M MagHam skrev:
I en fungerande marknadsekonomi gäller fri prissättning. Men elhandeln mellan länder och elområden är ingen fungerande marknadsekonomi, det bara heter så.
Jo, det är en välfungerande marknad. Visserligen med begränsningar i överföringskapaciteten. Annars skulle hela EU haft samma pris.

• Gilla
Beskow93
  • Laddar…
C
T Thomas_Blekinge skrev:
Det gäller fri prissättning och därför har olika el-leverantörer olika avtal.
Fri prissättning innebär väl inte att staten kan bestämma priset? Eller hur menar du att V skall kunna styra att exportörerna skall betala mer än de inhemska förbrukarna?

Patriotförpliktelse borde införas omedelbart. Elproducenter i Sverige borde endast få sälja el inom Sverige så länge det finns ett behov här. När vårt behov är täckt är de fria att sälja överskottet varthän de vill. Det vi lever i nu är ingenting mindre eller annat än ren och skär galenskap.
Jag hade önskat att bönderna i SE3 OCH SE4 hade applicerat exakt samma logik (läses diskriminering) gentemot SE1 och SE2 som vi i SE3 och SE4 utsätts för.
Vi kan ju tänka oss vilken gnäll det hade varit om ett kg potatis hade kostat 2620:- i SE1 och 1300:- i SE2 som det blivit med procentuellt likadan prissättning som på elen idag. Det är underskott på odling där uppe...här nere är det överskott.

• Gilla
Spannen och 3 till
  • Laddar…
P
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jag hade önskat att bönderna i SE3 OCH SE4 hade applicerat exakt samma logik (läses diskriminering) gentemot SE1 och SE2 som vi i SE3 och SE4 utsätts för.

Det är underskott på odling där uppe...här nere är det överskott.
Irrelevant och dålig jämförelse. Sen har dom potatis odling i norra Sverige.

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
MaxHugo skrev:
Irrelevant och dålig jämförelse. Sen har dom potatis odling i norra Sverige.
På vilket sätt är den irrelevant?
Ja, men ett brutalt underskott. Men vi kan göra en jämnare jämförelse; lagstadga om att lägga ner alla större odlingar, förbjud att anlägga nya, men tillåt att odla i hink. Så. Där har du situationen vi i SE3 och SE4 sitter i vad gäller el, men omgjord till andra livsnödvändigheter.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
På vilket sätt är den irrelevant?

Jag hade önskat att bönderna i SE3 OCH SE4 hade applicerat exakt samma logik
gentemot SE1 och SE2 som vi i SE3 och SE4 utsätts för.

Det är inte Vattenfall som bestämmer priserna i SE 3&4.

Där är inget hinder att frakta potatis till SE1 och 2 på ett billigt sätt.

Lägga ner alla större odlingar, förbjud att anlägga nya, men tillåt att odla i hink
Blir inte klok om du förstår varför elen är dyrare i Se3/4, men går inte att förklara med värken potatis eller mjölk.

MaxHugo skrev:
Jag hade önskat att bönderna i SE3 OCH SE4 hade applicerat exakt samma logik
gentemot SE1 och SE2 som vi i SE3 och SE4 utsätts för.

Det är inte Vattenfall som bestämmer priserna i SE 3&4.

Där är inget hinder att frakta potatis till SE1 och 2 på ett billigt sätt.

Lägga ner alla större odlingar, förbjud att anlägga nya, men tillåt att odla i hink
Blir inte klok om du förstår varför elen är dyrare i Se3/4, men går inte att förklara med värken potatis eller mjölk.
Nej, men vi får ju använda de medel vi har, inte sant? Det är inte vattenkraft som bestämmer elpriserna, men regeringen äger vattenkraft och det var alliansen under deras regeringstid (alltså regeringen) som delade in Sverige i elområdena OCH gick med på harmonisering av elpriserna gentemot EU. Dessutom är väl svenska kraftnät statligt? Så varför har inte överföringsproblemen lösts INNAN man förbjuder all möjlig och vettig elproduktion för halva Sverige?

Det har inte funnits hinder att bygga ut elnätet under de 11 år som gått sedan indelningen skedde. Snacka om irrelevant och dålig jämförelse...

Jo, det är precis vad det gör. Elen är dyr pga Danmark klagade, Reinfeldt särade på skinkorna när EU började stimma (istället för att agera för den befolkning som betalar hans lön), pengarna gick till skattesänkningar och annat tjafs som HELA Sverige får ta del av, och nu står vi sydsvenska och betalar för skiten. Ganska exakt så har det gått till och just därför kommer vi att stå inför en vinter med ett dramatiskt ökat antal personliga konkurser, skadade hus, osv. Förstår DU vad detta leder till?

• Gilla
Noll koll och 2 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Vi får i alla fall glädja oss åt att energiskatten hamnar i statskassan och att statliga Vattenfall cachar in en del extra pengar. Enligt Anna Borg sker det senare dock med en viss fördröjning eftersom många fasta avtal fortfarande löper.
På tal om Anna Borg. Jag noterar att statliga bolaget betalar vederbörande 1,3 miljoner i månaden. Källa: https://www.ingenjoren.se/2022/06/02/sa-mycket-tjanar-statliga-bolagscheferna-i-manaden/

P
Nej, men vi får ju använda de medel vi har, inte sant? Det är inte vattenkraft som bestämmer elpriserna, men regeringen äger vattenkraft och det var alliansen under deras regeringstid (alltså regeringen) som delade in Sverige i elområdena OCH gick med på harmonisering av elpriserna gentemot EU. Dessutom är väl svenska kraftnät statligt? Så varför har inte överföringsproblemen lösts INNAN man förbjuder all möjlig och vettig elproduktion för halva Sverige?

