C cpalm skrev:
Malmbergs? :whistle:
När det gäller kabel och belysning så stämmer det (y)
Synd att jag inte gillar deras övriga installationsmtrl.
De är för övrigt den enda gross jag vet som har en rak prislista för alla
Inga konstiga list-, försäljnings- och nettopriser.
Dessutom har de inget sofistikerat rabattsystem där olika kunder har olika procentuell rabatt.
Önskar att fler körde med det systemet

E EyEr0n skrev:
Det är väl ändå standard att kunden betalar tiden det tar för hantverkaren att hos gross inhandla nödvändigt material?
Jag vet då ingen firma som bjuder sina kunder på detta.
Mitt påslag på inköpspriset ger täckning för största delen av tidsåtgången
Tar inte så lång tid att beställa på nätet och köra in om och hämta innan man kör till kunden.
Debiterar bara tid jag är och arbetar hos kund.
Dvs håller jag lunch en timme så blir kunden inte debiterad.
Men om kunden står och snackar och vill ha goda råd om hur denne ska göra med något mindre hempul då tickar klockan på och dettaberättar jag för denne, dock går det på vanlig timtaxa och inget konsultarvode

• Gilla
martin43
  • Laddar…
Även Malmbergs är ju för dom allra flesta inget annat än en nätbutik då dom har relativt få "butiker" i landet tot 19. 5 i Stockholm med omnejd 3 i Göteborg sedan 11 fördelade över landet. Men dom är utan tvekan billiga, tyvärr så är väl kvalitén mist sagt "svajig" många prisvärda varor blandade med rent skräp.

• Gilla
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Mitt påslag på inköpspriset ger täckning för största delen av tidsåtgången
Tar inte så lång tid att beställa på nätet och köra in om och hämta innan man kör till kunden.
Debiterar bara tid jag är och arbetar hos kund.
Dvs håller jag lunch en timme så blir kunden inte debiterad.
Men om kunden står och snackar och vill ha goda råd om hur denne ska göra med något mindre hempul då tickar klockan på och dettaberättar jag för denne, dock går det på vanlig timtaxa och inget konsultarvode
Nej, det förutsätter man väl att du inte fakturerar kunden för din lunchrast.
Att du å andra sidan fakturerar kunden för den tid du arbetar för honom, oavsett om det är genom att beställa material, hämta material, skruva fast saker, skala kablar eller instruerar kunden hur han ska skruva i saker är väl väldigt rimligt..

• Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
För en gångs skull hade det varit trevligt att läsa om kunder som är nöjda med sina hantverkare, eller har alla blivit lurade
När man ska ta in någon för ett jobb är det viktigt att inte ta första bästa utan ta kontakt med några stycken.
Då kan jag, utan att gå in på allt resonemang om nettopriser, rabatter, påslag osv tala om att:
Hittills är jag väldigt nöjd med de hantverkare vi har anlitat.
Om det så har varit takläggare, målare, VVS-are, elektriker eller husbyggare, så tycker jag att de har gjort ett utmärkt jobb hemma hos oss. Och fakturerat helt rimligt.
Helt enkelt har deras jobb varit tekniskt bra och ekonomiskt prisvärt (y)
Är det bara jag som har haft tur eller?

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Det vore ju mycket enklare att man arbetade fram ett system där kunden får en totaloffert inkl allt och den får diffa +- 20% typ för material. Nån form av schablon som räknar fram material för olika typer av jobb och sen får allt ingå och firman ifråga får stå för fiolerna om det åtgår extra mycket kabel eller klammer eller vad det nu än må bara.
Då har kunden en offert de kan jämföra med och vad varje klammer kostar blir ointressant och inget företag blir då intresserade av att salta notorna då de vet att nästa som lämnar offert kanske inte gör det.
Nu är det precis som att kunden är nöjd med offert på jobbet och sen kommer dråpslaget på materialet istället och så har det vuxit fram den kultur vi har.

Mikael_L
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Ska bli intressant att följa hur det går! Äntligen nån som orkar fajtas på riktigt med dem.
Vi borde hjälpa Nils-Petter med att få någon slags sakkunnig eller expert som inför rätten kan berätta saker till hans fördel.
Frågan är lite vad ...

Tvistemål är ju lite av skönhetstävlingar, och rättens ledamöter tror jag ofta blir ganska lätt bländade utav olika auktoriteter, men det är ju oavsett bra att få stöd av någon oberoende part när målet i sig står mellan två tydligt subjektiva parter.

