SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Känner du till någon bra svensk motsvarighet till "I call bullshit"? .
Se nedan
"Skitsnack" är inte en exakt synonym.
Nej "skitsnack" och alla fantasifulla synonymer till det som föreslagits är inte heller vad som menas med uttrycket. Det alla tidigare har fokuserat på är bara betydelsen av "bullshit" samtidigt som man helt missat betydelsen av "I call"

I detta forum dyker det inte sällan upp ett uttryck med ganska lik betydelse:
  • "Källa på det?"
Med den underförstådda meningen att man inte för en sekund tror det som påståtts av någon är rätt men vill ge personen chansen att bevisa påståendet. Eller t.o.m. kräver ett bevis. På amerikanska är betydelsen mera allmän "Bevisa det".

På svenska vill man dessutom ha ett mera specifikt bevis, nämligen en källa.
"Det korta uttrycket ”Källa på det?” har etablerats i diskussionsforum på svenska för att be någon redovisa fakta kring ett påstående."

Uttrycket "call someone's bluff" är synonymt med "call bullshit" och betyder
"to demand that someone prove a claim or is not being deceptive."

Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Call I det sammanhanget har jag alltid trott är synonymt med "syna"

Jag synar ditt skitsnack...

• Gilla
Intet
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
medan jag pratar om vilken leverantör av kaviar som är bäst.
Vilket trams! Skulle det spela roll om man köper Kalles på ICA eller Coop? Tagga ner lite nu va!

• Haha
  • Gilla
SC Aero och 7 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
…och säger du ”episkt” så slår jag ihjäl dig… 😡
"Magiskt" replikerat..
/W

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Jag synar ditt skitsnack...
Ungefär. Men det är inte riktigt samma betydelse.

syna har en lite annan betydelse i svenskan. Besiktiga, avsyna, syna av, syna ut...

Maria T
Intet Intet skrev:
Mer förslag?
Det heter "fler förslag".

• Gilla
Testarn
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Det heter "fler förslag".
Naturligtvis. My bad😁

• Älska
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
4774
Vad det mobbas i den här tråden. Kan vi inte vara trevliga mot varandra oavsett vilken landsända vi än må komma från. 🥰

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Känner du till någon bra svensk motsvarighet till "I call bullshit"? . "Skitsnack" är inte en exakt synonym.

Tyck vad du vill, men kodväxling (att växla mellan olika språkliga koder du behärskar, exempelvis språk eller dialekter) förekommer hos alla människor, förutom det fåtal som är helt enspråkiga.
Jag har hört Jag hävdar skitsnack som svenskt alternativ.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
N Nyikåk skrev:
Jag har hört Jag hävdar skitsnack som svenskt alternativ.
Inte ”Jag claimar skitsnack” då? 😛

• Haha
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Läste nu på morgonen en tidningsartikel om att beställa droger, I artikelrubriken står det:
"– Det får inte vara lika enkelt att beställa hem en brödrost som att klicka hem LSD"

Vilka risker ser ni med att enkelt kunna köpa en brödrost?😇

• Haha
  • Gilla
kashieda och 9 till
  • Laddar…
RoTe
A AndersS skrev:
Läste nu på morgonen en tidningsartikel om att beställa droger, I artikelrubriken står det:
"– Det får inte vara lika enkelt att beställa hem en brödrost som att klicka hem LSD"

Skillnaden är väl att PostMord inte ringer polisen när dom öppnar din misstänka försändelse och ser en brödrost... Jo dom får öppna försändelser numera vid bara misstanke.

C
RoTe RoTe skrev:
Skillnaden är väl att PostMord inte ringer polisen när dom öppnar din misstänka försändelse och ser en brödrost... Jo dom får öppna försändelser numera vid bara misstanke.
Bryr de sig verkligen om att öppna misstänkta paket? Trodde det var tullpolisens jobb?

Redigerat:
RoTe
C cpalm skrev:
Bryr de sig verkligen om att öppna misstänkta paket? Trodde det var tullpolisens jobb?

[media]
Enligt flashback så plockas det mängder av paket enbart baserat på hur dom ser ut och hur dom "lämnas in". Sen vem som faktiskt öppnar så gissar jag på polisen.

A AndersS skrev:

Bra där! Vi måste ta energikrisen på allvar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.