37 924 läst ·
291 svar
38k läst
291 svar
SVD:"Han vägrar betala el-firmans skyhöga påslag"
Då frågar jag mig varför du ser allt så statiskt? Verkar riktigt enahanda och ingrott in i märgen. Påståendet låga timpriser är också ganska magstarkt i många fall.E EyEr0n skrev:Nu är ju hantverkarbranschens prismodell så att man har ett lågt timpris och har påslag på material.
Vill man frångå det som är praxis så får man som kund förhandla fram det, dvs inget materialpåslag till fördel för ett högre timpris.
Ingen firma kommer nånsin vara den som byter modell först.
Kommer antingen krävas att kunderna börjar kräva det eller att branschorganisationerna gör något.
Om man som du förslår att kostnaden för egen lagerhållning, beställning, hämtning mm bakas in i priset så kommer det resulteras i att ett prispåslag måste räknas ut för varje kund och enskilt jobb, vilket tar tid och är jobbigt.
Då är det ju mera riktigt att debitera tiden det tar som är enkelt att mäta och kan ändra sig per kund och jobb.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 313 inlägg
Alla fakturerar inte "listpriserna" till kunden.Nötegårdsgubben skrev:
Faktiska inköpspriset + påslag%(20-40%) +moms är vanligt.
Att fakturera listpriserna rent av är enligt mig nästan kriminellt.
Skogsägare
· 23 313 inlägg
Trevligt att vi är ense om vad som är bra faktureringspolicy. Däremot tror jag att få kunder är villiga att betala uppåt 40 % i påslag för inköp. Det är nog mer än vad butiker som faktiskt lagerhåller varor och har kostnader för det har i påslag.
Det är klart att även hantverkare ska kunna ta betalt för de tjänster de tillhandahåller, men att finansiera arbetet med höga materialpåslag kommer inte att hålla.
Det är klart att även hantverkare ska kunna ta betalt för de tjänster de tillhandahåller, men att finansiera arbetet med höga materialpåslag kommer inte att hålla.
Det har ju hållit hittils så.Nötegårdsgubben skrev:
Trevligt att vi är ense om vad som är bra faktureringspolicy. Däremot tror jag att få kunder är villiga att betala uppåt 40 % i påslag för inköp. Det är nog mer än vad butiker som faktiskt lagerhåller varor och har kostnader för det har i påslag.
Vad skulle bryta trenden?
Skogsägare
· 23 313 inlägg
Missnöje i kundledet samt ökad konkurrens och pristransparens genom näthandeln.
Sen tror jag att du har fel när du säger att det är hantverkarpraxis att ha höga materialvinster. Det finns väl främst inom el och vvs.
Sen tror jag att du har fel när du säger att det är hantverkarpraxis att ha höga materialvinster. Det finns väl främst inom el och vvs.
Jag kan börja med att länka till en annan tråd (som jag länkat till förut).E EyEr0n skrev:
http://www.fluxio.se/forum/35/27748.html
Jag tycker du ska noga läsa Olle Anderssons insiktsfulla inlägg ifrån #22 och framåt.
När det är så illa att själva elektrikerverksamheten är en förlust, som man tar för att få sälja material istället så är det antagligen inte bra. Men den affärsmodellen kan förvisso fungera, fungerar ju t.ex. för bilhandlarna, som kan göra förlust på sin bilförsäljning, för att ta igen det på eftermarknaden.
Men denna rådande affärsmodell i elbranschen sätts ju under tryck då både privatpersoner och stora byggherrar kan och vill köpa materialet själv. Då blir det till sist som så att man måste börja tjäna pengar på det enda man är ensam om, rätten att utföra arbetet.
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 inlägg
Samtidigt kan man ju inte ha det så att alla är så billiga som möjligt på allt. Då börjar det bli prisstyrt och man står där till slut med priser som nån annan bestämmer. Att grossist och fysisk butik kan vara dyrare än en annan slags handlare får vi nog alltid leva med och det är ändå bra att det finns valfrihet för den som vill det. I slutändan så är det ändå kunden som har ett val. Det är inte staten eller handlarna som ska se till att inte kunden behöver jämföra.
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 inlägg
Frågan är om det kommer att ske överhuvudtaget. Det är inget brottsligt i att vilja tjäna pengar och det är fri prissättning i sverige. Det kommer bara sluta med att kunden skulle ha varit noggrannare i sitt val av hantverkare och isåfall begärt offert inkl allt för att slippa överraskningar.D Daniel 109 skrev:
Vi har inte sett domen än. Jag skulle inte bli förvånad om domstolen underkänner litsprislistan.
