H heimlaga skrev:
Ja amerikanerna var ju som vanligt efter sin tid och avskaffade träldomen formellt 1865 och praktiskt på 1960-talet. Ryssland och flera arabländer är ännu mer efterblivna och har i praktiken trädomen kvar även om den formellt är upphävd.
Hur lyckades du få in Ryssland här också i tråden om Svenska språket😝? Bedriver Ryssar slavhandel i en så avancerad form att du känner till det och på svenska dessutom 😀?

Intet Intet skrev:
Hur lyckades du få in Ryssland här också i tråden om Svenska språket😝? Bedriver Ryssar slavhandel i en så avancerad form att du känner till det och på svenska dessutom 😀?
Betalar FSB så bra att du har råd att trolla på helgen?

• Gilla
Blazermannen och 4 till
  • Laddar…
pjgb pjgb skrev:
Betalar FSB så bra att du har råd att trolla på helgen?
Japp. Övertid. Har även förhandlat fram OB:tillägg på övertiden. Såklart utan att vara med i facket. Du är avundsjuk, förstår jag! Skicka IM så kan kanske få in dig bakvägen.

Dags för Kommunal att sätta Ryska ambassaden i blockad för att den har bättre avtal och frivilligt vägrar teckna kollektivavtal?😀

Något som jag reagerat på är att man från media har börjat "förstärka" med "toppchef", "stjärnspelare", "xxxxstjärnan", etc.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
……..jo, men inte är det ett nytt fenomen? ”toppchef gav jobb till sin bror” osv.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
……..jo, men inte är det ett nytt fenomen? ”toppchef gav jobb till sin bror” osv.
Begreppet har använts länge men för ett betydligt smalare segment av personer, det var min avsikt med inlägget. Speciellt inom idrottsvärlden har begreppet stjärna breddats.
Backar vi xx-år var det VD som oftast nämndes toppchef i större företag ofta koncern. Senast idag slutade en avdelningschef för en liten enhet inom en mindre kommun (10 000 inv.) och i rubrik "toppchef lämnar".

Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
D
A AndersS skrev:
Begreppet har använts länge men för ett betydligt smalare segment av personer, det var min avsikt med inlägget. Speciellt inom idrottsvärlden har begreppet stjärna breddats.
Är det inte mest i klickbaitpressen, känns inte som att de stora morgontidningarna uttrycker sig så?

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Är det inte mest i klickbaitpressen, känns inte som att de stora morgontidningarna uttrycker sig så?
Vad är definition av storlek på "klickbaitpressen"? All media även via TV använder det idag och jag läste det i en hyfsat stor morgontidning inom Bonnierkoncernen.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Ok, jag förstår vad du menar, jag har nog inte uppfattat den nyansen. Snarare känns det som, som sagts ovan redan, att det används av kvällspressen för att skapa rubriker. Men, säger inte att din spaning är fel.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Begreppet "för nu" har dykt upp. Alltså en direktöversättning av engelskans "for now".

Exempelvis "...och det var allt vi hade om vädret för nu."

Jag hatar det.

• Gilla
  • Arg
  • Haha
Workingclasshero och 28 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Backar vi xx-år var det VD som oftast nämndes toppchef i större företag ofta koncern. Senast idag slutade en avdelningschef för en liten enhet inom en mindre kommun (10 000 inv.) och i rubrik "toppchef lämnar".
Känns som en titel-inflation. Så länge man har NÅGON chefsnivå under sig (en Avdelningschef har väl i regel Enhetschefer och/eller Gruppchefer under sig), så är man numera ”toppchef”.

Men i min språkvärld är man fortfarande ”mellanchef” så länge man har någon chefsnivå ovanför sig.

• Gilla
Workingclasshero och 7 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Begreppet "för nu" har dykt upp. Alltså en direktöversättning av engelskans "for now".

Exempelvis "...och det var allt vi hade om vädret för nu."

Jag hatar det.
Jag håller med dig. Honje gangon.

• Gilla
Skandiamannen
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Något som jag reagerat på är att man från media har börjat "förstärka" med "toppchef", "stjärnspelare", "xxxxstjärnan", etc.
…och säger du ”episkt” så slår jag ihjäl dig… 😡

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Rd 350 och 4 till
  • Laddar…
Fick slå upp episkt och dess betydelse....
I SAOL lika med "berättande"..

• Gilla
djac
  • Laddar…
MIn spaning på en språkförändring jag upplever har skett de senaste åren är att man säger att man "löser ut" frågan. Tidigare löste man frågan eller problemet men nu lägger man till "ut". För mig låter det som att man löser ut x i en ekvation.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.