Om man nu har en verksamhet med så låg omsättning att man inte får konkurrenskraftiga inköpspriser, så får man kanske vara nöjd om man går jämnt ut på materialet. Och ta betalt för sin hantverksskicklighet istället.

• Gilla
fia_mstd och 2 till
  • Laddar…
Jag jämförde några standardprylar hos Ahlsell och Elbutik.se. Mina priser hos Ahlsell ligger ungefär i paritet med Elbutik's - Då har jag runt 70-75% rabatt på de flesta sakerna.
Till saken hör att jag aldrig har köpt en skruv från Ahlsell, så en firma som jobbar med elinstallationer borde väl ha bättre rabatter än mig?

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag skulle gärna betala för den service att låta elektrikern köpa allt, men inte hur mycket som helst. Och jag skulle gärna veta i förväg vad jag betalar för den extra servicen
Normalt så får man ju betala för den "servicen" då timpenningen vanligen rullar på när hantverkaren är iväg till grossisten och köper material. Sen betalar du en gång till på rejäla påslag på materialet. Vanligtvis slinker det ner en frukost på kundens timpenning också. Sen ovanpå det så betalar man vanligtvis bra för en dyr servicebil som inte innehåller nått av nytta då dom måste ändå åka och köpa en massa material även för dom enklaste arbetena.

Jag VET att det finns schyssta hantverkare också som kör med öppna kort och rimliga påslag men det finns nog bara en på dussinet kvar tyvärr.

Det är på tiden att detta prövas, jag förstår inte riktigt varför inte konsumentverket tar tag i detta. Konsumenterna är i ett rejält underläge och blir lurade på löpande band så som det är idag.

• Gilla
Cancerman_777 och 3 till
  • Laddar…
harry73
Jag vet, så problemet är att det blir orimligt dyrt och priset är varken transparent eller fastpris

Eftersom det är så många här som "vet" vad installatörerna betalar har jag roat mig med att göra en liten undersökning.
Ett trend uttag E1830296 betalar jag hos Elbutik 133:- hos Elektroskandia 215:- Ahlsell 135,50
Ett Elko RS E 1841467 Hos Elbutik 94:- hos Skandia 147:- hos Ahlsell 86,25
En takdosa E1422610 Elbutik 49:- Skandia 70:- Ahlsell 31,25
Fördragen slang E1414243 Elbutik 11,6 Skandia 20,13 Ahlsell för inte den varan
FQ 1,5 E0435192 Elbutik 3,3 Skandia 6,56 Ahlsell 3,23
Så jag får ta tillbaka mitt tidigare påstående att installatörer betalar ungefär lika mycket hos närbutik som grossist. Priserna är inkl moms.
Jag tror att många "småskuttare" har ungefär samma prisbild som jag har och detta är mina nettopriser och inga övriga rabatter finns.
Det är dom priser jag får betala om jag bara tittar in och köper det jag för stunden behöver, har jag ett lite större projekt kan jag förhandla till mig en lite högre rabatt som gäller ett specifikt projekt

Redigerat:
  • Gilla
Rabbithole och 7 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Eftersom det är så många här som "vet" vad installatörerna betalar har jag roat mig med att göra en liten undersökning.
Ett trend uttag E1830296 betalar jag hos Elbutik 133:- hos Elektroskandia 215:- Ahlsell 135,50
Ett Elko RS E 1841467 Hos Elbutik 94:- hos Skandia 147:- hos Ahlsell 86,25
En takdosa E1422610 Elbutik 49:- Skandia 70:- Ahlsell 31,25
Fördragen slang E1414243 Elbutik 11,6 Skandia 20,13 Ahlsell för inte den varan
FQ 1,5 E0435192 Elbutik 3,3 Skandia 6,56 Ahlsell 3,23
Så jag får ta tillbaka mitt tidigare påstående att installatörer betalar ungefär lika mycket hos närbutik som grossist. Priserna är inkl moms.
Jag tror att många "småskuttare" har ungefär samma prisbild som jag har och detta är mina nettopriser och inga övriga rabatter finns.
Det är dom priser jag får betala om jag bara tittar in och köper det jag för stunden behöver, har jag ett lite större projekt kan jag förhandla till mig en lite högre rabatt som gäller ett specifikt projekt
För min del skulle jag inte ha några problem med att elektrikern handlar till ett lite högre pris hos närbutiken OM det är ett litet jobb där materialet inte kostar speciellt mycket ändå. Vid ett dyrare/större jobb förväntar jag mig att elektrikern vet vart hen köper materialet till bästa pris och beställer det så att det finns att hämta hos handlaren/hemma på firman när det ska användas. Jag förväntar mig också att elektrikern gör ett ”normalt prispåslag” på materialet (runt 20-40% kan jag tycka är skäligt) och då menar jag på elektrikerns nettopris). Vid diskussion om priser innan jobbet skulle jag föredra om elektrikern undvek fraser som ”du får 15% rabatt” och istället gav några ungefärliga prisuppgifter som tål att jämföras.

