I praktiken finns det redan amorteringskrav. Merparten av bankerna kräver att man inte ska ha en belåningsgrad över 75% om man tar lån idag. På en villa i 4-5Mkr klassen är det ganska mycket pengar. Även om man har gjort en bra bostadskarriär.

-MH- skrev:
Alla banker jag har pratat med har föreslagit en låg amortering. Så resten av ditt inlägg känns överspelat.
MH, världsmästaren på att sila mygg och svälja kameler.

En amorteringstakt på 1% om året kallar inte jag amortering.

P
Cancellara skrev:
I praktiken finns det redan amorteringskrav. Merparten av bankerna kräver att man inte ska ha en belåningsgrad över 75% om man tar lån idag. På en villa i 4-5Mkr klassen är det ganska mycket pengar. Även om man har gjort en bra bostadskarriär.

Bankföreningen har väl t.o.m. som princip att bankerna ska se till att det amorteras om belåningsgraden är större en 75%? Sen om alla efterlever det är en annan fråga.

P
Jajjan skrev:
Man ska nog titta på ett samhällsperspektiv snarare än individnivå.

Vill vi ha stabila bostadspriser, välj krav på långa bundna lån och amorteringskrav. Exempel Tyskland

Vill vi ha priser som varierar stort upp och ner beroende på konjunktur och räntor, välj korta lån och inga amorteringskrav. Exempel: Spanien, Irland, Danmark, Sverige.

Många individer skulle klara sig fint utan amorteringskrav och bolånetak. Men snittindividen är antagligen lika ekonomiskt ansvarstagande som en europeisk snittbank eller europeiskt snittland, och det räcker inte.
Men i de andra länderna du räknar upp finns väl inga krav, det är väl mest tradition/kutym hur de gör och hur deras lån är uppbyggda? Visst var väl också en Svensk tradition att amortera förr, men som försvann någonstans. USAs subprimelån kunde väl vara uppbyggda med låg ränta i början för att sedan växla till skyhög ränta, den traditionen finns inte i Sverige t.ex. men det finns väl inga regler som förbjuder det, väl?

Stringfellow Hawke skrev:
En amorteringstakt på 1% om året kallar inte jag amortering.
Nej, men vi andra gör det. Det är lämpligt om du försöker hålla dig till den vanliga betydelsen av orden, det blir så mycket enklare då. Och så kan vi diskutera med varandra.

Och nu utgick hela din argumentation från den här premissen: "De flesta banker ger/har tidigare gett rådet att inte amortera, varför tror du dom gör det?"'

Och jag vill mena att det inte stämmer.

Jag uppfattar det som att bankerna säger att man ska amortera, undantaget är om man istf amortering lägger pengar på renovering o på så sätt slipper ta ytterligare lån.

Ni som förespråkar amorteringskrav att lånet skall vara betalt på 30-50år är ni då per automatik för förbud att ta nya lån/utöka befintliga lån på berörda fastighet?
Annars kan man ju alltid, låt säga vart tredje år, låna det man tidigare amorterat av vilket leder till att amorteringskravet bara finns för syns skull.

bra-byggare skrev:
Men i de andra länderna du räknar upp finns väl inga krav, det är väl mest tradition/kutym hur de gör och hur deras lån är uppbyggda?
ParkaKungen skrev:
Ni som förespråkar amorteringskrav att lånet skall vara betalt på 30-50år är ni då per automatik för förbud att ta nya lån/utöka befintliga lån på berörda fastighet?
Annars kan man ju alltid, låt säga vart tredje år, låna det man tidigare amorterat av vilket leder till att amorteringskravet bara finns för syns skull.
Jag håller med om att det är oklart hur det skulle gå till. Det bygger nog lite på att både banken och låntagare får in vanan. Jag tror nog i och för sig inte att många skulle ta nya lån att amortera med, det skulle nog kännas fel för de flesta.

Men tanke på alla artiklar om bostadspriser hit och dit är det konstigt att ingen journalist tar upp hur det funkar i andra länder. Det brukar ju bara nämnas att det är annorlunda i Tyskland osv.

P
Redigerat av moderator:
-MH- skrev:
Alla banker jag har pratat med har föreslagit en låg amortering.
Cancellara skrev:
I praktiken finns det redan amorteringskrav. Merparten av bankerna kräver att man inte ska ha en belåningsgrad över 75% om man tar lån idag.
bra-byggare skrev:
Bankföreningen har väl t.o.m. som princip att bankerna ska se till att det amorteras om belåningsgraden är större en 75%?
Nimajneb skrev:
Jag uppfattar det som att bankerna säger att man ska amortera, undantaget är om man istf amortering lägger pengar på renovering o på så sätt slipper ta ytterligare lån.
Vilka banker har ni pratat med?!

Jag har pratat med SEB och Handelsbanken. Belåningsgraden är hög (runt 85%), och på båda bankerna ser man helst att jag låter bli att amortera.

När vi har diskuterat ränterabatt så har jag frågat om jag kan få högre rabatt genom att amortera och på så sätt sänka deras risk. Svaret var att amorterar jag så får jag snarare högre ränta.

ParkaKungen skrev:
Jag förespråkar väl inte amorteringskrav direkt, men jag tror att det kan vara klokt ur ett samhällsperspektiv. Men nej, det är helt orimligt att förbjuda nya lån.

Då hindrar man naturligtvis ingen från att ta nya lån att betala amorteringarna med. Men det tror jag inte är ett stort problem. Syftet är inte att alla ska amortera, utan att skapa en kultur som innebär att majoriteten amorterar.

På samma sätt som man idag "måste ha 15% kontant". Det är inte alls något krav. Det är fullt möjligt att ta blancolån till kontantinsatsen. Effekten har dock blivit att folk har inställningen "att man måste ha 15% kontant".

Visst finns det förhandlingsutrymme ju större säkerhet man har, iaf på Sparbanken hos oss. Men det är inte dom som direkt kommer med erbjudandet.

Att amortera är som att spara, bara det att kostnaden blir lite större men o andra sidan har man likvida medel om det behövs snabbt.

Nyfniken skrev:

Jag har pratat med SEB och Handelsbanken.
Bland annat dem.

P
Nyfniken skrev:
Bankföreningens rekommendationer:

http://www.swedishbankers.se/web/bfmm.nsf/lupGraphics/PM%20Principer%20för%20bolån%20slutlig.pdf/$file/PM%20Principer%20för%20bolån%20slutlig.pdf

"
Amorteringar
Kunden bör ha en tillfredsställande andel eget kapital i sitt boende. Kunder med stora skulder i förhållande till sina tillgångar bör amortera av på skulderna för att uppnå en betryggande buffert mot högre räntor och fallande bostadspriser. En buffert på i storleksordningen 25 procent av bostadens värde eftersträvas. I normalfallet innebär detta att nya lån som är kopplade till bostaden och överstiger 75 procent av bostadens värde bör amorteras "

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.