P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag hade kanske något litet hopp om att något skulle förändras nu när MP inte längre var med i regeringsunderlaget, och denna ministerpost gått över till S.
Men så verkade inte vara fallet.

S har ju förr i tiden varit rätt KK-vänliga, då industri och sysselsättning fortfarande var viktigt.
tänker inte skriva en massa saker och ting..
Men detta var ju före de fick insynen om att det går att skatta fram samma slutsats som det andra ger... går bara fortare med skatten..

Sedan allt detta eller iallafall industri.. har ju miljöbalken sett till att strypa så hårt att det blir ohållbart att ens ansöka om tillstånd i Sverige idag...
medvetet eller ej... Inte så smart oavsett..

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag hade kanske något litet hopp om att något skulle förändras nu när MP inte längre var med i regeringsunderlaget, och denna ministerpost gått över till S.
Men så verkade inte vara fallet.

S har ju förr i tiden varit rätt KK-vänliga, då industri och sysselsättning fortfarande var viktigt.
Det är samma oavsett parti och höger eller vänster eller mitt emellan. I opposition är det mycket lättare att påstå sig vilja förändra, när man närmar sig val eller hamnar i regeringsställning blir det något helt annat. Innan val heter det "att om vi vinner valet så ...". Som det sett ut under lång tid i Sverige har ingen haft egen majoritet och man kan då gå ut och lova en massa, väl medveten om att man inte kommer att behöva hålla löftena. Därför är det då mycket lätt att påstå en massa saker som inte kommer bli verklighet ändå. Allt blir en massa kompromissande till slut.
Vad gäller sossarna och kärnkraften så är de som jag har förstått inte mot den nu heller och tänker sig behålla den så länge den behövs i landet.
Vad som är konstigt vad gäller kärnkraften är att så många påstår sig tycka att man skall bygga nytt, men tydligen är det, som vanligt, någon annan som skall göra det.

• Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Ministern: Kärnkraften inte grön eller förnybar

"Kärnkraften är varken grön eller förnybar, enligt energiminister Khashayar Farmanbar (S). Och avsett vad EU:s så kallade taxonomi säger ser han inga skäl att riva upp några riksdagsbeslut i frågan."

[länk]
Karln är ju en idiot.

– Jag konstaterar att även när det gäller taxonomin så är den inte för evigt. Där ses kärnkraftinvesteringar som hållbara fram till 2045. Det är de marknadsförhållanden man har att förhålla sig till. Men kan inte börja specialkonstruera marknaden för att gynna det ena eller det andra energislaget.
Dags för de intermittenta energislagen att ta sina egna kostnader snart? Inte gynna? Alltså, man får ju nästan utslag av att läsa sådant här. Och sedan sätta en konstgjord livslängd på kärnkraftsverk på drygt 20 år? Man får väl hoppas att några vaknar upp ur sina gröna idiotdrömmar och tar tag i det här på något vettigt sätt istället. Men jag har inte så stora förhoppningar, röstboskapen tror ju att man kan slänga in mer intermittent kraft och det skall lösa problemen.

Kan man som Tyskland stänga ner säker och fungerande kärnkraft och ersätta det med naturgas och sedan hävda att man jobbar för klimatet? Det går ju knappt att hitta på sådana stolligheter hur mycket man än föröker. Men så är jag ju inte heller en "grön" politiker.

• Gilla
SonnyListon och 5 till
  • Laddar…
Boilerplate4U
Moderaterna anmäler energiministern till KU

Moderaterna anmäler energiminister Khashayar Farmanbar (S) till riksdagens konstitutionsutskott för hans uttalanden om hur regeringen agerat i samband med EU:s klassificering av kärnkraft som hållbart eller inte.