Systemet med påslag är egentligen rätt dumt. Det ger ju inga incitament för elektrikern att hålla ner priset. En ren arbetskostnad skulle vara bättre.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Systemet med påslag är egentligen rätt dumt. Det ger ju inga incitament för elektrikern att hålla ner priset. En ren arbetskostnad skulle vara bättre.
Nej, tyvärr är det ju så. Bara vid offerter med fast pris lönar det sig för elektrikern då varje krona han spar i utgifter är en krona mer han kan tjäna istället. Mot privatpersoner är det väl sällan nån jättekonkurrens och prispress för att få just det jobbet som det är på större byggen mot företag. Å andra sidan slipper förhoppningsvis många privatpersoner ÄTA-tjafset företagen håller på med för att kompensera för deras för billiga offerter.

B
Ett bra planerat jobb ska ju inte behöva att man kör dit. Bättre få levererat.

• Gilla
bYkICr
  • Laddar…
C
B Boan skrev:
Ett bra planerat jobb ska ju inte behöva att man kör dit. Bättre få levererat.
Ja, tyvärr är min erfarenhet att man tvärtom alltid åker ut till kunden först för att där vända i dörren och åka till grossen.
Väl där kanske inte allt material finns hemma, så då får man beställa och åka till grossen igen dagen efter.

Tror tingsrätten ställer sig på elfirmans sida, om det inte framkommer att man i avtalet har specat materialpriserna.

Jag kan förstå kritiken mot att inköpspris+påslag inte är bra för att det kan leda till att hantverkaren köper dyrare grejer än nödvändigt.

Men då ska man samtidigt fråga sig: På vilket sätt blir kunderna inte blåsta idag, när slutkund får en ”rabatt” på ett fiktivt pris?

Det har man ju uppenbarligen gjort. Jag tror inte att det blir det utslaget. Men det är bra att det prövas rättsligt. Det kommer att få konsekvenser om kunden får rätt i det här fallet.

Om det funnits en prislista är det mer sannolikt att elfirman fått rätt.

G guggen skrev:
Det är ofta irrelevant och ett typiskt elektriker försvar. ockerpåslagen ofta är horribelt höga så oavsett om de tog 100 sek för lite i tim så gör det kanske en tusenlapp på fakturan, påslagen gjorde minst 17 tusen.
"Ockerpåslag" är alltid orimligt höga, det är ju det som är innebörden av ocker :cool:
Ett rimligt påslag enligt min mening är inköpspriset + ca 15-20%
Givetvis med transparens gentemot kund
Att jämföra mot nätbutiker är inte gångbart.
Observera att jag inte, har aldrig och kommer aldrig att försvara någon hantverkare eller annan person eller företag av något slag som försöker att blåsa sina kunder.
För en gångs skull hade det varit trevligt att läsa om kunder som är nöjda med sina hantverkare, eller har alla blivit lurade
När man ska ta in någon för ett jobb är det viktigt att inte ta första bästa utan ta kontakt med några stycken. Samt att klarlägga vad som ingår och till vilken kostnad så att inga missförstånd uppstår.
Det är viktigt för både kund och hantverkare.

Flera med konto på Assell har ju verifierat att deras verkliga priser ligger i närheten av näthandlarna. Så det är definitivt en rimlig gämförelse. Jag gissar att kunden skulle gp med på att räkna med ekektrikerns verkliga priser om han fick tillgång till dem. När han inte har det så är det rimligt att räkna med nätpriserna.

• Gilla
fia_mstd och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.