hsd
A Arne_Planka skrev:
Så varför är inget bygge på gång? Det finns ju många som tycker att det skall byggas, även här på forumet, men vad jag vet så har ingen här satt igång.
Kostar för mycket !

V videopac skrev:
Vad är det som inte är hållbart med kärnkraft? Inte grön... vad jämför du då med? Hur många olyckor med radioktiva utsläpp har vi haft i Sverige? Att jämställa svenska kärnkraftverk med det i Tjernobyl är ju inte lite ohederligt.

Med intermittent kraft åsyftar jag vindkraft och solcellskraft.
Det var förnybar det var frågan om, inte hållbar.

Jag jämför inte med Tjernobyl, jag vet inte vad du får det ifrån. Och jag jämför inte inte med något annat energislag heller, det behövs inte. Radioaktivitet är just det, helt fristående.
Svensk kärnkraft har inte varit helt utan incidenter, även om vissa tycks tro det. De ledde som tur var inte till några katastrofer, även om man inte hade riktigt koll på läget.
Svensk kärnkraft går inte 24/7, det finns det både färska och äldre exempel på. Därav min lilla liknelse med blåsten.

hsd hsd skrev:
Kostar för mycket !
Kostnad är bara en fråga om pengar. Pengar finns det gott om.
Jag tänker på alla de här på forumet som ännu inte startat något bygge, trots att man tjatar på att så skall ske.
Uttrycket "mycket snack och lite verkstad" kommer väl till pass.

A Arne_Planka skrev:
Det var förnybar det var frågan om, inte hållbar.

Jag jämför inte med Tjernobyl, jag vet inte vad du får det ifrån. Och jag jämför inte inte med något annat energislag heller, det behövs inte. Radioaktivitet är just det, helt fristående.
Svensk kärnkraft har inte varit helt utan incidenter, även om vissa tycks tro det. De ledde som tur var inte till några katastrofer, även om man inte hade riktigt koll på läget.
Svensk kärnkraft går inte 24/7, det finns det både färska och äldre exempel på. Därav min lilla liknelse med blåsten.
Menar du att det är brist på klyvbara ämnen? Förnybar är helt ointressant om det inte är så att det inte finns tillgång till bränsle.

Indirekt gjorde du ju det, men du är ju rädd för att stå för det så du skriver inte ut det i klartext. Men det är ok, kanske någon blir skrämd och tror att svensk kärnkraft har liknande problem.

Nej, den går inte 24/7. Men otroligt mer planerbar än vad vind- och solkraft är. Kärnkraft behövs om vi inte skall använda fossila bränslen. Men det visar sig ju att konsekvenstänket hos vissa miljöivrare inte är särdeles djupt, det är ju bara att titta på vad de gröna dårarna lyckats med i Tyskland och vad de har för planer för Sverige. Ersätta kärnkraft med fossil energi, är det verkligen lyckat? Miljörörelsen verkar tycka det i alla fall.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
V videopac skrev:
Menar du att det är brist på klyvbara ämnen? Förnybar är helt ointressant om det inte är så att det inte finns tillgång till bränsle.
Klart det finns tillgång på klyvbart bränsle, är det någon som påstått något annat? Men de är definitivt inte förnybara i vår närhet i alla fall.
Det finns tillgång på fossila bränslen också, skall vi kalla dem förnybara också (och ja, de är förnybara om man ser till väldigt lång tid)?

Indirekt gjorde du ju det, men du är ju rädd för att stå för det så du skriver inte ut det i klartext. Men det är ok, kanske någon blir skrämd och tror att svensk kärnkraft har liknande problem.
Tjernobyl vara bara ett skämtsamt sätt att visa att området numera har tagits över av gröna växter, trots radioaktiviteten och området är utdömt under väldigt lång tid. Men det gick tydligen inte hem.

Nej, den går inte 24/7. Men otroligt mer planerbar än vad vind- och solkraft är. Kärnkraft behövs om vi inte skall använda fossila bränslen. Men det visar sig ju att konsekvenstänket hos vissa miljöivrare inte är särdeles djupt, det är ju bara att titta på vad de gröna dårarna lyckats med i Tyskland och vad de har för planer för Sverige. Ersätta kärnkraft med fossil energi, är det verkligen lyckat? Miljörörelsen verkar tycka det i alla fall.
Jag är inte emot kärnkraft om du nu tycks tro det. Jag vill bara ha en saklig och faktabaserad debatt.
Däri ingår att kärnenergianläggningar (med tillhörande personal) inte är hundraprocentiga, inte ens i Sverige, liksom att fossil energi troligen inte är en framkomlig väg.
Jag hade gärna sett lite mer av fussionsenergi istället.