Det är ju ganska viktigt att detta mål går i konsumentens favör, det är dåligt att få något prejudicerande åt fel håll.

• Gilla
fia_mstd och 12 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Det vore ju mycket enklare att man arbetade fram ett system där kunden får en totaloffert inkl allt och den får diffa +- 20% typ för material. Nån form av schablon som räknar fram material för olika typer av jobb och sen får allt ingå och firman ifråga får stå för fiolerna om det åtgår extra mycket kabel eller klammer eller vad det nu än må bara.
Då har kunden en offert de kan jämföra med och vad varje klammer kostar blir ointressant och inget företag blir då intresserade av att salta notorna då de vet att nästa som lämnar offert kanske inte gör det.
Nu är det precis som att kunden är nöjd med offert på jobbet och sen kommer dråpslaget på materialet istället och så har det vuxit fram den kultur vi har.
Kommer aldrig att fungera då det finns differentierade prislistor.
Bättre att köra med öppna kort och vara transparent med inköpspriser.

Det kräver ju mycket mer förarbete om man ska ta fram en komplett offert.

Generellt är väl de flesta hantverkare bra. Men hade en riktigt skojare jag tog in i min förra lägenhet som tog 7.25kr stycket för dom röda hattarna man kopplar ihop kablar med. 900kr för 125 stycken, samma sak med FK och RK kabel påslag på flera 100%.

Ironiska var att han hade använt mitt material jag hade liggande i lägenheten så kostnaden borde varit noll.

D Daniel 109 skrev:
Det kräver ju mycket mer förarbete om man ska ta fram en komplett offert.
jo det är klart att det blir mer arbete men hade man haft den lösningen så hade ju alla anpassat sig efter det och till slut hade man ju lärt sig hur man offererar efter schablon och får med det nödvändigaste. Man arbetar ju på samma sätt på större jobb för inte sitter de och räknar varenda mutter i ett 10km kulvertjobb. Där får man ju en totaloffert som får skilja så och så och skiljer det sig ännu mer så får ju byggaren stå för det. (beroende på avtal då såklart )

Det är ju iofs. slående att rena påslagsmodeller kan bli fel. På den tiden när det fanns länder med planekonomi, vet jag ett svenskt företag som skulle offerera en vara till ett av de här länderna. Det gällde ca 200 milj. De övervägde hur högt pris de skulle våga dra till med, och tog i rejält. Får reda på från konsulten som granskar offerterna, att de kan bara komma ifråga om de höjer sitt anbud med minst 30%. Konsulten jobbade på provision, hur mycket köper han in...

Mikael_L Mikael_L skrev:
Vi borde hjälpa Nils-Petter med att få någon slags sakkunnig eller expert som inför rätten kan berätta saker till hans fördel.
Frågan är lite vad ...
Om jag förstår SvDs artikel rätt bygger Nils Petter en del av sitt försvar med jämförelser mot nätbutiker. Enligt artikeln driver även Nils Petter näringsverksamhet. Mitt förslag är att Nils Petter skaffar konto hos typ Ahlsell, Elektroskandia, Solar, Malmbergs och Selga. Han kommer i och för sig bara få skitrabatter på kanske 70-80 procent men får mer relevanta priser att jämföra mot än med en "suspekt" och "irrelevant" nätbutik. Hör annars redan argumenten "det går naturligtvis inte att jämföra med en nätbutik, vi måste kunna hämta direkt när det behövs och kan inte vänta veckor på en nätbutik. (och dessutom har dessa inte frukost...)".

Redigerat:
  • Gilla
fia_mstd och 3 till
  • Laddar…
harry73
Mikael_L Mikael_L skrev:
Alfredo Alfredo skrev:
Mitt förslag är att Nils Petter skaffar konto hos typ Ahlsell, Elektroskandia, Solar , Malmbergs och Selga.
Tog kontakt med journalisten om tråden, så kanske Nils-Petter dyker upp här inom kort.
Mata på med bra förslag...

Jag mejlade också journalisten igår och frågade samtidigt om han kunde avslöja vilken rätt som handhar fallet samt målnummer. Har inte fått något svar ännu.

Angående Mikael_L's förslag funderade jag på crowdfunding. Någon som vet något om hur detta går till?

Sedan är det väl så att de flesta tvistemål aldrig går till dom utan till förlikning. Då får man väl tyvärr inget prejudikat antar jag.

Pen

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.