73 684 läst ·
510 svar
74k läst
510 svar
Sverige följer inte övriga EU-länders exempel i el-krisen
Är det fullt i ledningarna då är det. Men det löser sig nog så att det blir dyr el även i norr.
Jo det är en absurd situation och ställ den här frågan till politiker! Det stundar ju ett val i höst och vi kan ju sålla bort "stollepartierna" som plågar oss! (sen ska du inte då gå på argumentet att det är Svenska Kraftnäts fel) Politiker skyller ju alltid på någon annan.T Television_Set skrev:Roligt att läsa att alla som har rörligt får skylla sig själva, mitt fasta gick ut i oktober, skulla jag ha bundit för 2 spänn då? Nej…får försöka rida ut stormen.
Sen är det sjukt att vi har 4 elområden där vi i skåne betalar 4-10 gånger mer än man gör i norr. Då får man höra att ”vi producerar elen”, och ja så är det förvisso, men så är det med allt, vissa regioner gör mer av något än andra regioner, och inte blir det en skev kostnadsbild i de fallen? Exempelvis odlas 80% av Sveriges livsmedel i Skåne, ÅTTIO, det är inte lite det. Vägarna i södra Sverige är igenkorkade och kan inte ta mycket mer trafik. Ska en fläskbit, eller brödlimpa inköpt i Boden då kosta 4-10 gånger mer än i Malmö? Dessutom sker en stor del av livsmedelsproduktionen här, men nu tvingas bagerier till exempel att stänga ner produktionen eftersom de inte kan producera en limpa och få affären att gå ihop. Böndernas elkostnader gör att en del måste avveckla för de har inte råd att värma djurstallar, torka säd eller tanka sina maskiner med 20-kronorsdiesel. Vad fan ska ni äta då? El?
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Imorse var energiminister Farmanbar i morgonstudion, lite blev han grillad i alla fall.P paralun skrev:
https://www.svtplay.se/video/336038...t=karnkraftverk-kan-klassas-som-hallbar-av-eu
Men f*** vicket snömos det mesta som sägs är.
Kunde han inte bara säga rakt ut att han och sossarna inte vill att det ska byggas någon kärnkraft, att målet är att stänga ner allt, så fort som möjligt.
Och dessutom sitta och ljuga och påstå att det inte har stängts reaktorer av politiska skäl ...
Det är för mig helt uppenbart att sossarna kan inte få någon röst av mig i höst, inte detta val heller ...
Mycket dåliga svar och ursäkter. Men även dåligt av intervjuarna att inte ställa frågor om de skatter och avgifter som ligger på kärnkraften, samt om subventioner mm som finns på andra energislag.Mikael_L skrev:
Imorse var energiminister Farmanbar i morgonstudion, lite blev han grillad i alla fall.
[länk]
Kunde han inte bara säga rakt ut att han och sossarna inte vill att det ska byggas någon kärnkraft, att målet är att stänga ner allt, så fort som möjligt.
Och dessutom sitta och ljuga och påstå att det inte har stängts reaktorer av politiska skäl ...
Det är för mig helt uppenbart att sossarna kan inte få någon röst av mig i höst, inte detta val heller ...
Dåligt av Farmar att inte kunna svara rakt vad han och partiet tycker.
Vilka skatter och avgifter syftar du på då?
Medlem
· Blekinge
· 12 281 inlägg
Jodå, när vindkraft blåser kraftigt över Nordsjön. En av ideerna bakom kablarna från Norje till kontinenten är att Nordsjövind ska ledas till Norge och pumpar upp deras vattenmagasin, och sedan ta tillbaka när vinden mojnar. Batterieffekt så att säga.K karlmb skrev:
Är det första gången du ser/lyssnar på en politiker?Mikael_L skrev:
Imorse var energiminister Farmanbar i morgonstudion, lite blev han grillad i alla fall.
[länk]
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Ministern: Kärnkraften inte grön eller förnybar
"Kärnkraften är varken grön eller förnybar, enligt energiminister Khashayar Farmanbar (S). Och avsett vad EU:s så kallade taxonomi säger ser han inga skäl att riva upp några riksdagsbeslut i frågan."
https://www.svd.se/ministern-karnkraften-ar-inte-gron
"Kärnkraften är varken grön eller förnybar, enligt energiminister Khashayar Farmanbar (S). Och avsett vad EU:s så kallade taxonomi säger ser han inga skäl att riva upp några riksdagsbeslut i frågan."
https://www.svd.se/ministern-karnkraften-ar-inte-gron
Jag hade kanske något litet hopp om att något skulle förändras nu när MP inte längre var med i regeringsunderlaget, och denna ministerpost gått över till S.A Arne_Planka skrev:
Men så verkade inte vara fallet.
S har ju förr i tiden varit rätt KK-vänliga, då industri och sysselsättning fortfarande var viktigt.