"Med tanke på hur regeringen agerat under lång tid, så stämmer detta inte", säger Tobias Billström (M) om Farmanbars beskrivning av regeringens arbete.

https://sverigesradio.se/artikel/energiministern-anmals-till-ku

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Kan du sluta spamma med det klippet i alla trådar är du snäll.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Boilerplate4U
D Daniel 109 skrev:
Kan du sluta spamma med det klippet i alla trådar är du snäll.
Nej, det är redan försent. ;)

• Haha
Martin_ och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jodå, när vindkraft blåser kraftigt över Nordsjön. En av ideerna bakom kablarna från Norje till kontinenten är att Nordsjövind ska ledas till Norge och pumpar upp deras vattenmagasin, och sedan ta tillbaka när vinden mojnar. Batterieffekt så att säga.
Nja, krävs ju STOOR skillnad i priset på förbrukad och konsumerad el för att räknestycket skall gå ihop.
35-40öre, sannolikt ännu högre enligt Hafslund och dessa skillnaderna hade vi INTE då kablarna projekterades/byggdes.
Pumpkraftverk kan dock bli aktuella om priserna håller sig höga och är volatila.
Dock ser systempriset på börsen ut att komma ned ordentligt. Alla kvartal från Q2-22 till Q4-23 ligger mellan 20 och 60öre...

K karlmb skrev:
Du glömmer att det är två länder utanför EU som ställer till det för oss.
Du pratar i gåtor.
a) Norge nettoexporterar ström till Sverige...
b) Hade det varit någon som helst skillnad mot om Norge varit med i EU lr varför nämner du det öht?

P
EddieHansson EddieHansson skrev:
Dåligt av Farmar att inte kunna svara rakt vad han och partiet tycker.
S vill ha kvar möjligheten att bilda regering med MP efter valet. S vill knappast ha med V i en regering, och det tredje alternativet, att bilda regering med C, är nog det med minst möjligheter att lyckas (framförallt om S börjar tycka om kärnkraft).

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
P
K karlmb skrev:
Du glömmer att det är två länder utanför EU som ställer till det för oss.
Franska polynesien och Japan är inte heller med i EU.

P
A Arne_Planka skrev:
Vad som är konstigt vad gäller kärnkraften är att så många påstår sig tycka att man skall bygga nytt, men tydligen är det, som vanligt, någon annan som skall göra det.
Någon behöver bygga kärnkraft. Alternativen är ohållbara.
Det pågår visserligen forskning om syntetisk svängmassa, men det kommer att ta lång tid att sätta sådan i drift.

• Gilla
videopac
  • Laddar…
P pmd skrev:
S vill ha kvar möjligheten att bilda regering med MP efter valet. S vill knappast ha med V i en regering, och det tredje alternativet, att bilda regering med C, är nog det med minst möjligheter att lyckas (framförallt om S börjar tycka om kärnkraft).
Kommer ju aldrig att ordna upp sig med någonting när enda målet, helt överordnat allt annat, är makten och inget annat än makten. Tvi.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Någon behöver bygga kärnkraft. Alternativen är ohållbara.
Det pågår visserligen forskning om syntetisk svängmassa, men det kommer att ta lång tid att sätta sådan i drift.
Jag skulle nog påstå att det kan gå tämligen snabbt.

Mikael_L
P pmd skrev:
Tja, det är nog mest att inse att vänstersidan är rökta nu till hösten.
Att MP öht ska klara 4%-spärren är högst tveksamt, och då återstår din analys, som jag finner rätt bra, att det finns väldigt litet underlag för S att liera sig med någon. Låt mig gissa på S+V, och att S försöker återvända lite mot sina rötter.
Själv tror jag på någon slags borgerlig konstellation i höst. Men jag kan inte riktigt bestämma mig för vad jag tycker om det, det är inte en helt lätt regeringsbildning där heller, och utkomsten i god reell politik kan komma bli rätt skral.

Jaja, det är min kristallkula det.

Mikael_L
V videopac skrev:
Kommer ju aldrig att ordna upp sig med någonting när enda målet, helt överordnat allt annat, är makten och inget annat än makten. Tvi.
Det målet anar jag är målet för precis alla partier.
Det är ju endast med maktinnehavet man kan styra samhället i den riktning man vill.
Det kommer troligen inte bli så mycket mer verkstad med de blåbruna. Men vi får väl se, jag tycker i alla fall att de ska få sin chans att visa om de kan förvalta folkets förtroende.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.