BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Jag rekommenderar alla att läsa artikeln själv då Birgits sammanfattning inte speglar sanningen.
Det var förstås ingen sammanfattning utan jag bara tog upp några kommentarer till början av artikeln samt rubriken.

Det du missar i ditt citat är ju de första åtgärderna.
2 mars: Sverige stoppar viss flygtrafik.
6 mars: Svenska rekommendationer att inte åka till och från Italien.

Medan Norge inte gör något alls förrän 10 mars enligt artikeln.

Alla vet väl vid det här laget att antal bekräftade fall i mars förra året inte säger särskilt mycket om smittoläget så de borde förstås ha kompletterat med dödsfall och sjukhusinläggningar för att veta något om smittoläget 2-3 veckor tidigare.

• Gilla
b8q och 1 till
  • Laddar…
Elg, Forland och Tegnell om varför det gick som det gick för Sverige i en intervju efter Aftonbladets granskning.

Läser man granskningen så är det lätt att inse att Sverige hade kunnat klara sig lika bra som våra nordiska grannar.

Tegnell håller dock inte med och verkar vara fullt beredd att göra om samma misstag igen om han får chansen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/B3Rrp7/inga-bevis-att-snabba-atgarder-ar-battre

• Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Ulltand Ulltand skrev:
Tegnell håller dock inte med och verkar vara fullt beredd att göra om samma misstag igen om han får chansen.
Det är väldigt oroande att han inte har ett uns av självkritik. För vem kan göra allt rätt, hela tiden? Ja. Förutom Tegnell då.

Staffans

• Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
T
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Det är väldigt oroande att han inte har ett uns av självkritik. För vem kan göra allt rätt, hela tiden? Ja. Förutom Tegnell då.
Staffans
Jag tror det finns några i den här tråden...

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…

Staffans

Ja en förutsättning för utveckling är ju att lära av sina misstag. Men om misstagen har lett till 15.000 dödsfall är det nog svårt att erkänna dem. Och eftersom politikerna också varit delaktiga finns inget incitament att göra något åt saken.

• Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Du verkar inte läsa allt eftersom Forland säger:
Men det beror helt på vad det är för typ av virus.
Svårt att säga, nästa pandemi kan vara totalt annorlunda. Men om det kommer nya utbrott med coronavarianter som man inte har vaccin mot, då tror jag att det är en möjlighet.
Så det är ju inte ens säkert att Norge kommer att agera likadant nästa gång utan kanske som Sverige gjorde för ett år sen. Så varför tycker du att Sverige ska efterapa Norge när inte ens Norge tycker att det är korrekt jämnt?

Varför har Norge och Finland drabbats mycket lindrigare än resten av Europa? Det är frågan som jag tycker är intressant. Och det vet jag inte varför det är så.
Frode Forland: För att Sverige fick in mer smitta innan man fick till åtgärder.
Precis, det var smittspridning i åtminstone Stockholm under februari verkar det som och ingen visste om det. Hade det varit så i Oslo kunde det ha blivit väldigt annorlunda i Norge. Den andra Aftonbladet-artikeln visade ju att Sverige började med åtgärder innan Norge gjorde det.

Man ser ju hur väldigt stor skillnad det var i olika delar av Sverige trots samma åtgärder, där t.ex. Skåne, Blekinge, Gotland, Västerbotten och Norrbotten klarade sig lika bra som Norge och Finland. Så uppenbarligen är det ju inte vilka restriktioner som gäller som är det viktigaste.

Forland:
Men viktigare än att jämföra är att samarbeta och hjälpa varandra genom krisen, och det har de nordiska länderna gjort på ett bra sätt under pandemin.
Du kanske ska tänka på det.

• Gilla
trähandtag och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du verkar inte läsa allt eftersom Forland säger:
Så det är ju inte ens säkert att Norge kommer att agera likadant nästa gång utan kanske som Sverige gjorde för ett år sen. Så varför tycker du att Sverige ska efterapa Norge när inte ens Norge tycker att det är korrekt jämnt?

Precis, det var smittspridning i åtminstone Stockholm under februari verkar det som och ingen visste om det. Hade det varit så i Oslo kunde det ha blivit väldigt annorlunda i Norge. Den andra Aftonbladet-artikeln visade ju att Sverige började med åtgärder innan Norge gjorde det.

Man ser ju hur väldigt stor skillnad det var i olika delar av Sverige trots samma åtgärder, där t.ex. Skåne, Blekinge, Gotland, Västerbotten och Norrbotten klarade sig lika bra som Norge och Finland. Så uppenbarligen är det ju inte vilka restriktioner som gäller som är det viktigaste.

Forland: Du kanske ska tänka på det.
Jag rekommenderar alla att läsa hela artikel då utvalda citat lätt blir Cherry picking.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Jag rekommenderar alla att läsa hela artikel då utvalda citat lätt blir Cherry picking.
Det gör jag också i alla lägen när det länkas till artiklar och i detta fall särskilt eftersom inlägg #1621 är missvisande som jag tog upp och i mitt svarsinlägg fanns det förstås inte något syfte att avspegla hela artikeln. Om den som först skrev om artikeln anser att det behövs en sammanfattning av artikeln bör ju den personen skriva den och inte förvänta sig att någon annan gör det.

