Unikt namn
V videopac skrev:
Baksuget, kanske?
Baksug för tankarna till ungdommens dagar, och teorier om vad som kunde inträffa vid oförsiktig rörelse kring annans bakdel.

• Haha
  • Wow
videopac och 1 till
  • Laddar…
A
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vi behöver inte älta det där i ännu en tråd, du har fel samt jag uppskattar inte samtala med simpla arbetare. De får mig tänka på fackförbund, matlåda i plåtlåda och annan misär
Det var du som tog upp det i ytterligare en tråd, mind you. Kom med ett belägg istället för invektiv :-) Ditt snack biter inte på mig förresten; jag är mer utbildad, har mer kvalificerat jobb, tjänar mer pengar än dig. Och, jag är äkta stockholmare!

• Gilla
lat och 2 till
  • Laddar…
Mulvaden skrev:
Det var du som tog upp det i ytterligare en tråd, mind you. Kom med ett belägg istället för invektiv :) Ditt snack biter inte på mig förresten; jag är mer utbildad, har mer kvalificerat jobb, tjänar mer pengar än dig. Och, jag är äkta stockholmare!
Nej det var någon som hette Tory.
Lastbilschaufför är inte kvalificerat arbete.

Vi behöver inte älta det där i ännu en tråd, du har fel samt jag uppskattar inte samtala med simpla arbetare. De får mig tänka på fackförbund, matlåda i plåtlåda och annan misär
Nu är ju ämnet inte så gravalvarligt, så site sidoskutt må väl vara hänt.

Jag har aldrig funderat över begreppet "urstockholmare". Tills nu.
Så, om det bara krävs tre generationer och endast på en sida dessutom, är det verkligen ett urvattnat begrepp.

Men, förstår jag dig rätt bodde din farfar i Stockholm under hela sitt liv.
Han var avlad av prima Stockholmsspermier medans mottagaren av denna gudagåva kan ha varit någon fertil tändsticksdirektörsdotter från Jönköping med en massa pengar. Ok?

Då är din farfar 50% Stockholmare och 50% lantis.
Hans son=din far skapas på samma sätt, men med endast 50% prima frön i påsen. Din far blir då en kvarting till Stockholmare.
Nästa steg är ditt. Hälften av 25 % urstockholmare blir 12,5. Så du kan betrakta dig som mer eller mindre nyinflyttad.
Nästa steg. Dina barn. Är deras mor 12,5 % Stockholmare även hon, bryts äntligen den degenererande spiralen och de passerar sina föräldrar med råge som 25% Stockholmare.

Stämmer det, eller har jag missat någon decimal, (vilket är ett låneord, hämtat från Latin, för att anknyta till trådens ämne).

• Haha
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
T
Hey, det är stockholm kommun. ;) dessutom tillbringade jag mina första år i Vasastan innan vi flyttade. De köpte huset 75 men renoverade fram till 82 så vi bodde i en våning i Vasastan. Edit: villan är fortfarande inte färdig för övrigt
Blir de någonsin det...? 😊

T Testarn skrev:
Blir de någonsin det...? 😊
Det tror jag inte 😂

• Haha
Testarn
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Baksug för tankarna till ungdommens dagar, och teorier om vad som kunde inträffa vid oförsiktig rörelse kring annans bakdel.
Kan du specificera det. Massa bilder dök upp I mitt huvud.

Lastbilschaufför är inte kvalificerat arbete.
Ska han säga som inte ens har körkort. Skulle tro att du är underkvalificerad för att ens starta en lastbil.

Själv har jag lastbilskörkort. Och högskolepoäng i svenska språket (för att hålla mig till ämnet). Och är nära 0% stockholmare (hoppas jag).

• Älska
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Ska han säga som inte ens har körkort. Skulle tro att du är underkvalificerad för att ens starta en lastbil.

Själv har jag lastbilskörkort. Och högskolepoäng i svenska språket (för att hålla mig till ämnet). Och är nära 0% stockholmare (hoppas jag).
Jag har högskolepoäng i språk. Det ingick i grundutbildningen på IT- programmet, man kunde välja mellan Java och Csharp.

Självklart har jag körkort det är bara folk under 40 som inte tar körkort.

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
4774
Mulvaden skrev:
Du ger dig inte! Men jag förstår varför :)

Du har helt rätt i att man brukar prata om ”tre generationer”. Men då menar man som vi så många gånger försökt förklara för dig att ”generationer” innebär båda sidor. Din definition är du helt ensam om.
Jag är 8 eller 9 generationen stockholmare på båda sidor 😂. Helt utan inavel.

• Gilla
  • Haha
Maria T och 4 till
  • Laddar…
A
4774 4774 skrev:
Helt utan navel.
Rätt typiskt inavel när man saknar navel!😂

4774 4774 skrev:
Jag är 8 eller 9 generationen stockholmare på båda sidor 😂. Helt utan inavel.
Så 512 eller 1024 förfäder alla från Stockholm. I call bullshit.

Hela frågan är förstås så inskränkt att man skäms för er, men mer för vissa än andra iofs.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så 512 eller 1024 förfäder alla från Stockholm. I call bullshit
I tråden om Svenska språket. Blasfemiker.

M MatsBengtsson89 skrev:
Vatten är bra, dels för att släcka bränder, dels för att släcka tötörst.
Jag ville ha något att dricka, du gav mig vatten.
Jag är törstig, inte smutsig.

😅

• Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
En tanke som slår mig är att en del verkar vara stolta över att vara stockholmare.
Jag som inte ens gillar Stockholm ser det som lite märkligt; vem fan vill bli kallad för stockholmare?

Hade jag identifierat mig som stockholmare hade jag mörkat det så mycket jag kunde...

• Älska
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.