Mikael_L Mikael_L skrev:
Min har gjort det länge, extremt irriterande fortfarande.
Det är liksom inte så att jag vänjer mig och accepterar det.
Din telefon är introvärt autist?

T ToRy skrev:
Jag börjar tro att Anders kanske ändå - åtminstone i teorin - är stockholmare. Drygare jävel får man leta efter. 😏
Det komiska är att han tror att det är en merit för andra än riktiga stockholmare. 😄 Så han står som en åsna mellan två hötappar och vet inte vilken han ska välja: Han kommer uppenbarligen aldrig bli accepterad av riktiga stockholmare, han är för stockholmsk för att inte tittas snett på av oss som inte bor i fjollträsk. Tough luck. 😉
Jag vill bara inte ha med er misär att göra. Lika barn leka bäst.

Ni diskuterar varför värmeskåp är bättre än mikro i personalrummet, medan jag pratar om vilken leverantör av kaviar som är bäst. Jag har aldrig ätit matlåda, och ni har aldrig ätit kaviar – det blir ju inget meningsfullt utbyte överhuvudtaget.

Edit: Ovan är skrivet på tangentbord med korrekturläsning – skitdrygt!
edit: NU ÄR EDIT FIXAD!

• Haha
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
Vad du är söt.

• Älska
  • Gilla
Intet och 3 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Kanske bättre med "lögn" eller "inte sant", ev. beroende på vad som avses "påhittat", det är så jag oftast uppfattat att det används i engelska. Sedan får man bygga en mening kring orden.
Det fungerar någorlunda med lögn eller inte sant, men genom att skriva "I call bullshit", associeras det skrivna med klatschiga repliker ur anglosaxiska filmer och serier, vilket ger inlägget en ytterligare dimension utöver själva yttrandet. En dimension som saknas om det istället står "du ljuger".

(Jag är nästan lika dryg som en annan person i tråden, märker jag 🙄. För övrigt kan jag meddela att jag är team* värmeskåp i matlåde-frågan.)

*irriterande engelskt låneord som kommer rendera en citatnotifikation inom kort.

• Gilla
lat
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Din telefon är introvärt autist?
Sorry brorsan, men här är det öppet mål:
"introvert autist"

• Haha
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det fungerar någorlunda med lögn eller inte sant, men genom att skriva "I call bullshit", associeras det skrivna med klatschiga repliker ur anglosaxiska filmer och serier, vilket ger inlägget en ytterligare dimension utöver själva yttrandet. En dimension som saknas om det istället står "du ljuger".
Då blir det väl Mondos sätt att uttrycka det, när en som har engelska/amerikanska som modersmål gör översättningen till svenska 😇
https://www.svt.se/sport/artikel/duplantis-till-sjostrom-du-snackar-skit

• Haha
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Känner du till någon bra svensk motsvarighet till "I call bullshit"? . "Skitsnack" är inte en exakt synonym.
Jodå. Rent skitsnack. Rakt av, skitsnack. Rappakalja. Trams. Lappri. Gallimatias. Nonsens. Fyllesnack ...

Känner du till någon bra svensk motsvarighet till "I call bullshit"? . "Skitsnack" är inte en exakt synonym.

Tyck vad du vill, men kodväxling (att växla mellan olika språkliga koder du behärskar, exempelvis språk eller dialekter) förekommer hos alla människor, förutom det fåtal som är helt enspråkiga.
Två bra uttryck med förklaringar:

He kåmber sama sårt uur boåd hålin.
Det kommer samma sort ur båda hålen. Ur munnen och ur arslet.

Dalagåbbar
Dalagubbar. Det vill säga "gubbar" som äldre karlar försökte lura i de yngre att de såg i röken från tjärdalen då de vaktade på nätterna.

