37 924 läst ·
291 svar
38k läst
291 svar
SVD:"Han vägrar betala el-firmans skyhöga påslag"
Visst om kunden nu tycker det är värt att betala 5-600 kr i timmen istället för 400 krH hempularen skrev:
Det blir ju inte dyrare för kunden, men ärligare.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 313 inlägg
Då har du haft otur och valt fel hantverkare som debiterar dig för inköp samt har ett påslag på mtrl.J jimmie.p skrev:Normalt så får man ju betala för den "servicen" då timpenningen vanligen rullar på när hantverkaren är iväg till grossisten och köper material. Sen betalar du en gång till på rejäla påslag på materialet. Vanligtvis slinker det ner en frukost på kundens timpenning också. Sen ovanpå det så betalar man vanligtvis bra för en dyr servicebil som inte innehåller nått av nytta då dom måste ändå åka och köpa en massa material även för dom enklaste arbetena.
Jag VET att det finns schyssta hantverkare också som kör med öppna kort och rimliga påslag men det finns nog bara en på dussinet kvar tyvärr.
Det är på tiden att detta prövas, jag förstår inte riktigt varför inte konsumentverket tar tag i detta. Konsumenterna är i ett rejält underläge och blir lurade på löpande band så som det är idag.
Förutsätter att detta är självupplevt, eller har du hört det från en kompis som känner en som har en bekant vars bryllings granne råkat ut för detta?
Nej, jag tror att problemet här är just att man inte väntar sig det priset på materielen eftersom många ser de priserna som finns i butik. Det är överraskningen, inte totalkostnaden i sig, som är det stora problemet. Sen kan jag tycka att det överlag är rätt dyrt med hantverkstjänster idag men det är en separat fråga och förvrängs dessutom av ROT.
Eftersom du ( @Uffe A )efterfrågar så kan jag säga att jag är supernöjd med killarna som är hemma hos mig just nu. Han som har firman gör VVS, plattsättning, snickeri, måleri mm och de andra två gör delar av det. Kostar 600 spänn i timmen och jag betalar glatt eftersom jag vet att jag inte blir blåst på varken arbetstider eller materielpriser. De var inte första firman som vi hade in offert ifrån och de var absolut inte billigast. Vi kör löpande räkning med dem eftersom jag litar på honom och jag vet att jag inte blir blåst. Kunde jag kommit undan billigare? Säkert. Bättre? Knappast. I detta ligger också aspekten "vill jag lämna mina hemnycklar till den här killen?".
Eftersom du ( @Uffe A )efterfrågar så kan jag säga att jag är supernöjd med killarna som är hemma hos mig just nu. Han som har firman gör VVS, plattsättning, snickeri, måleri mm och de andra två gör delar av det. Kostar 600 spänn i timmen och jag betalar glatt eftersom jag vet att jag inte blir blåst på varken arbetstider eller materielpriser. De var inte första firman som vi hade in offert ifrån och de var absolut inte billigast. Vi kör löpande räkning med dem eftersom jag litar på honom och jag vet att jag inte blir blåst. Kunde jag kommit undan billigare? Säkert. Bättre? Knappast. I detta ligger också aspekten "vill jag lämna mina hemnycklar till den här killen?".
Som sagt finns det bra hantverkare och det finns bra kunder också.tommib skrev:
Nej, jag tror att problemet här är just att man inte väntar sig det priset på materielen eftersom många ser de priserna som finns i butik. Det är överraskningen, inte totalkostnaden i sig, som är det stora problemet. Sen kan jag tycka att det överlag är rätt dyrt med hantverkstjänster idag men det är en separat fråga och förvrängs dessutom av ROT.
Eftersom du ( @Uffe A )efterfrågar så kan jag säga att jag är supernöjd med killarna som är hemma hos mig just nu. Han som har firman gör VVS, plattsättning, snickeri, måleri mm och de andra två gör delar av det. Kostar 600 spänn i timmen och jag betalar glatt eftersom jag vet att jag inte blir blåst på varken arbetstider elleqer materielpriser. De var inte första firman som vi hade in offert ifrån och de var absolut inte billigast. Vi kör löpande räkning med dem eftersom jag litar på honom och jag vet att jag inte blir blåst. Kunde jag kommit undan billigare? Säkert. Bättre? Knappast. I detta ligger också aspekten "vill jag lämna mina hemnycklar till den här killen?".
