Magnus E K Magnus E K skrev:
Och just nu i denna stund har södra Norge Europas högsta elpris och kablarna från Storbritannien, Tyskland och Nederländerna används för import.

Edit: Dvs, huvudorsaken till det höga priset i södra Norge måste vara en annan än de nya kablarna.
Det är nog någon tillfällig effekt isåfall. Eller så har de slut på vatten i magasinen redan. Kort men skönt att sälja ut allt under Q4 till rejäla priser.

K karlmb skrev:
Det är nog någon tillfällig effekt isåfall. Eller så har de slut på vatten i magasinen redan. Kort men skönt att sälja ut allt under Q4 till rejäla priser.
Det är ju smart att importera billigt och spara på vattnet tills priset är högre igen och då exportera.

A Arne_Planka skrev:
Det är ju smart att importera billigt och spara på vattnet tills priset är högre igen och då exportera.
De importerar väl inte billigt från Tyskland...?

K karlmb skrev:
De importerar väl inte billigt från Tyskland...?
Såg fel, nu är priset samma som i Tyskland och i stora delar av de andra länderna. Men över dan har priset varit lägre i Tyskland.

Magnus E K
Imorgon importerar de väldigt billigt från Tyskland.

Torr sommar och dåligt med snö förra vintern är en enligt min analys en större förklaring till låg nivå i vattenmagasinen än att kablarna gett större produktion än tidigare år.

Torr sommar och dåligt med snö förra vintern är en enligt min analys en större förklaring till låg nivå i vattenmagasinen än att kablarna gett större produktion än tidigare år.
Det borde man inte behöva gissa om.
Ngn som vet var man hittar Norges elproduktionsstatistik?

P
K karlmb skrev:
Det är faktiskt allmän kunskap och behöver inte visas i några kalkyler.
Om det vore allmän kunskap så skulle jag känna till det. Så, nej det är inte allmän kunskap.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
P
K karlmb skrev:
Tja nollränta och återbet på 10 år.
Om investeringen skulle betala sig på tio år så skulle det vara förmånligt, ja.
Nej, men att begränsa exporten till vad den var för ett år sedan.
Det vore inte heller löjligt enkelt.

P
K karlmb skrev:
Ja, det är just dessa nya kablar som är problemet. Sverige har via SVK godkänt dessa. Det går att återta delar av beslutet.
Hur ser din konsekvensanalys ut?

Det vore ju lite märkligt att Norge skulle "köra slut" på sin i praktiken enda egna energikälla för el. Men de kanske är tvungna, precis som Sverige att exportera. De har i alla fall exporterat väldigt mycket på senare tid, mycket mer än Sverige när jag tittat på svk.

A Arne_Planka skrev:
Det vore ju lite märkligt att Norge skulle "köra slut" på sin i praktiken enda egna energikälla för el. Men de kanske är tvungna, precis som Sverige att exportera. De har i alla fall exporterat väldigt mycket på senare tid, mycket mer än Sverige när jag tittat på svk.
Njau.... "köra slut" är starkt överdrivet, Norge har ca 87 TWh med fyllda vattenmagasin mot Sveriges 33 TWh.
Vattenmagasinsinnehållet och framtida prognoser är en av huvudingredienserna för elmarknaden och hur priset sätts. Sveriges magasin är då mer välfyllda men vi har då betydligt mindre energi i våra magasin.
https://hydro-reservoir.nordpoolgroup.com/rescontent/sweden/rescontent.cgi.
Eftersom vi bara är i början av Januari så drivs priset upp ihop med andra faktorer.

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
P pmd skrev:
Hur ser din konsekvensanalys ut?
Det blir bara en återgång till läget 2020.

A Arne_Planka skrev:
Ja de är nu "tvugna" att fylla statnets kablar till 60%.

Roligt att läsa att alla som har rörligt får skylla sig själva, mitt fasta gick ut i oktober, skulla jag ha bundit för 2 spänn då? Nej…får försöka rida ut stormen.
Sen är det sjukt att vi har 4 elområden där vi i skåne betalar 4-10 gånger mer än man gör i norr. Då får man höra att ”vi producerar elen”, och ja så är det förvisso, men så är det med allt, vissa regioner gör mer av något än andra regioner, och inte blir det en skev kostnadsbild i de fallen? Exempelvis odlas 80% av Sveriges livsmedel i Skåne, ÅTTIO, det är inte lite det. Vägarna i södra Sverige är igenkorkade och kan inte ta mycket mer trafik. Ska en fläskbit, eller brödlimpa inköpt i Boden då kosta 4-10 gånger mer än i Malmö? Dessutom sker en stor del av livsmedelsproduktionen här, men nu tvingas bagerier till exempel att stänga ner produktionen eftersom de inte kan producera en limpa och få affären att gå ihop. Böndernas elkostnader gör att en del måste avveckla för de har inte råd att värma djurstallar, torka säd eller tanka sina maskiner med 20-kronorsdiesel. Vad fan ska ni äta då? El?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.