Ulltand Ulltand skrev:
Ja en förutsättning för utveckling är ju att lära av sina misstag.
Vad bra att du har insett det och jag hoppas att det har inneburit att du har lärt dig av dina misstag i denna och de andra corona/covid-trådarna.
För jag antar att du vill utvecklas.

Sen är det ju lite löjligt att påpeka att Tegnell ska lära sig något till nästa gång för då kommer han ju inte att vara med.

Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Sen är det ju lite löjligt att påpeka att Tegnell ska lära sig något till nästa gång för då kommer han ju inte att vara med.
Inte det minsta löjligt! Eftersom han talar som representant för myndigheten. För, så är det väl?

Staffans

optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Varför är du så säker på det?
AT har i våras fyllt 65 och vanligt att många jobbar längre.
Jag kommer också snart fylla 65 och avser att jobba ett antal år till.
Så länge man kan tillföra något bra tycker jag man kan få jobba om man trivs med det.

En ny pandemi skulle kunna komma rätt snart igen. Statistiskt fel men jag tror inte virus bryr sig så mycket om statistik.

Nå, varför tror du AT kommer lägga av snart?
Jag tror han trivs bra att få vara med i rampljuset.

Redigerat:
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS
Inte det minsta löjligt! Eftersom han talar som representant för myndigheten. För, så är det väl?

Staffans
Fast nu var det ju inlägg som:
Ulltand Ulltand skrev:
Alltså inlägg som just skriver Tegnell och inte Fohm.
Så hur ska du ha det, borde du ha skrivit annorlunda eller anser du att Tegnell inte bara är en talesperson för Fohm?

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Varför är du så säker på det?
AT har i våras fyllt 65 och vanligt att många jobbar längre.
Jag kommer också snart fylla 65 och avser att jobba ett antal år till.
Så länge man kan tillföra något bra tycker jag man kan få jobba om man trivs med det.

En ny pandemi skulle kunna komma rätt snart igen. Statistiskt fel men jag tror inte virus bryr sig så mycket om statistik.

Nå, varför tror du AT kommer lägga av snart?
Många privata företag säger upp folk som fyller 67 år för då har de ingen rätt till anställning längre (kommer att ändras till 68 år i vinter). Baserat på tidigare uttalanden från Tegnell har det väl snarast låtit som att han inte är säker på att han vill vara kvar med en ny generaldirektör som kommer in med nya omorganisationer etc.

Tegnell har ju sagt att han inte alls trivs med rampljuset, vilket är fullt förståeligt när man utsätts för sådana hot att man behöver polisskydd. Så varför tror du som du gör?

• Gilla
b8q
  • Laddar…
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Fast nu var det ju inlägg som:

Alltså inlägg som just skriver Tegnell och inte Fohm.
Så hur ska du ha det, borde du ha skrivit annorlunda eller anser du att Tegnell inte bara är en talesperson för Fohm?
Ibland begriper jag mig inte på dig!
Tegnell är Fohm:s talesman. Så när han säger att de gjort allt rätt och att han ångrar inget, talar han naturligtvis å myndighetens vägnar. Så när nästa pandemi dyker upp kommer myndigheten att agera lika tafatt och oberäknelikt, som de gjort/gör denna gång. Eftersom de agerat exemplariskt, finns det naturligtvis ingen anledning att ändra på något.

Staffans

optimum optimum skrev:
Det är människor som aldrig varit i rampljuset som tror att det är något eftersträvansvärt. De som genom sitt arbete ofrivilligt hamnar i fokus känner sig obekväma i rollen för priset är högt. En del lär sig hantera det men att trivas i offentlighetens obönhörliga ljus tror jag ingen gör.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
optimum
A Abies koreana skrev:
Det är människor som aldrig varit i rampljuset som tror att det är något eftersträvansvärt. De som genom sitt arbete ofrivilligt hamnar i fokus känner sig obekväma i rollen för priset är högt. En del lär sig hantera det men att trivas i offentlighetens obönhörliga ljus tror jag ingen gör.
Och många får stor bekräftelse från omvärlden genom att stå på scenen som AT gjort.
Få kände till någon Anders Tegnell före 2020.
Men trivas med det, jo det finns en hel del som gör. Vi kan ta en av mina idoler, Ola Salo.
Tror du han vantrivs på scenen? Nej knappast.
Såg hans show på Hamburgerbörs i Stockholm november 2019. Jäklar vad han njuter av att stå på scenen.

AT kanske inte trivs på samma sätt men det är ett fantastiskt verktyg för att få bekräftelse.
Att inte du trivs med att stå framför andra och prata om saker behöver ju inte betyda att alla är lika som du är.

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.