Tror att du tillhör den sistnämnda kategorin.
Sen finns det de som har fått en offert och förväntar sig att hantverkaren ska fixa en hel drös med "småsaker" eftersom denne ändå är där. Givetvis utan att ta betalt eftersom denne befinner sig på plats
Självupplevt tyvärr. Kan väl säga att jag med åldern och erfarenheten blivit en bättre inköpare av hantverkstjänster och gör så mycket jag bara kan själv.U Uffe A skrev:
Återigen ett klassiskt elektriker försvar. 200kr i tim extra på 10 Tim är ingenting jämfört med ett påslag på 17 tusen. Det är såhär det ser ut med många elektriker firmor, de fuskar och tar orimligt betalt, helt enkelt lurar kunderna. Undrar vad föraktet kommer ifrån?U Uffe A skrev:
Och jag vill påpeka att detta inte handlar om hantverkare generellt utan en kultur hos elektriker.
Jag har kollat mina priser hos Solar, Ahlsell och Malmbergs vad gäller kabelE elmont skrev:Eftersom det är så många här som "vet" vad installatörerna betalar har jag roat mig med att göra en liten undersökning.
Ett trend uttag E1830296 betalar jag hos Elbutik 133:- hos Elektroskandia 215:- Ahlsell 135,50
Ett Elko RS E 1841467 Hos Elbutik 94:- hos Skandia 147:- hos Ahlsell 86,25
En takdosa E1422610 Elbutik 49:- Skandia 70:- Ahlsell 31,25
Fördragen slang E1414243 Elbutik 11,6 Skandia 20,13 Ahlsell för inte den varan
FQ 1,5 E0435192 Elbutik 3,3 Skandia 6,56 Ahlsell 3,23
Så jag får ta tillbaka mitt tidigare påstående att installatörer betalar ungefär lika mycket hos närbutik som grossist. Priserna är inkl moms.
Jag tror att många "småskuttare" har ungefär samma prisbild som jag har och detta är mina nettopriser och inga övriga rabatter finns.
Det är dom priser jag får betala om jag bara tittar in och köper det jag för stunden behöver, har jag ett lite större projekt kan jag förhandla till mig en lite högre rabatt som gäller ett specifikt projekt
Trend uttag Solar 152:- Ahlsell 198:-
Elko RS E1841467 Solar 123:- , Ahlsell 193:-
takdosa E1422610 Solar 45:- , Ahlsell 102:-
Fördragen slang E1414243 Solar 11:80, Malmbergs 11:65
FQ 1,5 E0435192 Solar 3:78, Ahlsell 5:20, Malmbergs 2:40
Så ni kan ju gissa var jag handlar
Grämer ju mig att jag går miste om alla betalda gratisfrukostar hos Ahlsell
Kultur hos elektriker.G guggen skrev:Återigen ett klassiskt elektriker försvar. 200kr i tim extra på 10 Tim är ingenting jämfört med ett påslag på 17 tusen. Det är såhär det ser ut med många elektriker firmor, de fuskar och tar orimligt betalt, helt enkelt lurar kunderna. Undrar vad föraktet kommer ifrån?
Och jag vill påpeka att detta inte handlar om hantverkare generellt utan en kultur hos elektriker.
Om du kan dra den slutsatsen så har du träffat alla elektriker i hela vårt land eftersom du kan bilda dig den uppfattningen.
Får jag fråga dig hur många elektriker har du anlitat?
Och hur många har lurat dig?
Är ju samma sak som att säga att alla som kommer från ett visst land eller tillhör en viss religion är på ett visst sätt.
Det är väl ändå standard att kunden betalar tiden det tar för hantverkaren att hos gross inhandla nödvändigt material?U Uffe A skrev:
Jag vet då ingen firma som bjuder sina kunder på detta.