11 465 läst ·
139 svar
11k läst
139 svar
Svenskarnas bolån ökar mest .
å har du otur så lever dom 30 år till....... ;o)
ok, mitt inlägg var rent ironiskt menat, hoppas inte du tog illa vid dig.
Däremot så ändrar det inte grundfrågan i tråden att de flesta bör ha en plan för amortering och de omständigheter vi nämnt styr enbart när och hur mycket man gör det.Anna_H skrev:
Och på frågan "amortera eller spara i andra former" om de ställs mot varandra. Har man möjlighet så fördela pengarna och gör båda.
Stor belåning i sig är inga problem så länge man har intäkter för det och en planering hur man ska hantera situationen om de minskar avsevärt, t.ex. kan acceptera en försäljning. Kan innebära att ett perfekt boende måste säljas, minimal vinst, men under tiden man bott i huset har man haft det optimala boendet, dvs man anpassar sitt boende och lånenivå utifrån de ekonomiska förutsättningarna.
Det är inte många som nämner inflationen. Det finns ju även en överhängande sannolikhet att en del länder kommer att starta sedelpresserna för att få ner sina statsskulder. Redan idag ligger inflationen över riksbankens mål om man räknar med räntor etc.
Jag läste en artikel om FED i USA, där man beskrev hur FED pumpande in över 16 000 miljarder dollar under finanskrisen 2008 (dock inget man ville prata högt om från FED:s sida).
Även om vi inte får se en inflation som på 70/80-talet, så tror jag att vi kommer att få se en inflation över 2% de närmsta åren. Även i Sverige.
Vad tror ni?
Jag läste en artikel om FED i USA, där man beskrev hur FED pumpande in över 16 000 miljarder dollar under finanskrisen 2008 (dock inget man ville prata högt om från FED:s sida).
Även om vi inte får se en inflation som på 70/80-talet, så tror jag att vi kommer att få se en inflation över 2% de närmsta åren. Även i Sverige.
Vad tror ni?
Anna: Utifrån din beskrivning har du ju en trygg och värordnad ekonomi, så det blir tycke och smak, aktuella räntor, din tro om börsutvecklingen, hur bra förhandlare du är, när du behöver pengarna som mest osv som får avgöra. Det blir bra hur du än gör (nästan)! 
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Inflationen är rätt ointressant, det som är intressant är din real-löneökning. Om inte lönen hänger med när räntekostnaderna sticker blir det lite jobbigt.Cancellara skrev:Det är inte många som nämner inflationen. Det finns ju även en överhängande sannolikhet att en del länder kommer att starta sedelpresserna för att få ner sina statsskulder. Redan idag ligger inflationen över riksbankens mål om man räknar med räntor etc.
Vad tror ni?
Jag undrar hur ointressant den har varit för de som köpte hus på 70 och 80-talet 
Det var det säkert, men de hade även lite bättre ränteavdrag på den tiden.
Det är inte så att jag förespråkar någon hög inflation, utan det var mer en fundering...
Det är inte så att jag förespråkar någon hög inflation, utan det var mer en fundering...
Mina funderingar går kring två olika scenarion.
Det ena scenariot bygger på att vi kommer att få en relativt snabb återhämtning i den Svenska ekonomin och Riksbanken kan då börja höja räntan som man gärna vill göra ( i varje fall en del av direktörerna). Det kommer att resultera i en högre inflation i och med att man även räknar in boendekostnader (bolån) i inflationen. Framförallt i storstäder kommer det att bli kännbart vilket även kommer att vara lönedrivande. Man skulle kunna dra lite paralleller med 70 och 80-talet d.v.s. en hög ränta som gör att få mäktar med att kunna amortera men å andra sidan så ”amorterar” inflationen åt dig.
Det andra scenariot bygger på att det blir fortfarande tufft i omvärlden med en låg tillväxt. Räntan kommer att hållas nere vilket i sin tur kommer att bidra till billiga krediter. I det här läget kommer man inte att få någon större hjälp av inflationen för att minska sina skulder utan man får amortera själv. Billiga krediter kommer i det här scenariot att fortsättningsvis ligga till grund för en viss prisuppgång av fastigheter (fastigheter/mark är ju trots allt en ändlig resurs, framförallt i storstäder).
Synpunkter?
Det ena scenariot bygger på att vi kommer att få en relativt snabb återhämtning i den Svenska ekonomin och Riksbanken kan då börja höja räntan som man gärna vill göra ( i varje fall en del av direktörerna). Det kommer att resultera i en högre inflation i och med att man även räknar in boendekostnader (bolån) i inflationen. Framförallt i storstäder kommer det att bli kännbart vilket även kommer att vara lönedrivande. Man skulle kunna dra lite paralleller med 70 och 80-talet d.v.s. en hög ränta som gör att få mäktar med att kunna amortera men å andra sidan så ”amorterar” inflationen åt dig.
Det andra scenariot bygger på att det blir fortfarande tufft i omvärlden med en låg tillväxt. Räntan kommer att hållas nere vilket i sin tur kommer att bidra till billiga krediter. I det här läget kommer man inte att få någon större hjälp av inflationen för att minska sina skulder utan man får amortera själv. Billiga krediter kommer i det här scenariot att fortsättningsvis ligga till grund för en viss prisuppgång av fastigheter (fastigheter/mark är ju trots allt en ändlig resurs, framförallt i storstäder).
Synpunkter?
Redigerat:
Nja, normalt gör man ju det. Men problemet är att när Riksbanken höjer räntan så ökar man även kostnaderna. Det är lite det som är poängen med mina funderingar...