artikeln har missat helt är ju den smittspridning som förekom i det dolda. För Sveriges del redan under februari en hel del i vissa områden efter vad läkare har berättat i efterhand liksom vad avloppsvattenundersökning har visat.
För att ta upp rubriken så har varenda land fått vara försökskanin eftersom ingen i mars visste vad som skulle vara effektiva åtgärder utan alla har prövat sig fram.
BirgitS skrev:
Okej, då ser jag att Sverige hade mer nedstängning än Norge första veckan i mars, alltså införde åtgärder tidigare än Norge. Vilket väl är tvärtom mot vad vissa brukar skriva.
Jag rekommenderar alla att läsa artikeln själv då Birgits sammanfattning inte speglar sanningen.
Den 10 Mars 2020
Norge
Norska Helsodirektoratet utfärdar en rekommendation om att alla som kan ska jobba hemifrån. Förhoppningen är att detta drastiskt minskar användandet av kollektivtrafiken i landet.
Sverige
Folkhälsomyndigheten höjer risknivån till "mycket hög risk" för allmän samhällsspridning – den högsta på en femgradig skala. "Allmän samhällsspridning" innebär att smittspridningen i samhället är så omfattande att det inte längre går att smittspåra och stoppa smittkedjor. Man rekommenderar också anhöriga att undvika besök på Sveriges sjukhus och äldreboenden.
Den 14 Mars 2020
Norge
Från och med nu ska alla som anländer till Norge sitta i karantän i 14 dagar innan de släpps in i landet. Reglerna gäller alla förutom resenärer från Finland och Sverige.
Sverige 14 Mars 2000 inget.
Norge
Norges statsminister Erna Solberg håller presskonferens och meddelar att "de mest ingripande åtgärderna som Norge har genomfört i fredstid" införs. Förskolor, skolor och universitet stängs till och med 13 april, något som kan komma att förlängas. Frisersalonger, massagesalonger, hud- och nagelvårdssalonger, restauranger, pubar och gym tvingas också stängas ned. Kultur- och idrottsevenemang ställs också in.
Sverige
Alla allmänna sammankomster med fler än 500 deltagare förbjuds. Reglerna gäller för alla typer av evenemang som inte är stängda för allmänheten.