• Älska
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Och ändå hänger du på Byggahus, som formligen dräller av arbetare i blåställ, Jönköpingsbor och matlådor. 😉

Du är en ordbajsare av rang, det får man ändå ge dig. Men det hjälper inte. Du är vad du är, hur du än försöker vara något annat. Och det är okej! Omfamna verkligheten, släpp tanken på att få "rätt" människor att tycka om dig. Tyck om dig själv först, sen kommer andra tycka om dig för den du är innerst inne. ☺️

Se där, precis samma struntprat som du hade fått av en östermalmspsykolog, alldeles gratis! Lägg pengarna på Kalles kaviar och en flaska champis istället. 👍

• Älska
  • Gilla
fribygg och 4 till
  • Laddar…
*irriterande engelskt låneord som kommer rendera en citatnotifikation inom kort.
Ja! Jag hugger med en gång.😁
Team missbrukas flitigt. Det dök upp under sjuttiotalet, tror jag. På TVnytt visades inslag från Övre Volta och Biafra gjorda av ett filmteam.
Efter det byttes "lag" ut pö om pö😀.

Svälten i Biafra fick oss små gossar att komma på lustigheter som nu skulle anmälas av skräckslagna lärare med nolltolerans mot precis allt.

Hissen tar max fyra personer eller hundra Biafraner.

I gymnastiken fick vi kläder och skor av skolan. Skorna var enkla av tyg och tunn gummisula. De döptes genast till Adidas Biafra.

Det förvånar mig (nåja) att denna förpubertala arrogans lever vidare bland "vuxna" i vår huvudstad.😁

• Gilla
lat och 1 till
  • Laddar…

Ni diskuterar varför värmeskåp är bättre än mikro i personalrummet, medan jag pratar om vilken leverantör av kaviar som är bäst. Jag har aldrig ätit matlåda, och ni har aldrig ätit kaviar – det blir ju inget meningsfullt utbyte överhuvudtaget.

Edit: Ovan är skrivet på tangentbord med korrekturläsning – skitdrygt!
edit: NU ÄR EDIT FIXAD!
Såna där som du brukar hamna i misär i slutändan då de har levt dyrare än de har råd med.

Givetvis skall det vara mikrougn i baracken. Fast i nödfall har det fått gå ibland med en vedbrasa ute på backen.

• Gilla
lat och 1 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Har du missat vilken tråd du skriver i? 😅
Nej

H heimlaga skrev:
De som hade varit i Amerika på 1800-talet och början på 1900-talet hade med sig en del ord hem. En del av de orden lever kvar än i dag

Här är två ord som ännu i dag används här i trakten:

Job= handelsverksamhet som inte är helt hederlig.
Run= driva företag eller verksamhet
👍
H heimlaga skrev:
Sedan så har vi ju ett recept i släkten som än i dag heter Lemon paj. Det var en som hade varit tjänarinna åt na herrskap i "Ny-Jork" på 20-talet och hon hade med receptet då de flyttade hem igen.
Som info: Just "Lemon" är betydligt äldre i svenskan och kommer mycket riktigt från engelskan. Det finns i svenska språket och är belagt från 1546 enl SAOB
Finlandssvenska har bevarat en del saker i språket som försvunnit i sverigesvenska. Samt såklart infört egna ord som saknas eller är ovanliga i sverige.

"Lemonpaj" finns oxo i Sverige

• Gilla
Intet
  • Laddar…
O O skrev:
👍

Som info: Just "Lemon" är betydligt äldre i svenskan och kommer mycket riktigt från engelskan. Det finns i svenska språket och är belagt från 1546 enl SAOB
Finlandssvenska har bevarat en del saker i språket som försvunnit i sverigesvenska. Samt såklart infört egna ord som saknas eller är ovanliga i sverige.

"Lemonpaj" finns oxo i Sverige
Lemonad.

• Gilla
BengtH
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Begreppet "för nu" har dykt upp. Alltså en direktöversättning av engelskans "for now".

Exempelvis "...och det var allt vi hade om vädret för nu."

Jag hatar det.
Vi kickstartar serien med att addera subtitlar till alla episoder, så att den inte stängs ner - för då skulle jag gå bärsärk.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.