• Gilla
L A Axelsson
  • Laddar…
Kärnenergi är lika förnybart som solenergi. (Exakt lika förnybart faktiskt, alternativt aningens mer förnybart lite beroende på vad man menar.)

• Gilla
pmd
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
Kärnenergi är lika förnybart som solenergi. (Exakt lika förnybart faktiskt, alternativt aningens mer förnybart lite beroende på vad man menar.)
Det beror lite på vilka solar man tittar på också. Och vilka kärnor man menar.
Men som jag skrev, i vår närhet i alla fall.

Z Zodde skrev:
Norge har inte varit tvingade att bygga några kablar, vad har du fått det ifrån? Man gör det för att säkra egen försörjning under torra år.
Stortinget beslutar om byggandet och ev framtida byggande av fler kablar.
Man samarbetar med EU via EESavtalen så tugget att Norge står utanför Eu har noll relevans.
Det har relevansen att man kan välja i vilken utsträckning man vill vara del av den europeiska elmarknaden.
Att man var rädda för elbrist torra år är ju bara löjligt. Det finns tillräckligt med kablar mot Sverige om man skulle lyckas tömma reservoarerna som man ju gladeligen gjorde i höstas.

K karlmb skrev:
Det har relevansen att man kan välja i vilken utsträckning man vill vara del av den europeiska elmarknaden.
Att man var rädda för elbrist torra år är ju bara löjligt. Det finns tillräckligt med kablar mot Sverige om man skulle lyckas tömma reservoarerna som man ju gladeligen gjorde i höstas.
Norges förpliktelser skiljer sig inte ett dugg från grannländerna, trots att man inte är med i EU, där hade du fel.
Noll koll på vattenkraft har du också, man har INTE tömt reservoarerna, anledningen till låg nivå är lite nederbörd.

• Haha
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
tompas11 tompas11 skrev:
Dårskapen har ingen gräns i vårt land längre. Vi kan inte räkna med att någonting alls ska fungera längre. Skälet är enkelt att se: Ingen är längre ansvarig. Det är alltid någon annans fel när man glömt att göra det mest basala. Och även om man kan peka på exakt vem som orsakat brister, anses det ”orättvist” att någon ska få ta konsekvenserna av sin oduglighet. Man får fortsätta som om inget hänt, eller befordras till högre befattning. Där har vi svaret till varför elpriserna blir rekordhöga, varför tågen ställs in, varför kriminaliteten skenar. Vi har ingen ledning av landet. Vår nation är herrelös.
De beror på hur du och andra röstat i val som vart förr.
Man ska nog ette diskutera politik häri. Men utan att diskutera e speciellt MP, mycke V, och kanske S given bovar i detta drama. Va jag hört på radion e MP för att soppan ska kosta 20sek och ingen kärnkraft.
De blir att öppna plånboken mera.

De e ju val i september !!!

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
F Flipfloppa skrev:
[länk]
Hærligt!

Z Zodde skrev:
Norges förpliktelser skiljer sig inte ett dugg från grannländerna, trots att man inte är med i EU, där hade du fel.
Noll koll på vattenkraft har du också, man har INTE tömt reservoarerna, anledningen till låg nivå är lite nederbörd.
Politiskt sett så är det lättare för Norge än EU-länder att gå sin egen väg gällande hsndel över gränserna.
Känsligt förstår jag det här med era vattenreserver eftersom du tydligen sitter hos någon norsk elproducent och sprider propaganda för sakernas tillstånd.
Men du kan väl visa då hur det gick till när vattnet tog slut några veckor efter att kablarna börjat användas för fullt? Tex att ni inte exporterade mer el än vanligt, utan snarare mindre eftersom ni kollar hur mkt det regnar under sommaren.

F Fredrik-1980 skrev:
De beror på hur du och andra röstat i val som vart förr.
Man ska nog ette diskutera politik häri. Men utan att diskutera e speciellt MP, mycke V, och kanske S given bovar i detta drama. Va jag hört på radion e MP för att soppan ska kosta 20sek och ingen kärnkraft.
De blir att öppna plånboken mera.

De e ju val i september !!!
Folk röstar väl i andra länder också.
Men där får man ta konsekvenserna när det går åt skogen.
Som i Norge tex https://www.dn.se/varlden/norska-staten-hojer-elstodet-extrem-situation/

Redigerat:
Z Zodde skrev:
Hærligt!
Bra för er!
I skitlandet österut skyller politikerna på marknaden och rycker på axlarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.