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Det råder visserligen fri prissättning. Men enligt lagen så får du inte ta oskäligt mycket betalt, såvida du inte kommit övverens om det i förväg. Dvs. ett fastprisjobb kan du sätta hur högt pris som helst på. Kunden måste ju godkänna det i förväg.S Stefan1972 skrev:
Men de här orimliga materialpåslagen gäller ju arbeten på löpande räkning. Där man inte i föväg specificerat vad sluträkningen blir. Då gäller att priset måste vara skäligt.
Begreppet "skäligt" är då luddigt. Men oftast har det tolkats som att ett pris som kraftigt avviker från vad andra tar för samma vara, är oskäligt.
Det som då blir stötestenen här är om "de andra" som man skall jämföra mot, bara gäller andra elfirmor som också följer samma grossist listpriser, eller om man kan jämföra bredare mot byggmarknader, nätbutiker osv. Spontant misstänker jag att nätbutikerna faller bort om en domstol skall jämföra priser, det är för stor skillnad i servicenivå i säljledet. Men det blir väldigt spännande att se.
Det finns ju en liknande situation med taxiskojarna, de som tog 5 - 10 000 för en körning till från Arlanda (och liknande i Malmö/Göterborg). Där har man ju i stort sett lyckats röja upp just genom att tillämpa konsumenttjänstlagens klausuler om att ett pris måste vara skäligt. De här skojarfirmorna hade ju ett listat "jämförelsepris" på typ 9999 kr, där mer normala taxibolag hade jämförpris på 315 kr.
Där har det fastslagits att en taxi med högre jämförpris än 499 kr, måste ge ett fast pris i förväg om de vill få betalt. Det är alltså helt OK att avtala att det skall kosta 10 000 att komma in till stan från Arlanda, men det är inte OK att berätta om priset efter körningen. Detta har skett genom att bara tydliggöra reglerna för taxibranschen. Inga lagändringar, och jag tror inte ens att det finns något rättsfall i frågan.
Numera ser man att alla de här skumma taxibolagen har ett jämförelsepris på 499 kr. Fortfarande avsevärt dyrare än andra, men inte rena rånet.
Liknelsen mot el o VVS branschen är slående.
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 inlägg
Jo men hur kan man som kund låta nåt gå på löpande räkning och sen bli förvånad över priset? I ts fall låter det ändå inte som ocker. Mer oskäligt höga. Inget av det är ju okej egentligen. Firman har utnyttjat situationen på ett fult sätt som många gör och kunden har låtit de göra det helt fritt. Omöjligt att styra upp i detalj såklart men hade jag varit kund på samma vis så hade jag nog velat haft en diskussion varje gång man passerade 10k kr iallafall. Då gör man ju nånting iallafall.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 738 inlägg
Man kanske kan dra några paralleller till domen mot Trademax som häromdagen. De ansågs ha vilselett kunderna genom att använda ett rekommenderat pris som ingen använde (gärna på produkter inom företagskoncernen som endast såldes inom koncernen)
Man skulle kunna tänka sig att listpriset kan jämföras med ett rekommenderat pris som ingen betalar.
Man skulle kunna tänka sig att listpriset kan jämföras med ett rekommenderat pris som ingen betalar.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 738 inlägg
@Stefan1972 Saken är ju den att snudd på ingen vill lämna pris på vad materialet kostar. Man får lösa svar som "du får listpriset" eller kanske lite rabatt på detsamma.
Man kan ju undra sig varför det oftast är så.

Man kan ju undra sig varför det oftast är så.
Det är väl inte så konstigt om elektrikern i diskussionen om jobbet sagt att han köper materialet men kunden ska få ”bra rabatt”. Detta nappar nog många på och förväntar sig då ett vettigt pris, kanske inte nere på näthandlares priser men iaf inte långt därifrån.S Stefan1972 skrev:Jo men hur kan man som kund låta nåt gå på löpande räkning och sen bli förvånad över priset? I ts fall låter det ändå inte som ocker. Mer oskäligt höga. Inget av det är ju okej egentligen. Firman har utnyttjat situationen på ett fult sätt som många gör och kunden har låtit de göra det helt fritt. Omöjligt att styra upp i detalj såklart men hade jag varit kund på samma vis så hade jag nog velat haft en diskussion varje gång man passerade 10k kr iallafall. Då gör man ju nånting iallafall.