188 891 läst ·
2 816 svar
189k läst
2,8k svar
Svenska språket
Hur lyckades du få in Ryssland här också i tråden om Svenska språket😝? Bedriver Ryssar slavhandel i en så avancerad form att du känner till det och på svenska dessutom 😀?H heimlaga skrev:
Japp. Övertid. Har även förhandlat fram OB:tillägg på övertiden. Såklart utan att vara med i facket. Du är avundsjuk, förstår jag! Skicka IM så kan kanske få in dig bakvägen.pjgb skrev:
Dags för Kommunal att sätta Ryska ambassaden i blockad för att den har bättre avtal och frivilligt vägrar teckna kollektivavtal?😀
Begreppet har använts länge men för ett betydligt smalare segment av personer, det var min avsikt med inlägget. Speciellt inom idrottsvärlden har begreppet stjärna breddats.MathiasS skrev:
Backar vi xx-år var det VD som oftast nämndes toppchef i större företag ofta koncern. Senast idag slutade en avdelningschef för en liten enhet inom en mindre kommun (10 000 inv.) och i rubrik "toppchef lämnar".
Redigerat:
Ok, jag förstår vad du menar, jag har nog inte uppfattat den nyansen. Snarare känns det som, som sagts ovan redan, att det används av kvällspressen för att skapa rubriker. Men, säger inte att din spaning är fel.
Känns som en titel-inflation. Så länge man har NÅGON chefsnivå under sig (en Avdelningschef har väl i regel Enhetschefer och/eller Gruppchefer under sig), så är man numera ”toppchef”.A AndersS skrev:Begreppet har använts länge men för ett betydligt smalare segment av personer, det var min avsikt med inlägget. Speciellt inom idrottsvärlden har begreppet stjärna breddats.
Backar vi xx-år var det VD som oftast nämndes toppchef i större företag ofta koncern. Senast idag slutade en avdelningschef för en liten enhet inom en mindre kommun (10 000 inv.) och i rubrik "toppchef lämnar".
Men i min språkvärld är man fortfarande ”mellanchef” så länge man har någon chefsnivå ovanför sig.
Husägare
· Jönköping
· 5 859 inlägg
MIn spaning på en språkförändring jag upplever har skett de senaste åren är att man säger att man "löser ut" frågan. Tidigare löste man frågan eller problemet men nu lägger man till "ut". För mig låter det som att man löser ut x i en ekvation.