193 030 läst ·
2 883 svar
193k läst
2,9k svar
Svenska språket
Apropå lubba så brukar Radio Västernorrland ha rimstuga innan jul, och kanske för 25 -30 år sedan så ringde det in en pojke från Husum som skulle ge bort en gummiklubba. I rimstugan så frågade man då om den här klubban, vem som skulle få den och om det var något man har när man snickrar? Nä, sa pojken, pappa ska slå ut bucklern på biln.
Nu vaknade rimstugan verkligen upp och och frågor ställdes om den buckliga bilen. Jo, svarar pojken, pappa ha körrd på en älg.
Så spelades lite julmusik och sedan kom de olika rimförslagen, dock minns jag bara ett som jag tyckte var det allra bästa:
Älgen över vägen lubba,
nita den med gummiklubba!
Nu vaknade rimstugan verkligen upp och och frågor ställdes om den buckliga bilen. Jo, svarar pojken, pappa ha körrd på en älg.
Så spelades lite julmusik och sedan kom de olika rimförslagen, dock minns jag bara ett som jag tyckte var det allra bästa:
Älgen över vägen lubba,
nita den med gummiklubba!
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 496 inlägg
Att ’kvista över’ när man ska någonstans som ligger nära
Uttrycket "Har du en rättvis klocka" är de länge sedan man hörde, det försvann väl då de tillförlitliga kvartsuren tog över.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 974 inlägg
Jag minns den här typen av rimstugerim och var alltid lika förundrad över hur kassa de var! I min värld ska ett julklappsrim vara underfundigt och ge en ledtråd, inte säga rakt ut vad något är. Typ:K Kurtivan skrev:
Ära vare gud i höjden,
Denna har jag gjort i slöjden!
Svårt att komma sig för att rimma med dagens julklappsöverflöd, men ett alltid uppskattat inslag när någon tar sig tid tycker jag.
Med det sagt har även jag lubbat en del i mina dar. Som när man blev påkommen när man pallade äpplen. Då fick man lubba satan!
Varför man nu pallade äpplen fortfarande då. Det var ju ingen som faktiskt ville ha ett äpple.
Jodå det var det som avsågs men det stående uttrycket var "Har du en rättvis klocka" och det var inte ovanligt på den tiden men jag har inte hört det på i varje fall trettio år och det hade nog sin storhetstid betydligt tidigare.Intet skrev:
De gamla mekaniska klockorna drog sig ju en hel del så man behövde försäkra sig om att de visade rätt tid ganska ofta.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 974 inlägg
Använder du det så? Jag kan förstå om ursprunget kanske är sånt, och att det är skapat från lubb, och då skulle betyda att springa klumpigt, men jag har nog aldrig hört det brukas annat än i samband med något forcerat, som äppelpallarexemplet ovan eller att man var tvungen att lubba hela vägen till skolan för att hinna.Kapsyl skrev:
Men jag har nog inte använt det sen min egen barndom på 1900-talet, så säger verkligen inte att vi använde ordet historiskt rätt då.
Ett skubb är en leverans med bud, man budar över en grej, skickar med bud, och budet springer, skubbar (eller hojar). Eller lubbar eller kutar eller kubbar... Det senare minns jag från min barndom. Kan vara en lokal variant och sammandragning av kuta och lubba.Nötegårdsgubben skrev:
Använder du det så? Jag kan förstå om ursprunget kanske är sånt, och att det är skapat från lubb, och då skulle betyda att springa klumpigt, men jag har nog aldrig hört det brukas annat än i samband med något forcerat, som äppelpallarexemplet ovan eller att man var tvungen att lubba hela vägen till skolan för att hinna.
Men jag har nog inte använt det sen min egen barndom på 1900-talet, så säger verkligen inte att vi använde ordet historiskt rätt då.
- En häst kommer galopperande i hagen och gnäggar till polarna: Lubba gubbar - traktorn är trasig!