tommib tommib skrev:
Ja, eller från en butik då och inte från en hantverkare...
Jag låter gärna kunden sköta inköp av Mtrl
Då slipper jag besväret och jag har ingen avans på det jag köper in till kunden
Men ändå så är det bättre om jag köper in det eftersom att jag då har koll på att inget saknas och att det är rätt mtrl

Demmpa Demmpa skrev:
Varför då? Du kan enkelt jämföra priserna innan du lägger varorna i kundkorgen, om du tycker att det är dyrt behöver du inte köpa just den matvaran i just den matvarubutiker utan du kan enkelt välja att ta vara x från butik a, vara y från butik b, vara z från butik c etc.

Men det ”går inte” att göra så med el-/VVS-prylar från en hantverkare.
Jag tror/misstänker att det inte finns en enda el-/VVS-firma som låter kunden köpa pryl x från hantverkare a, pryl y från hantverkare b, pryl z från hantverkare c.
Spelar inte mig någon roll var kunden köper det, bara det är rätt Mtrl och att det finns de grejor som behövs.
Mitt påslag på Mtrl täcker inte ens tiden för att beställa och hämta det.
Tycker bara det är trist om kund inte har köpt in allt som behövs så att jobbet går i stå för att Mtrl saknas

Konsumenttjänstlagen är ju t
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tja, om det är ett problem och om det inte går att lösa på annat sätt blir det ju till sist lagar och regler.

Så funkar det ju med allt annat, så kan det även bli här.
Men kan du trolla lite med knäna eller nåt, så att nästan samtliga hantverkare börjar uppföra sig bra i denna aspekt så önskar jag dig välkommen och lycka till. Det kan ju vara skönt att slippa få ytterligare lagar, är du mannen att fixa det, så kör hårt ... :)
Jag har aldrig sagt att någon ensam kan fixa det här men i de flesta fallen lägger man bara skulden på branschen när det många ggr även är kundens "fel". Om kunderna skulle bli lite mer på och lite fler skulle begära lite bättre offerter så skulle det ju sakteliga bli bättre så småningom. Då skulle dom som ger tydliga och klara offerter till slut få övertaget.
Nu vill man liksom styra upp priserna så kunden vet från start att de är okej och då inte behöver ha så märkvärdiga offerter för de vet att det inte kommer nå överraskningar. Det är ju bra i sak men en ganska dålig lösning på problemet som sådant.

Fast om nu ingen hantverkare vill lämna offert, hur ska man då få sitt elarbete utfört?:thinking:

• Gilla
mr_bygg och 3 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Fast om nu ingen hantverkare vill lämna offert, hur ska man då få sitt elarbete utfört?:thinking:
Nä just nu är det ju lite av ett moment22 så det inser ju jag också. Men det är som sagt inte bara branschens fel att det är som det är. Dom utnyttjar ju egentligen bara kundernas beteende.

S Stefan1972 skrev:
Men det är som sagt inte bara branschens fel att det är som det är. Dom utnyttjar ju egentligen bara kunderna[...].
Och det är det konsumenttjänstlagen är till för att hindra.

Citatet kan upplevas stympat på ett ojuste sätt.

• Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Och det är det konsumenttjänstlagen är till för att hindra.

Citatet kan upplevas stympat på ett ojuste sätt.
Så du menar alltså att med uppstyrda priser och konsumenttjänstlagen till hands så är det okej för kunder att bete sig som de gör idag?

Jag tror att upphandlingsformen löpande räkning måste finnas. Och den måste vara trygg. Framförallt vid mindre ombyggnader, så finns det dels många osäkerheter, som drar upp priset ifall det måste offereras till fast pris. Dels är de mindre projekten ofta så små att arbetet med att utforma en bra offert skulle kosta mer än själva jobbet.

Då blir löpande räkning det enda rimliga effektiva alternativet. Men för att det skall vara tryggt med löpande räkning måste man kunna lita på att debiteringen är korrekt och rimlig. Precis som om jag hoppar in i en taxi på kvällen, så bör jag kunna räkna med att resan som brukar kosta 200 kr, inte kostar 7 000 den här gången. När det gäller taxi, så är tjänsten iofs. numera så enkel att uppskatta, att fastpris borde vara mer standard, finns inte så många oväntade saker som kan hända vid körning från A till B.

• Gilla
självklart
  • Laddar…
Claes Sörmland
S Stefan1972 skrev:
Så du menar alltså att med uppstyrda priser och konsumenttjänstlagen till hands så är det okej för kunder att bete sig som de gör idag?
Tanken med konsumenttjänstlagen är att hantverkarna och konsument ska skydda sig genom att sluta avtal om priset, främst genom fast pris eller ungefärligt pris (d v s priset +/-15%) eller en tydlig grund för beräkningen av priset (t ex pris per timme). Om de inte skyddar sig genom att göra detta så får hantverkaren vad som är skäligt betalt. Och det är en tolkningsfråga vad som är ett skäligt pris och kommer hantverkare och konsument man inte överens om detta så finns tinget för att avgöra frågan.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
jo det är klart att löpande räkning måste finnas men jag tänker mest på de som låter det rulla på och när det är klart och det ska betalas så är det först då man reagerar. Varför inte tidigare under arbetets gång? Det är väl klart att man ska kunna lita på hantverkaren att denne inte skinnar en men man borde liksom som kund vara lite mer intresserad tycker man.

Om hantverkarna hänvisar till en prislista som är tillgänglig för kunden så skulle det bli transparent. Som det är nu så är det rimmligt att kunderna utgår från att grostistpriserna inte ligger över den vanliga handeln. Snarare i nivå med online handlarna.

• Gilla
Pen och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Ja! Det är nämligen inte ett jämlikt förhållande. Hantverkarna är experterna i situationen, och har många kundkontakter. De är dessutom proffs, i den traditionella betydelsen, dvs tjänar pengar på sin verksamhet. Då kan man förvänta sig professionalism.

Det är just därför som konsumentjänstlagen öht finns! För att göra denna skillnad i styrkeförhållande klart och skydda kunden. Denna är nämligen i behov av skydd!

Det är branschen som skall skärpa sig. Inte privatkunderna! De kan inte förväntas ha de beställarkompetens som krävs för det.

• Gilla
Pen och 13 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Det är branschen som skall skärpa sig. Inte privatkunderna! De kan inte förväntas ha de beställarkompetens som krävs för det.
Håller med till stor del men förundras dock över hur många som beställer just denna typ av produkt/tjänst utan att ha en aning om priset på det dom beställer.

Gör de likadant när de köper en TV? En bil? En fastighet?

Så pass beställarkompetens att man åtminstone har ett hum om vad det man beställer kommer att kosta tycker jag nog att man kan kräva.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
tommib
Jo, förvisso, men hur ska man få det då? Eftersom det är nästan omöjligt att få ut en elektriker på mindre än en total omtrådning så lär man knappast få någon som hör av sig när man ber om specificerad offert för byte av fem uttag (eller hysteriska priser).

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Det är ju kunder som vet vad prylarna kostar som opponerar sig.

• Gilla
guggen och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.