193 189 läst ·
2 889 svar
193k läst
2,9k svar
Svenska språket
Långdistanslöpare brukade kallas för "långlubbare" förr i världen. De sprang nog så fort det var praktiskt möjligt med hänsyn till distansen.Kapsyl skrev:
För övrigt ser jag vid en sökning i SvD:s historiska arkiv att ordet "lubba" inte har använts i redaktionell text sedan år 2005 (det är däremot vanligt i korsord ända fram till nutid). Redan före 2005 var det tydligt på utdöende, men fram till (i runda slängar) 1990 förekom det lite då och då.
Precis. Hade de kutat hade de inte orkat hela vägen.H hhallen skrev:Långdistanslöpare brukade kallas för "långlubbare" förr i världen. De sprang nog så fort det var praktiskt möjligt med hänsyn till distansen.
För övrigt ser jag vid en sökning i SvD:s historiska arkiv att ordet "lubba" inte har använts i redaktionell text sedan år 2005 (det är däremot vanligt i korsord ända fram till nutid). Redan före 2005 var det tydligt på utdöende, men fram till (i runda slängar) 1990 förekom det lite då och då.
någon kanske minns Erik Blix sketch där hans spelade "dalkulla" och ropa lubba lubba i något sammanhang. Tyvärr vet jag inte denna sketch ligger uppe på ex youtube.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 385 inlägg
Mycket vanligt ord på västkusten kring Göteborg fram till 80-90-talet. Sedan dess har jag inte hört det så ofta. Prövade på sönerna ”nu får ni lubba för att hinna till bussen”. De fattade men hade inte hört det användas förr.K Kurtivan skrev:
Det finns upptaget i Lars-Åke Anderssons ”Göteborgslexikon” som ett ord för ”springa”. Ursprunget är tydligen ”gå med tunga steg” så betydelsen har ändrats.
Redigerat:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 385 inlägg
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 734 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 734 inlägg
Långskubbare kallade vi sprinters (lätt nedsättande, 90-talet) de som tränade 800 meter och längre distanser.H hhallen skrev:Långdistanslöpare brukade kallas för "långlubbare" förr i världen. De sprang nog så fort det var praktiskt möjligt med hänsyn till distansen.
Skubbare är väl en hamnarbetare som inte har en fast månadstjänst (fast anställning), utan som rings in vid arbetstoppar för att lasta och lossa fartyg när det ordinarie arbetslaget inte räcker till, en sk blixt.Magnus E K skrev:
Eller en smitare som smyger undan från eller maskar hårt arbete.
Eller bara en som inte betalar fackavgiften utan glider med på andra och nyttjar avtalet utan att betala.
Där får jag kanske hålla med.Skogochmark skrev:
Däremot är det väl dokumenterat att det är en smitare eller strejkbrytare
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 918 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 918 inlägg
Din beskrivning låter som betydelsen av ordet sjåare som jag stötte på i någon gammal bok.D Dilato skrev:
Jag hittar inget om att skubb/skubba/skubbare skulle ha med just hamnarbete att göra i SAOB: https://svenska.se/?q=skubb&exactMatch=true&activeTab=saob
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 385 inlägg
”Skubb” är springpojksjobb enligt Göteborgslexikon. Utvidgat till enklare och tillfälliga jobb. Typ, gig-jobb i modern tid.
Redigerat:
Jag vill minnas att vi under min skoltid i Halmstad använde "skubba" (uttalat "skobba") i betydelsen "skolka från skolan". Men det var nog en rätt så lokal användning av ordet.D Dilato skrev:Skubbare är väl en hamnarbetare som inte har en fast månadstjänst (fast anställning), utan som rings in vid arbetstoppar för att lasta och lossa fartyg när det ordinarie arbetslaget inte räcker till, en sk blixt.
Eller en smitare som smyger undan från eller maskar hårt arbete.
Eller bara en som inte betalar fackavgiften utan glider med på andra och nyttjar avtalet utan att betala.