Det har inte funnits hinder att bygga ut elnätet under de 11 år som gått sedan indelningen skedde. Snacka om irrelevant och dålig jämförelse...

Jo, det är precis vad det gör. Elen är dyr pga Danmark klagade, Reinfeldt särade på skinkorna när EU började stimma (istället för att agera för den befolkning som betalar hans lön), pengarna gick till skattesänkningar och annat tjafs som HELA Sverige får ta del av, och nu står vi sydsvenska och betalar för skiten. Ganska exakt så har det gått till och just därför kommer vi att stå inför en vinter med ett dramatiskt ökat antal personliga konkurser, skadade hus, osv. Förstår DU vad detta leder till?
Utifrån din text och ordval så känns det som du lagt potatis jämförelsen bakom dig (y).

Dansk Energi anmälan till EU-kommissionen är grunden till att vi sitter där vi sitter.

Men eftersom vi kunde utan problem försörja oss och danskarna i 10år utan några problem, så anser jag inte att det är därför vi kommer ha högt priser till vintern.

P
MaxHugo skrev:
Utifrån din text och ordval så känns det som du lagt potatis jämförelsen bakom dig (y).

Dansk Energi anmälan till EU-kommissionen är grunden till att vi sitter där vi sitter.

Men eftersom vi kunde utan problem försörja oss och danskarna i 10år utan några problem, så anser jag inte att det är därför vi kommer ha högt priser till vintern.

H Harald Blåtumme skrev:
På tal om Anna Borg. Jag noterar att statliga bolaget betalar vederbörande 1,3 miljoner i månaden. Källa: [länk]
Då får man även räkna med att 50% går tillbaka till samma ficka.

MaxHugo skrev:

Absolut inte. Jag förespråkar fredlig revolt mot regeringen i form av potatisexemplet.

Det var exakt det jag skrev, med utveckling att regeringen omöjliggjort energiproduktion i södra Sverige och att det var de som accepterade diskrimineringen av Sydsverige, samt att det är de som är ansvariga för att nätet inte byggts ut. Alltså är det inte EU eller Danmark som är ansvariga. Det är regeringen (oavsett vilka partier den består av).

Det är fel. Danskarna klagade just för att Sverige inte kunde leverera tillräckligt under de kalla månaderna. Senare förvärrar regeringen Det genom att stänga och förbjuda kärnkraftverk. Vilka stjärnor vi har som styr. Man blir mörkrädd. Just därför borde vi sätta norra halvan av Sverige i en liknande situation så får vi se vad regeringen gör; skall folk svälta ihjäl, gå i personlig konkurs eller skall vi ses som ETT land? Man kan ju undra vilka partier det är som försöker splittra Sverige...

• Gilla
Noll koll och 2 till
  • Laddar…
MaxHugo skrev:

Vi kan ju också ställa oss frågan hur fan de får ner elen till kontinenten när det är så förbannat trångt i ledningarna ner till södra Sverige som de hävdar... Jag säger att det är bs och ingenting annat.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Patriotförpliktelse borde införas omedelbart. Elproducenter i Sverige borde endast få sälja el inom Sverige så länge det finns ett behov här. När vårt behov är täckt är de fria att sälja överskottet varthän de vill. Det vi lever i nu är ingenting mindre eller annat än ren och skär galenskap.
Vi kan ju tänka oss vilken gnäll det hade varit om ett kg potatis hade kostat 2620:- i SE1 och 1300:- i SE2 som det blivit med procentuellt likadan prissättning som på elen idag. Det är underskott på odling där uppe...här nere är det överskott.
Mekanismen för potatis är samma som för el.

Hade vi inte haft nypotatis från Egypten för 1kr/kg till midsommar så hade Svenska bönder fått 20kr/kg.

Även potatis säljs till den som betalar bäst.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P
Vi kan ju också ställa oss frågan hur fan de får ner elen till kontinenten när det är så förbannat trångt i ledningarna ner till södra Sverige som de hävdar... Jag säger att det är bs och ingenting annat.
ner elen till kontinenten
Lättaste svaret är.. Det svenska nätet består till stor del av växelströös ledningar. (3/4 400Kv och 1/4 200kv). Som vi använder oss av för att skicka ström mellan el områdena. När vi skickar ström till våra grannländer, så använder vi likströmsledningar.

Växelströmsledning = mindre överföringsförlust, håller längre, sitter i luften m.m
Likströmledning = kan grävas ner (havsbotten) överföra på långa avstånd m.m

trångt i ledningarna ner till södra Sverige

Svenska nätet är upp byggt efter ett visst flöde, framför allt Nord-sydlig riktning. Eftersom olika förnedringar har gjorts i systemet, så flödet öst-väst har ökar sista tiden. Detta har stor påvärkan på överföringskapaciteten och kunna garantera driftsäkerhet. Sen har vi nerslängningen av ringhals 1 och 2 som inte bara producerade ström i väst utan även ökade överföringskapaciteten till och från väst.

Exempel:
Bild1: Sydgående flöde begränsas av kapaciteten mellan elområdena.
Bild2: Vid norrgående flöden begränsas överföringen av kapaciteten i västkustsnittet
Bild3: Hur det se ut per ledning.
Elnätskartor som visar strömflöden mellan svenska elområden och detaljerade ledningsdragningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hyfsat nyvaken, så gjorde mitt bästa med att svara och även förklara hur det ligger till. Blev det för rörigt för dig, så säg till.... Så tar vi fram potatisen :geek:

• Gilla
Lidd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.